Hlavní navigace

Hybridní televize HbbTV aneb pokrok od ďábla jest

25. 2. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Flickr.com
Nejdřív si ujasněme, co vše nazýváme hybridním vysíláním. Zkratka HbbTV znamená Hybrid broadcast broadband TV, hybridní televize kombinuje televizní vysílání se širokopásmovým internetem.

Specifikace HbbTV byla vyvinuta členy průmyslových konsorcií a je založena na prvcích stávajících standardů a webových technologií, včetně Open IPTV Fora, CEA, DVB a W3C (standardy HTML5 a CE-HTML). Nutno podotknout, že po inkorporování počítače s harddiskem a připojením do internetu do televize s anténním nebo modemovým vstupem se systémy IPTV, over-the-top content (Hulu, Netflix, Sling TV), P2PTV, hybridní vysílání a širokopásmové TV sbližují.

PODROBNĚJI: Co je to hybridní televize HbbTV a jak tato platforma funguje

Služby na vyžádání nejsou regulačním právem klasifikovány jako televizní vysílání, přestože nabízejí stejný nebo obdobný obsah. Internetový obsah mimo jurisdikci poskytovatele, resp. místa uložení poskytujícího serveru, není regulován vůbec. Jurisdikční úvahy dále znesnadňují distribuované cloudy s masivní redundancí dat.

ROZHOVOR S LUKÁŠEM HNILIČKOU: Za reklamu v HbbTV by mohli zadavatelé letos utratit sto milionů korun

Pro uživatele, ale zejména pro podnikatele a marketéry t-commerce, stejně jako pro politické extremisty, je to doba doteď netušených a vzrušujících příležitostí, pro skomírající národní státy, jejich regulátory a legislativu regulace je to noční můra.

CASE STUDY: BMW oslovilo kampaní v hybridní televizi 915 tisíc diváků televize Prima 

  • Varianta 1: „klasická“ televize (broadcast) – free on-air, kabelové či družicové vysílání obsahu s možností propojení odkazu z vysílání na intranet/internet (unicast), například do personalizovaného e-shopu za účelem prodeje produktu či rozšiřujících informací (sportovní výsledky, burza ap.).

V tomto případě jde primárně o vysílání obsahu a tento obsah (broadcast) bude i nadále regulován jako televize. Vše, co je za hranicí unicastu, bude de iure odlišné od vysílání a podléhá regulaci pouze jako obsah na vyžádání, regulovaná služba elektronických komunikací či jako internet – čili nijak. Pokud bude e-shop v daňovém ráji a platby budou
prováděny přes PayPal či jinou globální službu tohoto typu mimo hranice státu, je prakticky nemožné transakce monitorovat či zdanit. To je dnes problém regulace a zdanění internetových heren.

LEGISLATIVA: SPIR lobuje u poslanců proti blokování nelegálních sázkových služeb

  • Varianta 2: „klasická“ televize (broadcast) – free on-air, kabelové či družicové vysílání části obsahu s personalizovanou reklamou či obsahem prostřednictvím unicastové části obrazu (unicastový obraz v broadcastovém obraze či navazující sekvence unicastového vysílání reklam za broadcastovým vysíláním).

Zde je situace nejhorší, protože z hlediska diváka nelze rozlišit, co je broadcast a co unicast. Trendem je považovat toto šíření obsahu za vysílání a regulovat jako vysílání, ovšem unicastové části obsahu nelze považovat za službu na vyžádání a jejich právní definice je nejasná. Provozovatel se bude nejspíš soudit a výsledek závisí na počítačové
inteligenci soudce. Z hlediska regulátora nastává neřešitelná situace – jak monitorovat takovéto personalizované vysílání? Kapacity úřadů jsou omezené.

Z hlediska povinností vysílatele nastává ještě neřešitelnější situace: jak zaznamenávat toto vysílání pro potřeby kontroly regulátorem? Jako „grab“ obrazovek všech současně připojených diváků? To je šílené… To byl problém regulace „vysílání“ a reklamy na Stream.cz, Bedna.TV či N-Joy.cz. Stránky porno obsahů Rosenberg TV byly pro jistotu evidovány mimo EU, regulace se jich netýká. Pro regulované je ovšem dvojkolejnost nekalou soutěží za předpokladu, že neregulovaný obsah je dostupný v češtině. Trh s multimediálním obsahem je jen jeden, i když technologických přístupů k obsahu je několik…

  • Varianta 3: „klasická“ televize (broadcast) – free on-air, kabelové či družicové vysílání „ochutnávky“ obsahu s přepojením do placeného multicastového či unicastového vysílání (stream) / stahování (download) placeného nebo personalizovaného obsahu nebo např. HDTV či uHDTV 5+1 verze vysílaného obsahu. Typické užití pro pornokanály a „videopůjčovny“. Nebo pro archiv televize či „bonusové obsahy“. To je třebas i případ HbbTV České televize.

Zde je z pohledu regulátora dle mého názoru vysíláním vše, i když jde o kombinovanou službu. Nicméně obsahová regulace dle vysílacího zákona se vztahuje pouze na free to air část vysílání. Placená část za paywallem podléhá obecné obsahové regulaci (šíření nenávisti) a smluvním pravidlům (přístup k pornografii od 18 let, nikoliv o nepřístupnost pornografie do 22. hod. lokálního času vysílání), jinak jde o internet či o obsah regulovaný v rámci lex specialis (§2 zákona o ČT definuje jako veřejnou službu vše, nejen „vysílání“).

AKTUÁLNÍ PROJEKT: Atmedia začne každým dnem testovat nasazení HbbTV kampaní

  • Varianta 4: plně obousměrně interaktivní televizní počítač. Odkazy či „rozšiřující“ text, fotografie, audio či video synchronizovány s právě vysílaným pořadem. Ochutnávkový kanál s autopromo videem prémiového kanálu jako aktivním odkazem na plné rozlišení. Odkazy jsou součástí vysílání (broadcast, anycast, multicast či unicast stream), odkazovaný obsah je unicastově, multicastově či anycastově stahován (download) či streamován jiným kanálem.

Může jít o vysílání se zvukovým popisem pro zrakově postižené, tzv. služba Audio Description, titulky pro sluchově znevýhodněné diváky, titulky ve více jazycích, bonusy ap. Či o přístup k obsahu vytvářeného uživatelem, uloženého na harddisku chytré televize. Či o rozšiřující kanál globální multiplayer online hry typu World of Tanks. V roce 2013 uvedla firma Wargaming, že má 75 milionů registrovaných uživatelů World of Tanks…

K TÉMATU: HbbTV 2.0 – zlomová specifikace se letos do TV nedostane

Budoucnost za dveřmi. Noční můra regulátora

Vzhledem k tomu, že odkaz sám není obsah, tak možnost legálního odkazování na nelegální obsah je příležitostí pro piráty, reálnou hrozbou pro regulátory i orgány činné v trestním řízení. Dovedu si představit neonacistickou evropskou televizi s hybridním překladem přes API Google Translatoru s odkazy na paywall obsah nahraný na americké servery, kde je regulace hlásání neonacistických názorů s odkazem na první dodatek americké ústavy nulová. Smart white multimedia.

U všech aplikací HbbTV může jít nejen o netušené rozšíření vysílání či informačních služeb, ale i o velmi manipulativní či zneužitelné aplikace (cookie třetích stran jako součást kódu, utajená těžba bitcoinů na pozadí provozu počítače v televizi, utajené sledování a přenos aktivit uživatele špionáží i hackery). Pořídíte si chytrou televizi a dostanete Velkého bratra.

Problémem regulátora je půlstoletí existence televize jako on air broadcastu do anonymního prostředí masy diváků. Od toho se odvíjí stávající model regulace, kde je jasný poskytovatel vysílání jako zodpovědná osoba a jasní „stožáristé“ v jurisdikci národního státu.

První ránu tomuto jednoduchému schématu nasadily satelity. HbbTV dnes nabízí možnost kombinování obsahů různých poskytovatelů různým způsobem (broadcast, anycast, multicast, unicast) z různě regulovaných prostředí v prostředí integrátora, který ale nemusí jako vysílatel mít nad celým řetězcem kontrolu.

Arabské zprávy i japonské porno. Každému podle chuti

V EU platí národní rámec regulace. Spojujícím rámcem je pouze směrnice Audiovizuální mediální služby bez hranic, aplikovaná v Česku zákonem 231/2001 Sb., a nově regulovaný segment audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání dle směrnice o audiovizuálních mediálních službách 2007/65/ES a implementačního českého zákona č. 132/2010 Sb.

Příkladem může být arabské vysílání katarské TV Al Jazeera či japonský kreslený hentai kanál s dětskou pornografií na arabském nebo ruském satelitu s pokrytím Evropy. Omezit rozsah pokrytí satelitu na přesné pokrytí hranic nelze. Rušit satelit lokálními rušičkami také ne. Stěžovat si v Kataru nebo v Rusku? Směšné…

Tipy C

Dle mého názoru se vzhledem k technologické globalizaci nad obsahovou regulací televizního vysílání národními regulátory smráká. Brzy se po několika letech bruselských pokusů o brzdění technologického pokroku nakonec dočkáme plné liberalizace šíření obsahů ve všech sítích elektronických komunikací.

Zda budeme my a naše děti, trávící polovinu života před obrazovkami multimediálních počítačů či televizních monster, moudřejší a šťastnější, o tom pochybuji. Marketing neuspokojitelných tužeb po placené dokonale vyretušované iluzi vytváří masivní závislost a frustraci. Ne štěstí. Ne moudrost. Ne pokrok.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je mediální analytik, v minulosti zasedal jako člen Rady Českého rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).