Hlavní navigace

Vadí vám doprovodná grafika vkládaná do pořadů? Máte smůlu

27. 9. 2010
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 115393
V posledních týdnech se do pořadů českých komerčních televizí dostává nešvar známý ze zahraničí - vkládání doprovodné grafiky, která upozorňuje diváky například na změny v programovém schématu, láká na vysílání některých pořadů, především těch stěžejních (takzvaných highligtů), nebo zkrátka pouze odvádí pozornost. Přehánějí to české televize s těmito prvky, a jaká je aktuální situace například v sousedních státech, v Německu a Polsku? Zeptali jsme se také na názor samotných televizí, zdali si nemyslí, že diváky doprovodná grafika obtěžuje.

Grafika, kam se podíváš

Nevoli diváků vůči doprovodné grafice nebylo možné v minulých dnech a týdnech přehlédnout. Prolínala se totiž všemi diskusními fóry, která se alespoň nějakým způsobem zabývají televizním vysíláním. Výjimkou tedy pochopitelně nebylo ani to na našem webu. Na obrátkách nabralo toto informování v době těsně před vysíláním talentových show na Nově a Primě. Například česká komerční jednička poutala co chvíli na Talentmanii prostřednictvím grafické informace, která se objevovala v pravém horním rohu, kde bylo uvedeno, že ji uvidíte například za pět, čtyři atd. dní. Prima oproti tomu napevno umístila vedle svého loga ještě jedno, které informuje o tom, že tato stanice „má talent“. Shodně je na tom i slovenská JOJ. Ta poutá tímto způsobem i na další pořady, například novou sérii seriálu Odsouzené nebo na tamním trhu úspěšný Panelák, který na české komerční dvojce v dopoledních hodinách propadl. Grafika se objevuje na Primě například i u informací o programových změnách nebo upozorňuje na sponzoring.

Prima - kalendář změn

Takhle upozorňuje diváky televize Prima na změny v programovém schématu. Vedle loga je pak natrvalo umístěný doplněk „má talent“.

Divákům to nevadí, tvrdí televize

Běžným divákům, kteří jsou pouze konzumenty, však pravděpodobně různé grafické výmysly, které jsou přidávány do obrazu, nevadí. Soudě alespoň z reakcí, které server DigiZone.cz získal od zástupců některých stanic, jichž se tato problematika týká. Například změny v programovém schématu Primy, které jsou do obrazu vkládány již zmiňovaným grafickým kalendářem, přijali podle mluvčí Jany Kocové diváci následovně: Je to informace o aktuálních změnách v programu, takže diváci to tak berou. A co například logo „má talent“ nebo sponzor pořadu, který je zveřejněn formou odkrytí loga v pravé dolní části obrazovky? Logo „má talent“ vedle loga Primy je upozorněním na to, že Česko Slovensko má talent. To ovládlo podzimní programové schéma a diváci s tím nemají problém. Nemáme nějaké zásadní odezvy od diváků, dodala Kocová. Určitý počet reakcí na tuto grafiku přiznává také společnost IKO Kabel, která je mimo jiné provozovatelem kanálu Film+. Ten láká vždy na hlavní tahák týdne umístěním obrazové informace do pravé horní části obrazovky. Ve vysílání Film+ se doprovodná grafika poprvé objevila už před několika lety. V té době jsme zaznamenali několik dotazů na důvod jejího vysílání, žádný ale nebyl vysloveně negativní. Čeští diváci si na tento typ upoutávky na zajímavé programové bloky rychle zvykli, uvedla ředitelka IKO TV Central Europe pro Českou republiku a Slovensko Erika Luzsicza. Server DigiZone.cz se snažil získat také stanovisko od zástupců TV Nova, ovšem mluvčí Michale Fričové se ho nepodařilo během pátečního dne získat.

Kateřina Kalistová

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání je vůči počínání televizí v podstatě bezradná. Na obrázku její předsedkyně Kateřina Kalistová. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

Smiřte se s tím, vysílací rada nemůže téměř nic dělat

Podobně jako v případě nedodržování vysílacích časů u komerčních televizí, o kterém jsme vás informovali nedávno, je Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) krátká na přílišné vkládání grafických prvků přímo v pořadu. V případě stížnosti ze strany diváků může Rada upozornit konkrétní subjekt písemně, ale není to právně podložené. Bavili bychom se čistě hypoteticky, uvedla pro server DigiZone.cz ředitelka odboru analýz televizního vysílání RRTV Martina Šotková. Podle jejích slov však tento regulační orgán zatím žádnou takovouto stížnost řešit nemusel. Pokud by ale k tomu skutečně došlo, případ by prošel rukama analytiků a právníků. „Pokud na to výjimečná stížnost byla, tak byste to našel v zápise ze zasedání Rady,“ dodala Šotková. V podobném duchu se vyjádřila také sama předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Kateřina Kalistová, která nemohla podat bližší vyjádření kvůli služební cestě do Budapešti.

Grafika – německé komerční kanály
ProSieben
Kabel 1
Kabel 1 Cartoon Network
Sat1

Jak jsou na tom Němci a Poláci

Jako čtenáři byste museli být asi hodně naivní, kdybyste si mysleli, že tyto „grafičinky“ se dějí jen u nás. Jde o naprosto běžný standard, na který ze sousedních států narazíte především na německých komerčních televizích. Jako ideální příklad si vezměme stanici Kabel 1. Ta do obrazu u magazínu Abenteuer Leben vkládá nejen jeho logo do levé dolní části obrazovky, ale v pravé části pak můžete narazit například na grafické ztvárnění paragrafu. Během vysílání dětského magazínu na téže stanici je pak v témže místě zase logo kanálu Cartoon Network. Německé komerční televize také pravidelně u každého pořadu upozorňují, že obsahuje product placement, tedy vložení konkrétního výrobku do děje seriálu nebo vysílaného pořadu za účelem zisku. Informace se však objevuje nejen na jeho začátku a konci, ale také po skončení reklamních bloků, tedy po přerušení pořadu tak, jak to se můžete přesvědčit například u stanice Sat.1. Ta také na některé své chystané formáty upozorňuje formou grafické informace v levé části obrazovky.

Německé a polské komerční kanály
ProSieben Marta Jandová
ProSieben Popstar
ProSieben Solitaire
Sat1 Janeete
Sat1 Indiana Jones
Sat1 talk show
Kabel 1 Numb3rs
Sixx Top Model
TVN Dzien dobry
Polsat fotbálek

Další, na co by si pravděpodobně český divák těžko zvykal, je vložení loga vysílaného pořadu do konkrétního místa v obraze. Takto to běžně dělá například již zmiňovaný kanál Sat.1, nebo další z programů mediálního domu ProSiebenSat.1, nedávno spuštěný Sixx. Konkrétně se tak děje například u show Germany’s next Topmodel. Velice nepříjemně však může u stanice Sat.1 překvapit také textová informace, která „vykoukne“ na diváky během sledování filmu z loga umístěného do pravého horního rohu a poutá jak jinak než na chystaný pořad.

BRAND24

Komerční kanály žijící z „darů“? Kapitola sama o sobě

Skutečně kapitolou, o které by se dal napsat samostatný článek, jsou kanály, které žijí díky tomu, že diváci si objednávají různé melodie, volají na placené linky pro věštění budoucnosti a podobně. Jedním z nich je například německá Jamba, kterou provozuje stejnojmenná společnost orientující se na zábavu prostřednictvím mobilních telefonů. Již při začátku každé písničky se na vás začne valit doslova tuna grafiky a nezbavíte se jí až do konce skladby. Nejprve se hned na startu objeví bílý informační pruh, který jede přes celou obrazovku, v němž jste informování, že za každou písničku zaplatíte pouze 83 centů, poté následuje informační obdélník s názvem interpreta a skladby. Jelikož žije tento typ programů pouze z toho, co obdrží od svých diváků, divočina s grafikou se rozjede hned vzápětí. V dolní části obrazovky se objeví velký informační pruh s informací „jak na to“, který vzápětí zmizí, aby se za chvíli opět vrátil obohacen o další fakta, která tentokrát překryjí sledovaný obraz z pravé části obrazu, a to svisle. Podobně jsou na tom i další stanice, například Yavido Clips nebo kanály z rodiny Home Shopping Europe.

Polské kanály odpočítávají čas do konce reklamního bloku

Na českých obrazovkách věc těžko představitelná se běžně děje u řady kanálů v Polsku a jde o poslední příklad využití grafiky, na který bychom chtěli upozornit. Otázkou je, jak by se zachoval tuzemský divák. Pravděpodobně by od obrazovky na stejnou dobu odešel. Jenže je to chytrý způsob, jak člověka donutit, aby nepřelaďoval, což je vaše výhoda vůči peoplemetrům. Vy si můžete od obrazovky na přesně stanovený čas odejít a televize inzerentům vykáže, že v tu dobu byl jejich kanál sledovaný i přesto, že byla reklamní přestávka. Hodilo by se tedy přirovnání: Vlk se nažral a koza zůstala celá. Tuto skutečnost běžně v Polsku praktikují například kanály pod hlavičkou MTV, tedy nejen MTV Polska, ale i VH1 Polska, Comedy Central Polska nebo třeba VIVA Polska. Těchto kanálů je ale pochopitelně mnohem víc. Možností ale také je, že český divák by na přesně stanovenou dobu přepnul na konkurenční stanici. S testováním odpočítávání přišla nedávno i tuzemská Nova, která v krátkých blocích upozorňovala na to, že „váš pořad začne za…“. Všimli si toho mimochodem právě naši čtenáři. Tento nápad se ale příliš neuchytil, protože jak rychle s ním česká komerční jednička přišla, tak rychle od něho upustila.

Jaký máte názor na grafiku vkládanou přímo do pořadů?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).