Hlavní navigace

Vladimír Mužík: Zpravodajství Novy si vychová nové tváře, nechceme lidi od konkurence

28. 5. 2013
Doba čtení: 12 minut

Sdílet

„Pokud za rok převezmeme jednoho člověka z jiné televize, bude to moc,“ říká v rozhovoru pro DigiZone.cz ředitel zpravodajství Novy Vladimír Mužík

Na Primě měl v neděli premiéru Karel Voříšek, s kterým jste se rozloučili kvůli jeho údajné spolupráci s StB. Markéta Fialová, s níž na Nově léta tvořil moderátorskou dvojici, zůstává v Televizních novinách sama. Bude tak pokračovat i nadále?

V nejbližší době na tom nebudeme nic měnit. Hledáme pro ni partnera, zatím jsme ale nikoho vhodného nenašli. Nijak nás netlačí čas, protože Markéta Fialová je v moderování Televizních novin skvělá, i když je v nich sama.

Bude tedy dál moderovat sama.

Ano. Dokonce počítáme s dalšími lidmi, kteří budou moderovat sami.

Mrzí vás, že Karel Voříšek přešel k největší konkurenci Novy?

Ne.

Ani to, že první zprávy, které moderoval na Primě, byly nadprůměrně sledované? Oslovily přes milion diváků, Televizní noviny měly v ten samý den 1,5 milionu diváků.

Všimnul jsem si, že v Primou sledované cílové skupině měli nižší podíl na sledovanosti než předchozí týden. Když se Pavel Zuna pokoušel na Primě přímo konkurovat Televizním novinám, měl ze začátku vyšší sledovanost a poměrně brzy to kleslo.

Markéta Fialová je jednou z adeptek na moderování dlouho připravovaného nového diskusního pořadu na Nově. Generální ředitel Novy Jan Andruško v nedávném rozhovoru pro časopis Týden řekl, že ji považuje za favoritku pro tento formát. Nepočítáte s tím, že ve chvíli, kdy začne moderovat tento nový diskusní pořad, skončí v Televizních novinách?

To záleží na tom, v jaký den by se vysílal ten diskusní pořad. Pokud by se ale její moderování v Televizních novinách časově netlouklo s novým formátem, rozhodně s ní v TN počítáme. O tom není žádná pochybnost.

O diskusním pořadu mluvíte už rok, mezitím jste si registrovali ochrannou známku Pod tlakem. Použijete ji právě pro tento formát?

Je to jedna z variant.

A máte už jasno, kdy se objeví na obrazovce?

Nerad bych dával nějaké přibližné termíny. S novým diskusním pořadem je to složité. Z novinářských dotazů to vypadá, že s novou diskusní relací stojí a padá celá televize Nova.

To netvrdím, ale mluvíte o něm už rok, tak mě zajímá, jestli už máte představu, kdy ho nasadíte do vysílání.

Není to jednoduché, musíme přijít s něčím opravdu novým. Nelze ho udělat jako Partii na Primě nebo Otázky Václava Moravce. Musíme přijít s něčím jiným. Minulý týden jsme s generálním ředitelem diskutovali nové koncepty takového pořadu, který je opravdu dramaticky jiný. Pokud jsme tedy před týdnem přišli na něco zajímavého, bude realizace ještě nějakou dobu trvat. Jinak bychom se pohybovali zase v modelech jeden na jednoho, dva na dva, dva na jednoho, tři na čtyři a další variace na dané téma. A to asi není úplně ono.

Jan Andruško ve zmiňovaném rozhovoru pro Týden řekl, že by moderátorů diskuse mohlo být víc.

Musíme přijít s něčím alespoň trochu novým. Jinak to bude variace na už existující diskusní pořady, a to není to, co podle mě divák Novy očekává.

Máte už jasno aspoň o periodicitě, zda půjde o týdeník nebo denní formát, případně diskusi, kterou bude vysílat několikrát do týdne?

Všechny varianty jsou možné.

V prosinci jste mezi moderátory hlavní zpravodajské relace mimořádně zařadili Renatu Czadernovou a Petra Suchoně, Televizní noviny ale moderují dodnes. Přijdou i další mladší moderátorské dvojice?

Renata Czadernová a Petr Suchoň moderují Televizní noviny zhruba jednou, dvakrát do měsíce. Téma omlazování tváří zpravodajství Novy mě ale nesmírně zlobí. Není pravdivé. Nechal jsem si zpracovat věkový průměr redaktorů a moderátorů našich zpráv a došli jsme k výsledku 36 let. Když do toho započítáte regionální zpravodaje a moderátory hlavních zpráv, průměr vám to zvedne.

On by byl ještě vyšší, kdybyste se nerozloučili s Pavlem Dumbrovským, Václavem Tittelbachem a Karlem Voříškem… Ale zpět k původní otázce: chystáte pro hlavní zpravodajskou relaci další mladé moderátory?

Budeme se snažit přinášet na obrazovku lidi, kteří si to zaslouží. Nezáleží na věku, musí si to zasloužit a mít potenciál stát se moderátorem zpravodajství televize Nova. Jednoznačně nechceme přetahovat lidi z jiných televizí. Když si přetáhnete někoho z jiné televize, divákům není půl roku jasné, pro koho vlastně ten člověk pracuje. Mají v tom nepořádek, a tím si velmi kazíte značku. Krátkodobě vám to může pomoci, ale není to ta správná cesta. Od začátku, co působím na Nově, říkám, že tato televize musí být schopna si vychovat a vybírat vlastní moderátory a reportéry. Pokud nejde o nějakou extra osobnost, u které to stojí za to, a to bývá tak jeden případ za rok, nebral bych lidi z jiných televizí.

Co když si vychováte nějaké talenty a pak vám je nějaká televize přeplatí? Budete si je nějak smluvně vázat?

Nově nikdy žádná televize nikoho nepřeplatila.

Nebo se takový člověk naštve, odejde a druhý den se objeví u konkurence, jako třeba Tomáš Hauptvogel.

Nechci se bavit o Tomáši Hauptvogelovi, ale Nova o klíčové lidi nepřichází, a to je moc důležité. Pokud tu někdo pracoval pět let a cítil se unaven…

Kde chcete ty nové talenty hledat?

Zavedli jsme systém Nova News Academy. Jde o talentové školicí centrum, které se plně soustředí na vyhledávání nových talentů, jejich školení a umisťování na obrazovku. Takových lidí tam máme momentálně asi čtyřicet.

Jak je v praxi oslovujete, kde je vyhledáváte?

Různě mezi novináři, herci… Jsou mezi nimi méně známé herečky, které mají pro moderování fantastické předpoklady, jen je třeba je naučit i novinařinu. A novináře zase musíte naučit televizním zákonitostem.

Takže v rámci Nova News Academy máte lektory, kteří mají za úkol monitorovat trh a oslovovat případné adepty?

Ano, a těch adeptů, které tudy prošly, byly za poslední rok stovky.

A ti všichni se pak účastní nějakých pohovorů, na jejichž základě určíte, kdo je vhodný pro školení v Nova News Academy a kdo ne?

Ano, ten proces trvá třeba tři čtvrtě roku. Teprve teď nám začne přinášet nějaké výsledky, protože příprava nových talentů zabere nějaký čas. Než je naučíte správně mluvit, stříhat, pracovat s kamerou…

Takže se to týká všech profesí ve zpravodajství?

Zatím reportérů, ale i ti musí být schopni si nějaké lehčí příspěvky ustříhat sami. A pak se to týká samozřejmě moderátorů.

Za poslední rok jste do Odpoledních a Nočních Televizních novin nabrali několik mladých moderátorek. Je to pro ně přípravka na „velké“ Televizní noviny?

Samozřejmě je to vhodná příprava na moderování hlavní zpravodajské relace. Každý moderátor zpráv na Nově by měl mít ambici postoupit do hlavní zpravodajské relace. To, zda se tam nakonec dostane, ale může být otázka měsíců i let, případně se to nemusí povést vůbec.

Může se stát, že se v moderování hlavních Televizních novin bude časem střídat více tváří než dnes?

I to je možné.

Řekl jste, že nelze vyloučit i další osamocené moderátory TN. Přejdete časem na model jednoho moderátora hlavních zpráv, nebo budete střídat obě možnosti, tedy jak dvojice, tak sólo moderátora?

Určitě budeme využívat obě možnosti.

Od diváků nemáte nějakou zpětnou vazbu, zda preferují moderátorkou dvojici nebo jednotlivce?

Nemáme na to nějaké zvláštní výzkumy, u sledovanosti nejsou patrné žádné rozdíly. U jednoho moderátora je ale složitější docílit stejné dynamiky relace. Musí se v ní jinak pracovat s jednotlivými záběry.

Bráníte se příchodu tváří z jiných televizí, ale váš aktuálně nejpopulárnější reportér Ladislav Hruška, který stojí za projektem Potravinový inspektor, byl dlouhá léta tváří zpravodajství Primy.

Zrovna včera jsem přemýšlel, kolik lidí k nám přešlo z Primy. Je to Láďa Hruška a možná Renáta Czadernová, ale ta byla na Primě asi před šesti lety. Potravinový inspektor je nápad Ládi Hrušky a už jej reflektovaly i ostatní televize, a to čím dál častějším zařazováním potravinářských témat pro spotřebitele.

Slyšel jsem, že máte kvůli Potravinovému inspektorovi problémy s některými potravinovými řetězci, které hrozí stažením reklamních kampaní z Novy. Je to pravda?

Obchodní záležitosti nemohu ze své pozice nijak komentovat. Zpravodajství je ale striktně odděleno od obchodního oddělení Novy, takže i kdyby k něčemu takovému došlo, tak to příliš neřeším.

Po úspěchu prvních reportáží s Potravinovým inspektorem jste začali divákům rozdávat placky s logem tohoto projektu. Kolik jste jich už rozeslali?

25 tisíc.

Pomáhají vám nějak držitelé těch placek s reportážemi pro Televizní noviny?

Točí nám záběry pro reportáže, posílají fotografie a náměty. Máme od nich už 18 tisíc e-mailů.

Všechny vyřizuje Ladislav Hruška?

Ne, nejdřív jsme na to využívali asistentky zpravodajství a potom jsme museli najmout brigádníky. Jde o celou jednu místnost externistů, kteří je vyřizují.

Vyplatí se vám to? Takoví brigádníci vás musí stát dost peněz…

Jasně, že to něco stojí, ale je to imageová záležitost. Sami dobře víte, že jste si Potravinového inspektora na DigiZone.cz začali víc všímat ve chvíli, kdy se vám díky zprávě o něm začala zvyšovat návštěvnost přes vyhledávače. Je to mimořádná věc. Samozřejmě nám někdo může vyčítat, že to není nijak sofistikované, že neděláme toxikologické rozbory vybraných potravin, ale v jednoduchosti je síla a pro diváky je to dobře srozumitelné.

V minulosti jste měli Zimního a Letního inspektora, nyní chystáte Pivního inspektora. Kdy se objeví ve vysílání?

Jakmile se trochu oteplí, takže hned tak brzy to asi nebude.

Potravinový inspektor bude pokračovat vedle Pivního inspektora, nebo skončí?

Potravinový inspektor půjde dál, chystáme znovu i Letního inspektora, ale čeká ho určitá inovace.

Pivní inspektor bude opět spojen s nějakým konkrétním reportérem Televizních novin?

Spojení Potravinového inspektrora s Láďou Hruškou funguje skvěle. Jednou jsme ho dali na Facebook a mělo to 800 sdílení a několik tisíc „Líbí se mi“. Nevím, zda toho někdy někdo na facebookovém profilu TV Nova dosáhnul. Z Ládi Hrušky se tak stala i celebrita.

A bude tedy i nějaká „pivní“ celebrita?

Ještě nevíme, ale zřejmě to bude zaštiťovat zase Láďa Hruška, reálně ty reportáže točit nebude. Půjde o to, jestli se tu v hospodách dodržují míry u točeného piva. Kdyby do nějaké hospody přijel Láďa Hruška, skoro bych se vsadil, že se do půlitru najednou vejde tuplák. Tudy by cesta nevedla. Zřejmě tedy najmeme nějaké brigádníky nebo využijeme stávající spolupracovníky. Předpokládám, že velká část reportáží bude z koupališť, kde se o dodržování správné míry u točeného piva nikdo moc nestará.

Čili budete natáčet na skrytou kameru.

Pochopitelně.

Když zachováte i Letního inspektora, počítáte i s dalším ročníkem Zimního inspektora?

Ano, ale jde o to, abychom tuto formu příspěvků neunavili. Záleží na reakcích diváků, někdy bude stačit, abychom si dali na nějaký čas přestávku a pak s tím přijdeme znovu.

Spotřebitelská témata posilují i v hlavních zpravodajských relacích konkurenčních televizí. Prima na ně sázela ještě dřív než vy, po loňských změnách v Událostech je hodně nasazuje i Česká televize. Cítíte u těchto dvou zpravodajských relací tematický posun směrem k Televizním novinám?

Hodně inspirujeme konkurenci, a to mě těší. Mohl bych uvést další příklady toho, jak jsme tu zavedli určité trendy, a to je strašně důležité. Když od vás někdo převezme zprávu o nějaké události, je to fajn, ale mnohem lepší pocit je, když od vás někdo převezme trend. Prostě když převezme agendu.

Na druhou stranu se tím třeba Události ČT dostávají do situace, kdy začínají oslovovat i část diváků Televizních novin a můžou vám odebírat část publika.

Můžou, ale já pevně věřím, že se budeme vyvíjet mnohem rychleji než Události.

Jak vlastně vnímáte trend Událostí ČT, které se stále víc svojí formou přibližují zprávám komerčních televizí?

Témata, která tam běží od 29. do 34. minuty, samozřejmě vidím. Co k tomu mám říct?

Televizní noviny ale také v určitou dobu začaly nasazovat proti VIP zprávám reportáže ze společnosti a showbyznysu.

Bez ohledu na VIP zprávy se snažíme tam dávat témata, která by udržela pozornost diváků u Televizních novin. Nejde vždy o showbyznys, někdy tam více funguje krimi, lidské příběhy. Momentálně tam dáváme charitativní kampaň Dobrý anděl, kterou považujeme za mimořádně důležitou.

Loni jste překvapili konkurenci prodloužením Televizních novin a posunem začátku hlavního večerního pořadu na 20:20 hod. Primě jste tím zkomplikovali nástup hlavních večerních pořadů po 20. hodině. Jak si ten svůj krok zpětně vyhodnocujete? Prima nakonec taky musela posunout začátek večerního vysílání.

Prima své vysílání mění relativně často. Jsem ale rád, že jsme zase určili trend. Prima byla nucena posunout začátek večerního programu na čtvrt na devět. Ale nebylo to ani tak kvůli prvnímu večernímu pořadu po 20. hodině, ale kvůli tomu druhému. Protože tím, jak jsme posunuli začátek večera na Nově na 20:20, prodloužili jsme v úterý a ve čtvrtek čas, po který diváci sledují Ordinaci v růžové zahradě 2 a zasáhli jsme tím druhé večerní pořady na Primě. Vzpomeňte si na konec seriálu Obchoďák, ten podle mě doplatil na prodloužení Televizních novin.

Čí to byl vlastně nápad, že Televizní noviny budou končit až ve 20:00 a hlavní večerní pořad začínat až ve 20:20?

Obecně to byl nápad šéfa vlastníka skupiny Nova CME Adriana Sarbu. Tento model funguje i na jiných trzích. Zpočátku tady panovala obava, abychom si tím neuškodili ve sledovanosti, ale ukázalo se, že jsme neklesli. Diváci si brzy zvykli.

Původně jste říkali, že to je na zkoušku během léta.

Částečně jsme to tak i mysleli, ale částečně jsme už věděli, že v tom budeme pokračovat i na podzim. Když se ukáže, že něco funguje, přece to nezrušíte.

Prodloužení Televizních novin vám umožnili vložit do hlavní zpravodajské relace jeden reklamní blok. Neubírá vám diváky?

On tam teď zase nějakou dobu není. Ale i když jsme ho vysílali, efekt na sledovanost zase nebyl tak negativní, jak by se mohlo zdát. Byl tam nějaký drobný zub dolů, ale pak zase následoval obrovský nárůst sledovanosti. Ubralo nám to minimum, možná půl procenta v podílu na sledovanosti, ale to není tak zásadní.

Před deseti měsíci jste na internetu spustili zpravodajský kanál Nova News. Neuvažujete o klasické distribuci jeho signálu, třeba přes kabelovou televizi a satelit? Případně v DVB-T?

Je to možné, že se tam objeví.

Vyplatí se vám takový internetový lineární kanál provozovat, splnil vaše předpoklady?

Je ziskový, a to je hlavní. Jsme hrozně rádi i za to, že meziročně hodně vzrostla návštěvnost TN.cz. Ono to pak pomáhá i Televizním novinám.

Zpravodajský kanál je v Česku zatím jenom jeden, může si ho dovolit jenom Česká televize. Nova o něm uvažovala už před lety.

Je otázka, zda by se dokázal zaplatit. Je to jeden z konceptů, které má Nova připravený, a záleží na vedení Novy i CME, zda uznají za vhodné, abychom takový kanál měli.

Připravujete na letošní podzim nějaké nové zpravodajské nebo publicistické pořady?

Tipy C

Ne, z obrazovek ani nebude nic mizet. Máme formáty, které fungují, tak proč je měnit? Je ovšem vždy nutné pracovat na inovacích a přinášet tak divákům vždy něco nového.

Foto: Petr Makovička, TV Nova

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).