Hlavní navigace

Kulatý stůl o Ultra HD bez příkras a marketingu

23. 9. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Včerejší povídání o reálném stavu a budoucnosti rozlišení Ultra HD (4K) v Česku nastínilo současný stav, zdůraznilo problémy, zejména finanční, a také zkušenosti jednotlivých subjektů.

Podrobný program Kulatého stolu a seznam diskutujících najdete na odkazu níže, tak si jen ve stručnosti řekněme, že měl tři, resp. čtyři části: technologický blok a trendy, obsahový blok a DVB-T2, v němž se mj. rozebíraly reálné zkušenosti s vysíláním v rozlišení Ultra HD (4K) a také finanční náročnost celého přechodu.

Právě finance se jako červená nit nesly prakticky celým kulatým stolem a jak bylo vidět, náročnější vysílací cesta byla a je tím nejmenším problémem, který je dnes navíc už velice snadno překonatelný. To si v praxi ověřil třeba Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS) nebo společnost Towercom.

Tím největším problémem je obsah a jeho velmi nákladné vytváření, kvůli kterému se také naprostá většina filmů „v Hollywoodu“ stále natáčí jen ve 2K.

Jako jediná část celého procesu, která je na 4K připravena, je pak podle panelistů postprodukce.

V průběhu celé akce běželo na televizorech Philips živé 4K vysílání ze satelitu Astra 19,2 °E (mj. Fashion 4K a teleshopingová Pearl.TV) a k vidění bylo i reálné pozemní vysílání stanice FunBox 4K v rámci Českých Radiokomunikací a DVB-T2/HEVC. A bylo výborné, i když bylo k vidění na tom nejzákladnějším 4K modelu Philips 6101, který je bez operačního systému Android i osvětlení pozadí Ambilight.

K TÉMATU: Podrobný program Kulatého stolu Ultra HD a seznam diskutujících naleznete na webu konference

Ultra HD jako blízká budoucnost? Zkušenosti už mají operátoři, vysílatelé i výrobci

Technologický blok: trendy a minimum 4K televizorů v Česku

Prvním problémem, na který u nás Ultra HD v současné podobě reprezentované rozlišením 4K naráží, je nízký počet 4K televizorů v domácnostech. Podle GfK sice byla ve druhém čtvrtletí skoro třetina v Česku prodaných přístrojů v Ultra HD, ale celkový počet instalací je stále nízký.

Jak ale řekl Martin Benko z TP Vision Europe, očekává se, že podíl na prodejích koncem roku 2016 bude už nějakých 15, 20 procent. A dodal, že se společnost TP Vision jako výrobce televizorů se značkou Philips rozhodla, že příští rok budou všechny televizory od úhlopříčky 55 palců výše, tj. 140 cm, pouze v provedení Ultra HD (4K). Jelikož už letos podobný krok naznačilo Sony, dá se předpokládat, že se přidají i další výrobci.

Martin Benko z TP Vision

Marcel Procházka z Českých Radiokomunikací zmínil, že z jeho pohledu má smysl dnes ve 4K vysílat především sportovní obsah. Hovořil i o v současnosti pozemně vysílaném kanálu FunBox 4K s tím, že momentálně má datový tok kolem 15 Mb/s a jeho šíření v podobě živého vysílání je časově omezené, o čemž ještě bude zmínka. Po ukončení vysílání, což má nastat v průběhu několika týdnů, ho nejspíše nahradí 4K smyčka České televize. Satelitní operátor volně nabízí na českém území tři UHD kanály.

Marcel Procházka z Českých Radiokomunikací

Andrej Doležal, Rozhlas a televízia Slovenska (RTVS), což je společnost, která v poslední době poutala pozornost olympiádou z Ria, z níž byl obsah částečně experimentálně šířen i ve 4K, si pochvaloval získané zkušenosti. A i když nešlo o běžné vysílání (bylo např. bez komentáře s původním zvukem, resp. ruchem), RTVS si ověřil, že prý není nijak náročné takovéto vysílání šířit.

Obsah pocházel od japonské NHK a kupodivu se resamploval směrem dolů z rozlišení 8K (NHK se v Brazílii chystalo na olympiádu v Tokiu). Ve 4K ho prý šířilo jen sedm společností na světě a díky němu také mezitím RTVS dostal nabídku na 4K vysílání z Ligy mistrů UEFA. A za velice výhodných finančních podmínek.

Andrej Doležal z RTVS

Branislav Valo z O2 Czech Republic okamžitě zaujal prohlášením, že „na rozdíl od 3D bubliny 4K věříme, protože je to něco, co dává smysl, a také se na něj chystáme“.
O2 TV tak už vyzkoušelo 4K v praxi a 20 Mb/s je prý rychlost dávající solidní kvalitu, i když nelze zapomínat na to, že se HEVC stále ještě vyvíjí, což na setkání zaznělo z různých úst hned několikrát. Nicméně datový tok 20, 25 Mb/s je ten, který pro příjem svého 4K vysílání v současnosti udává i společnost Netflix.

Obsahový blok a finanční „drobnosti“

Druhá a poslední část, o které nyní budeme mluvit, se zabývá tématy jako „co všechno se dnes natáčí a vyrábí v Ultra HD“ nebo jak technologie HDR (High Dynamic Range) posouvá kvalitu obrazu. Panelové diskusi na téma DVB-T2, zaměřené na reálné zkušenosti a mj. tudíž i na vysílání FunBox 4K v Praze a olympiády v Bratislavě, se pak budeme věnovat v samostatném článku.

Petr Moravec z SPI International zdůraznil, že v Česku jsou momentálně s FunBox 4K ve fázi testů na pozemním vysílání (DVB-T2/HEVC) a že se kanál před nedávnem překlopil ze smyčky na regulérní vysílání. Řekl také, že velmi brzy spustí aplikaci pro příjem v Ultra HD (4K): Je to prestižní záležitost, ale je to samozřejmě také test a pro nás jednoznačně i trend.

Provoz stanice FunBox 4K je u ČRa domluven na dobu určitou a jak bylo řečeno výše, bude probíhat ještě pár týdnů. Naším cílem je divákům ukázat živý Ultra HD kanál, dodal Moravec.

Felix Nevřela ze společnosti Felix International se zaměřil zejména na praktickou stránku věci, tedy na peníze. Zdůraznil značnou finanční náročnost celého procesu. Společnost mj. připravovala koncert Michala Prokopa ve 4K (50p) a také film Lída Baarová (3,6K). Doporučil zúčastněným i to, aby si na kompatibilním televizoru pustili z VoD Netflix ve 4K/HDR seriál Marco Polo. Pak uvidíte, jak obrovský rozdíl je mezi ním a běžným 4K obsahem, uvedl Nevřela.

Kamil Obluk z CrossTech Group zdůraznil, že kvalita obrazu není jen o rozlišení, ale že teprve společně s HDR a mj. rozšířeným barevným gamutem dává 4K smysl. Naprostá většina hollywoodských filmů se tak prý dělá ve 2K a jediná část celého procesu, která je na 4K připravena, je postprodukce.

Další z panelistů Erik Uxa z Banaxi Limited se zaměřil zejména na praktické problémy s obsahem v Ultra HD. Pozastavil se také nad tím, jaká je vlastně po něm u nás poptávka, včetně toho nejzákladnějšího, tedy počtu 4K televizorů v domácnostech. Vidíme, z jakého zařízení náš zákazník k našemu obsahu přistupuje, a vidíme, že základna 4K TV je zatím v Česku malá, vysvětlil Urxa. Zmínil rovněž, že Češi hodně slyší na český obsah a v praxi je to asi 50 na 50.

BRAND24

Erik Uxa z Banaxi

Jonáš Svatoš z NFA (Národní filmový archiv) mluvil o problémech kolem digitálního restaurování a také zbytečného převádění do 4K tam, kde originální filmový materiál neumožňuje více než Full HD. Řekl rovněž, že k dispozici mají asi 2000 titulů a z toho je filmů převedených do 4K patnáct.

To podle mého nejdůležitější zaznělo jen tak mimochodem: Za poslední dva roky nám nepřišel jediný požadavek na zpřístupnění takovýchto filmů pro vysílání, nechal se slyšet Svatoš. Výsledkem tak je, že pokud chcete vidět do 4K digitálně restaurovaný český film, musíte na obnovenou premiéru do kina, které je ovšem odpovídajícím způsobem vybaveno.

Jonáš Svatoš z NFA

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Novinář a redaktor DigiZone.cz věnující se novodobému digitálnímu světu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).