Hlavní navigace

Český rozhlas v roce 2014: pět celoplošných okruhů, méně krajských studií a nové logo

27. 4. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

UVNITŘ PODROBNÉ KONCEPCE Vedení Českého rozhlasu zveřejnilo základní dokumenty k chystaným proměnám na léta 2012 až 2014. Změní se logo, názvy stanic a některé zcela zaniknou.

Dlouho čekávanou koncepci proměny Českého rozhlasu dnes na setkání s vybranými novináři zveřejnil generální ředitel Peter Duhan. Vyplývá z ní postupný přechod od fungování „po stanicích“ na systém center. Nejviditelnější změnou, která se dotkne posluchačů již koncem letošního roku, bude zánik samostatných stanic ČRo 6, Rádio Česko a Leonardo, které splynou v novou stanici mluveného slova, plánovaný čtvrtý celoplošný okruh ČRo. Ten by měl vysílat na středních vlnách a také na frekvencích české BBC místo Rádia Česko.

K TÉMATU: Rádio Česko a ČRo Leonardo letos zaniknou, nahradí je stanice mluveného slova

„Tři stanice nás v současné době stojí nemalé peníze, vznikem jedné společné bychom měli ušetřit,“ vysvětlil Duhan s tím, že nová stanice, která ještě nemá název, by měla fungovat pod mottem „Tam, kde jiní končí, my začínáme“. Nový program by měl nabízet diskuse, komentáře, publicistiku, investigativní reportáže, ale i satiru a náročnější tvorbu. Duhan ale odmítnul tezi, že by mělo jít o další zpravodajský okruh, který by se zaměřením kryl s Radiožurnálem.

ČTĚTE TAKÉ: Šéfové center Českého rozhlasu? Tomáš Pancíř, Miroslav Dittrich, Ondřej Nováček

Redakce končících stanic se podle Duhanova náměstka pro program Jana Mengera integrují do vznikajících center výroby a zpravodajství. „Místo Leonardo vznikne tvůrčí skupina popularizace vědy pod centrem výroby, která bude dodávat pořady všem stanicím Českého rozhlasu,“ vysvětlil Menger. Značka Leoonardo však nezanikne, podle Petra Duhana by měla zůstat zachována alespoň na internetu, kde by se pod ní objevovala veškerá produkce ČRo zaměřená na vědu.

Koncepce rozvoje Českého rozhlasu 2012 – 2014, Peter Duhan

Značky Rádio Česko a ČRo 6 ale patrně zaniknou úplně. „Z historických značek nezůstane kámen na kameni, jinak by v tom byl velký nepořádek,“ vyloučil Duhan možnost, že by tři zanikající stanice v rámci nového okruhu mluveného slova vysílaly dál v určitých časových pásmech po svými současnými názvy. Na 1. leden 2014 pak vedení ČRo plánuje start nového celoplošného okruhu pro mladé. Jeho název i zaměření ještě upřesní, záležet bude také na rozhodnutí poslanců, zda upraví zákon a umožní rozhlasu provozovat víc než tři celoplošné stanice, jako je tomu nyní.

Harmonogram restrukturalizace Českého rozhlasu 2012 – 2014

Celkem by tak od roku 2014 mělo existovat pět základních celoplošných okruhů ČRo. První, národní, vznikne na základech současného ČRo 2 – Praha a časem by se do něj měla připojovat krajská studia s regionálními pásmy. Druhým okruhem bude současný ČRo 1 – Radiožurnál, třetím ČRo 3 – Vltava, čtvrtým plánovaná stanice mluveného slova a pátým stanice pro mladé. Změny čekají i regionální stanice ČRo. Duhanovi se nelíbí, že některá z nich nejsou moc výkonná, přičemž se provozními náklady příliš neliší od těch výkonnějších.

Rozvoj sekce programu a vysílání Českého rozhlasu 2012 – 2014, Jan Menger

„V září se setkáme se všemi kolegy z regionů a budeme hledat co nejoptimálnější řešení. Některá krajská studia mají velké plus v poslechovosti, třeba Brno, České Budějovice nebo Plzeň, které v součtu oslovují až 400 tisíc posluchačů. Máme ale i regionální stanice s 10 tisíci posluchači, přičemž investice do vysoce výkonných i těchto málo výkonných stanic jsou téměř stejné,“ vysvětlil Duhan. Líbilo by se mu, kdyby rozhlas posílil systém regionálních „dcer“, tedy krajských redakcí navázaných na silnější regionální studia.

Rozvoj sekce strategického rozvoje Českého rozhlasu 2012 – 2014, René Zavoral

Jako příklad Duhan uvedl redakci v Liberci, která nefunguje jako samostatné krajské studio a pracuje pod studiem v Ústí nad Labem, přičemž obě se označují názvem ČRo Sever. Stejným způsobem je řešená i krajská redakce ve Zlíně, která je navázaná na ČRo Brno, a krajská redakce v Karlových Varech, která se připojuje do vysílání ČRo Plzeň. „Ukazuje se, že tento model má svoji logiku a umožňuje tomu slabšímu regionu soustředit se ve svém vysílání jen na to důležité,“ řekl Duhan.

BRAND24

Rozvoj sekce správy a provozu Českého rozhlasu 2012 – 2014, Oldřich Šesták

Konkrétní krajská studia, která by mohla přejít na tento model existence, generální ředitel ČRo nejmenoval, ale logicky se nabízí třeba ČRo Pardubice a ČRo Hradec Králové. Právě na nízkou poslechovost pardubického studia totiž Duhana před časem upozornil dnešní předseda Rady ČRo Tomáš Ratiborský. „Je to ale tak trochu politický problém, jedná se o kraje a hejtmany. V zákoně ale není napsáno, zda mají mít regionální studia 100 nebo 12 zaměstnanců, takže bychom tím nic neporušili,“ dodal Duhan k případné redukci některých regionů.

Rozvoj odboru lidských zdrojů Českého rozhlasu 2012 – 2014, Marian Ferenčík

Český rozhlas rovněž chystá celkový redesign svého loga a korporátního vizuálu. Ruku v ruce s ním plánuje přejmenování stanic, které by podle Duhanova náměstka pro strategický rozvoj Reného Zavorala měly dostat jasnou logiku. Nové korporátní logo, názvy a loga stanic by měl Český rozhlas začít používat přesně za rok, od května 2013. Peter Duhan rovněž předpokládá snižování počtu zaměstnanců a stálých spolupracovníků ČRo, a to o 15 až 20 procent. Naopak podíl Českého rozhlasu na trhu by chtěl zvýšit z dnešních 20 na 25 procent.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).