Hlavní navigace

Kdo odstartuje dřív: Prima Zoom nebo Smíchov od Novy?

7. 12. 2012
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Dvě konkurenční televize od dvou konkurenčních televizních skupin využijí dva konkurenční multiplexy. Obě už vysílají promo smyčky a slibují „nový“ obsah.

Zasmějte se, nebo si zazoomujte

Takovou přetahovanou, která z dvou největších komerčních televizí spustí dřív svůj nový kanál, jsme asi ještě nezažili. FTV Prima začala už v létě připravovat čtvrtý, tentokrát dokumentární kanál Prima Zoom, 31. října pro něj získala licenci pro celoplošné zemské a satelitní vysílání a minulý týden spustila promo smyčku v multiplexu 3, konkurenční Nova si koncem září registrovala ochrannou známku Smíchov, tento týden získala vysílací licenci pro zábavný kanál stejného názvu a včera večer spustila jeho promo smyčku v multiplexu 4. Teď už se hraje jenom o to, který z nových tematických programů Novy a Primy odstartuje dřív.

Trumfy podle všeho drží v rukou Nova, které se podařilo přípravy v pořadí již šesté televizní stanice (čtvrté volně šířené) dokonale utajit. Registrace ochranné známky Smíchov sice vyšla najevo již 28. září, kdy Nova zažádala patentový úřad o zapsání celé řady názvů a log (krom jiného Kriminálka Smíchov, Nemocnice Prosek, TV Podolí, apod.), nic ale nenasvědčovalo tomu, že by mělo jít o přípravu na start zcela nové televize. Zvlášť když pátý program, na muže zaměřeného Fandu, Nova spouštěla teprve před pár měsíci. K registraci ochranných známek došlo až poté, co na veřejnost prosákly informace o chystaném čtvrtém kanálu Primy, a necelý měsíc před startem nové zábavné televize Pětka.


Foto: Lukáš Polák, DigiZone.cz

Monoskop Primy Zoom, který se objevil v multiplexu 3 poslední listopadový den

Nova stále o krok pozadu?

Načasování projektu zábavného kanálu Novy může souviset s oběma konkurenčními televizemi. Prima, na rozdíl od Novy, vykazuje v letošním roce coby skupina neustálý růst a netají se ambicí převzít roli lídra českého televizního trhu. K tomu jí ale současné tři programy nestačí. Čtvrtým kanálem chce cílit na diváky, které Prima family, Prima Cool a Prima love příliš neoslovují, a pokud ano, pak jen okrajově. Dokumenty tvoří jen občasnou výplň jejich programových schémat, přitom však patří mezi vděčný a levný obsah. Generální ředitel FTV Primy Marek Singer se netají inspirací od ČT 2, která na dokumentech v hlavním vysílacím čase postavila každodenní vysílání a zvedla se jí sledovanost.

Pokud by Nova na expanzi Primy nereagovala a zůstala jen u Fandy, opět by za Primou, ale i Českou televizí zaostávala o jeden volně šířený televizní kanál. Tím by se ochuzovala o část publika, které by mohlo v případě, že ho nezaujme nic na hlavním kanálu Novy, filmové Nově Cinemě ani Fandovi, odejít ke konkurenčním televizím. Snahou všech tří velkých televizních skupin v Česku, tedy jak Novy, tak Primy a ČT, je udržet si diváky za jakýchkoli okolností. Tedy rozprostřít po svých volně šířených programech různé televizní žánry, aby si v daném vysílacím čase na některém ze čtyř programů každý našel něco, co ho zaujme a nedonutí přepnout.

Segmentace publika nabírá na obrátkách

Dvanáct volně šířených programů jenom od tří největších vysílatelů je ale na české poměry opravdu dost a povede to k dalšímu tříštění pozornosti diváků. K segmentaci publika u nás dochází už poměrně dlouho, vždyť přes pozemní vysílače u nás vysílá už 17 celostátních televizí, nyní jich ale bude už skoro 20. S každou další stanicí, která bude mít za zády silnou televizní skupinu, se bude snižovat zásah ostatních programů. Trh není nafukovací, a tak se zřejmě nedočkáme nějakého dramatického přelévání publika ve prospěch té či oné skupiny. Pokud budou mít všechny srovnatelný počet volně šířených kanálů, udrží si stávající čísla, ale bude je to stát výrazně víc peněz na distribuci signálu a nákupu či výrobě obsahu.

V tomhle smyslu na tom bude lépe zřejmě Nova, která už před časem odmítla cenovou politiku Českých Radiokomunikací a vsadila na rozvoj alternativního multiplexu 4, kde je jediným plnohodnotným klientem. Smíchov bude už třetím programem ze skupiny Nova, který bude vysílat v této síti. Už dříve se v ní objevila Nova HD a Fanda. Nelze vyloučit, že programy Novy časem obsadí celý čtvrtý multiplex, vždyť Nova měla od začátku digitalizace zájem provozovat svoji vlastní digitální síť. „Čtyřka“ má sice o něco horší pokrytí než multiplexy Českých Radiokomunikací, na příští rok ale slibuje další rozvoj a její provoz je výrazně levnější.


Zdroj: Czech Digital Group

Aktuální pokrytí multiplexu 3, v němž bude vysílat Prima Zoom

Oproti tomu Prima sází na jistotu v podobě robustního pokrytí multiplexu 3 Českých Radiokomunikací. Šíří v něm už svůj ženský kanál Prima love a bude v něm vysílat i dokumentární Prima Zoom. Vedení Primy už potvrdilo, že čtvrtý program zahájí vysílání v lednu, novácký Smíchov by mohl překvapit dřívějším startem. Nasvědčuje tomu i promo smyčka v multiplexu 4 s vánočně laděným hudebním podkresem. Ostatně, kdo dřív přijde, ten na sebe strhne větší pozornost, zvlášť když zahájí vysílání v době svátků, které tradičně svádí k intenzivnějšímu sledování televize. O nic jiného jít nemůže, protože reklamní žně už skončily a znovu začnou zase až na jaře.

BRAND24


Zdroj: Digital Broadcasting

Aktuální pokrytí multiplexu 4, v němž bude vysílat televize Smíchov

Kdo dřív přijde, ten dřív mele

Smíchov by navíc mohl těžit z aktuálních problémů televize Pětka, která musela kvůli výpadku svého investora pozastavit výrobu nákladnějších zábavných show. Dosavadní čísla Pětky naznačují, že hlad po čistě zábavném kanálu tu je – jednoprocentního podílu na publiku nedosahoval měsíc po startu žádný tematický kanál České televize, Novy ani Primy. A už vůbec ne za situace, kdy si diváci mohou vybírat ze zmíněných 17 volně šířených, pozemně vysílajících televizí. Pokud by Pětka nenašla nového investora, mohl by Smíchov lehce převzít značnou část jejího publika, i když na rozdíl od ní bude nabízet především akviziční tituly, s důrazem na americkou produkci.

Smíchov by tak mohl převzít nejen část diváků Pětky, ale i Primy Cool, která je svým způsobem také zábavným kanálem. Otázkou zůstává, co bude dál. Kolik dalších nových celoplošných televizí si budou moci Nova s Primou dovolit? Je dlouhodobě udržitelné provozovat čtyři, pět nebo šest pozemně šířených bezplatných kanálů, když se investice do televizní reklamy ztenčují? Nedočkáme se časem programové redukce a odchodu některých tematických kanálů na kabel a satelit? A s kolika zaměstnanci je možné provozovat takový vějíř televizí, aniž by utrpěla kvalita vysílání? Bez jistoty koncesionářských poplatků, jakou má ČT, jsou expanzivní plány komerčních televizí tak trochu sebevražedné.

Na kterou televizi se těšíte víc?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).