Hlavní navigace

Česká MTV od Novy = velký problém pro Óčko

19. 9. 2008
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Hudební televize Óčko může brzy doplatit na to, že si nepožádala o kompenzační licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání, a ústy svého generálního ředitele Jiřího Balvína deklarovala, že se k tomuto kroku ani nechystá. Dohoda majitele televize Nova, bermudské mediální skupiny CME, s divizí Emerging Markets společnosti MTV Networks International o vytvoření česko-slovenské verze hudebního kanálu MTV by mohla vážně ohrozit dosavadní monopol Óčka na české hudebně-televizní scéně.

MTV jako kompenzační licence Novy?

Zatím není jasné, zda se česká MTV objeví kromě kabelové televize, satelitu a IPTV také v pozemních digitálních sítích jako řádně šířený pozemní program, čtvrteční rozhovor generálního ředitele televize Nova Petra Dvořáka pro Hospodářské noviny ale leccos naznačuje. Nova není spokojená s tím, že za souhlas s Technickým plánem přechodu (TPP) a předčasné vracení analogových kmitočtů dostane jen jednu bonusovou licenci pro další, pozemní cestou šířený celoplošný program. Chtěli bychom ještě dvě nebo tři další kompenzační licence. Jinak další programy budeme vysílat jen prostřednictvím kabelu a satelitu, čímž se nedostanou do všech domácností, postěžoval si v interview Dvořák.

Nova už dříve počítala s tím, že bude provozovat více pozemně šířených digitálních programů. V roce 2004, kdy Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) vypsala licenční řízení na šestici prvních digitálních televizí, předložila hned čtyři projekty: Nova news, Nova sport, Nova film a Nova seriál. Ani s jedním neuspěla, ale mezitím koupila kabelový a satelitní kanál Galaxie sport, který se 4. října přejmenuje na Nova sport, loni v prosinci spustila filmový kanál Nova Cinema a nyní tedy připravuje českou verzi hudebního kanálu MTV, pro niž však zatím nemá vysílací licenci. Z tiskové zprávy CME ale vyplynulo, že by se kromě kabelů a satelitu měla objevit i v některé ze zemských digitálních sítích. Jednou z možností, jak by se to mohlo stát, je využití kompenzační licence pro celoplošné zemské digitální vysílání, kterou Nova získá výměnou za svůj souhlas s TPP.

MTV screenshot

Převzaté versus řádné vysílání v DVB-T

O kompenzační licenci si už Nova podle svého ředitele požádala a nový pozemně šířený program by chtěla začít provozovat v první polovině příštího roku. MTV Czech by podle tiskové zprávy CME měla začít vysílat také v prvním pololetí 2009. Ale i kdyby nakonec Nova nežádala pro MTV Czech kompenzační licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání a rozhodla se ji využít pro již existující filmový kanál Nova Cinema (podle šéfa Novy to byla jedna z variant, o nichž Nova uvažovala, zatímco Novu sport chce nechat v kabelech a na satelitu), MTV Czech by se zřejmě do pozemních sítí dostala i tak – stačilo by, aby pro ni Nova získala oprávnění vysílat v kabelových rozvodech nebo na satelitu, a dostala ji do pozemního multiplexu jako převzatý program. Takto ostatně již mnoho let vysílá dosud jediná čistě česká hudební televize Óčko.

Také Óčko má nárok na získání kompenzační licence pro celoplošné zemské digitální vysílání, a to od začátku letošního roku, kdy začala platit tzv. diginovela zákona o rozhlasovém a televizním vysílání. Ta přisuzuje kompenzační licenci všem šesti původním vítězům licenčního řízení na provozovatele prvních digitálních televizí, vypsaného v roce 2004, jehož se neúspěšně účastnila také televize Nova. Óčko a dalších pět vítězů o tyto licence přišlo kvůli soudním sporům a novela jim otevírá možnost získat je zpět přímo zákonem. Jenže Óčko si o tuto licenci dosud nepožádalo a jeho generální ředitel Jiří Balvín začátkem srpna prohlásil, že ji televize ani nepotřebuje. Jakmile budeme potřebovat vydat kompenzační licenci, tak to uděláme. RRTV ji vyřídí za čtrnáct dní až tři neděle, dodal.

Proč Óčko nechce kompenzační licenci?

Důvodů, proč Óčko na rozdíl od dalších dvou digitálních nováčků, zpravodajské televize Z1 a plnoformátové televize Barrandov, nad žádostí o kompenzační licenci stále váhá, může být několik. Tím hlavním byla nejistota, zda se Nova s Primou přidají k harmonogramu digitalizace (což se stalo 15. srpna), jak budou vypadat rozvojové plány operátorů jednotlivých multiplexů a hlavně jaké ceny tito operátoři nasadí za šíření televizního signálu. Už teď je ale jasné, že by si Óčko celoplošné pozemní digitální vysílání nemohlo z finančních důvodů dovolit. Za loňský rok tato televize dosáhla zisku 12 milionů korun, přičemž pozemní cestou vysílala pouze v Praze. Roční suma za celostátní šíření televizního signálu v DVB-T se odhaduje na padesát milionů korun.

Navíc pokud by Óčko získalo kompenzační licenci, muselo by dodržet „celoplošnost“ vysílání pozemní cestou – podle zákona by tedy z pozemních vysílačů muselo pokrývat svým signálem sedmdesát procent území České republiky. Jiří Balvín poslední rok horuje pro změnu výpočtu celoplošnosti, která by spočívala ve sčítání dosahu signálu ze všech vysílacích platforem, tedy i přes kabely a satelit. V takovém případě by už dnes Óčko pokrývalo sto procent území státu. Jenže zákon u definice celoplošnosti hovoří jasně: jde výhradně o pozemní vysílání. Óčko by se navíc získáním kompenzační licence stalo povinně šířeným programem v kabelovkách, což by znamenalo, že by ho musely všechny kabelové společnosti zdarma zařadit do nejnižší programové nabídky.

Dnes Óčko povinným programem není a kabeloví operátoři této televizi platí za každého zákazníka, který si objednal některý z programových balíčků, v němž se Óčko nachází. Pro tak malou televizi to není zanedbatelný zdroj příjmů, o který by získáním kompenzační licence pro celoplošné zemské digitální vysílání přišla.

Jiří Balvín 100

Jiří Balvín: Informace o MTV nás nezaskočila, ale je to nečekané

Přečtěte si, jak reagoval generální ředitel hudební televize Óčko Jiří Balvín letos v únoru na informaci, že Rada pro rozhlasové a televizní vysílání udělila licenci české mutaci chorvatského kanálu MTV Adria. Tehdy ještě nebylo o plánech majitele Novy na vyloženě českou mutaci MTV ani vidu, ani slechu. Původní rozhovor DigiZone.cz

MTV Czech se inzertně poveze s Novou

Naproti tomu výhoda MTV Czech v případě, že by tento program skutečně vysílal digitálně pozemní cestou, je jasná. Také v jeho případě by se náklady na šíření signálu pohybovaly řádově v desítkách milionů korun ročně, ale vzhledem k tomu, že by šlo o druhý, a možná i třetí, čtvrtý nebo pátý program Novy šířený ve stejném multiplexu, operátor by mohl televizi dát množstevní slevu. Na rozdíl od Óčka by MTV Czech také neměla od začátku nouzi o inzerenty. Nova už dnes nabízí reklamní balíčky na všech svých kanálech. Pokud si zadavatel umístí reklamu na hlavní program Novy, může dostat jako bonus prostor také na Galaxii sport, Nově Cinema a také na zpravodajském serveru tn.cz. Podobně balíčkují inzeráty i velká novinová a časopisecká vydavatelství.

Náklady na tvorbu obsahu a odbavování MTV Czech budou mnohonásobně nižší než u Óčka, pro nějž to jsou „prvonáklady“, protože vysílá samo. Nova už provozuje tři televizní programy, a s každým dalším se náklady na jeho provoz snižují. MTV Czech nemusí kupovat novou vysílací techniku, nemusí shánět prostory pro vysílání, odbavovací pracoviště (novácký News center by už dnes dokázal odbavit až deset televizních programů najednou), nezanedbatelnou část obsahu navíc na základě licenční smlouvy dodá centrála MTV. Část ušetřených peněz může Nova využít na lepší platy pro moderátory a přetáhnout tak největší hvězdy z Óčka, na které jsou diváci po letech vysílání zvyklí. Zkrátka a dobře, Nova je na dobré cestě způsobit Óčku opravdu velké problémy.

Záleží ale také na kvalitě programu

Úspěch ale může MTV Czech zaručit pouze kvalitní a divácky atraktivní obsah. Nova si nemůže dovolit stejnou chybu jako u Novy Cinema, kdy u diváků vytvořila očekávání, která pak nemohla splnit, a tomu také odpovídá mizivá sledovanost tohoto programu. Kanál bude vysílat původní českou tvorbu, české adaptace formátů MTV i mezinárodně známé pořady s českými titulky, například Pimp My Ride a Cribs, slibuje v tiskové zprávě CME. Na webu tn.cz, který rovněž patří Nově, se navíc píše, že MTV Czech se zaměří na diváky do věku 34 let, od půlnoci do osmé hodiny ranní nabídne proud videoklipů, od 8:00 do 11:00 kulturní informace, videoklipy a zábavné formáty, od 11:00 pak proud klipů a informační pořady, na které od 18:00 do půlnoci naváže proud informací, zábavních pořadů a reality show.

Screen hudební televize Óčko

MTV má víc kanálů, a pokud se česká verze bude zaobírat maximem reality show a béčkovým světovým popem, nebude to pro českou hudební scénu zrovna zásadní přínos. Rozhodně se bude muset poprat s fenoménem Óčka – já osobně neočekávám, že by jeho formát kopírovali, prohlásil pro zpravodajský server iDnes.cz šéfredaktor hudebního časopisu Filter Pierre Beneš. Pro pořádek dodejme, že Óčko, iDnes.cz i Filter patří stejnému majiteli – mediální skupině Mafra, takže jiný komentář se asi čekat nedal. Generálního ředitele Óčka Jiřího Balvína, ani šéfa multimediální divize Mafry Stanislava Holce, pod kterého Óčko spadá, se včera serveru DigiZone.cz nepodařilo zastihnout.

BRAND24

Zájem o provozování hudebních kanálů roste

Jisté je, že Óčku příští rok přibude nejedna konkurence. Vedle MTV Czech se v éteru objeví nový satelitní a kabelový kanál Revolution TV, který si naplánoval start již na 1. ledna 2009. Jeho majitelem je společnost Help Film, kontrolovaná firmou SPI International, která dosud provozovala výhradně filmové kanály (Filmbox, Filmbox HD, Filmbox Extra a Nostalgia). Oproti Óčku a MTV Czech chce ale tato televize nabídnout výhradně původní české a slovenské hity. Půjde tedy veskrze o nostalgickou televizi, což není zrovna špatný záměr: právě na tyto hity publikum totiž často slyší v rádiích.

Když se však vrátíme k projektu MTV Czech, nelze nevzpomenout ani sledovanost konkurenčního Óčka. Podle výsledku Mediaprojektu za poslední čtvrtletí loňského a první čtvrtletí letošního roku si Óčko ladilo 233 tisíc diváků denně a 665 tisíc diváků alespoň jednou týdně. Panevropský kanál MTV Europe, který u nás vysílá o poznání déle než šest let staré Óčko, vykazuje asi čtvrtinové výsledky. Jenže s výraznou reklamní podporou Novy a v celoplošném pozemním multiplexu, navíc v češtině, by tomu mohlo být brzy jinak.

Který hudební kanál osloví nejvíce českých diváků?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).