Hlavní navigace

Topfun a Voyo si konkurují, proti pirátům by se ale měli spojit, míní Radek Přikryl

26. 6. 2012
Doba čtení: 19 minut

Sdílet

Co přecházelo mohutné expanzi videotéky Topfun do chytrých televizorů většiny velkých značek? DigiZone.cz hovořil s jeho obchodním ředitelem Radkem Přikrylem.

Topfun nedávno oznámil vstup do chytrých televizorů Panasonic, LG, Sharp, Philips, GoGen a Hyundai. Jak se vám podařilo dostat do tolika značek najednou?

Pomohl nám už před rokem start u Samsungu. Oboustranně jsme tuto spolupráci vnímali jako možnost, jak dostat lokalizovaný obsah do chytrých televizí. Jsme rádi, že právě tento výrobce byl průkopníkem, který do toho šel s námi. Logicky jsme mu tedy nabídli určitou exkluzivitu, která byla časově omezena a před jejím vypršením jsme začali přemýšlet, které další značky oslovíme. Nakonec jsme si řekli, proč bychom někoho vynechávali, když můžeme oslovit všechny. Navíc sami výrobci televizorů nám říkali, že se nemůžou dostat do situace, kdy se zákazník bude v obchodě rozhodovat, stát před hromadou televizí a vidět, že v té, té a té je Topfun přítomen a v tamté ne. Sami tedy požadovali, aby u nich byla aplikace Topfunu.

Byl problém vyjednat to se všemi najednou, abyste to mohli oznámit takhle kompletně? Muselo to být dost časově náročné.

Bylo. Vývoj první aplikace pro Samsung nám trval přes půl roku. Teď se nám podařilo během půl roku vyvinout aplikace pro dalších šest nebo sedm značek. A nyní zahajujeme vývoj ještě jedné velké platformy, která obsahuje dalších devět menších značek televizorů. Sice jsou to menší výrobci, ale v součtu mají zhruba čtrnáctiprocentní podíl na trhu. Vyjednávání ale bylo náročné, protože hodně firem má centrály v zahraničí.

Jedna věc je čas, který jste věnovali samotnému vývoji aplikace, a druhá právě to vyjednávání s výrobci, kteří tu často mají jenom obchodní nebo marketingové zastoupení, ale rozhodují jejich centrály, často až v Asii.

Ano, to bylo vůbec nejtěžší. Navíc to, co jim nabízíme, už spadá do nadnárodního obchodu, takže s námi výrobci televizorů řeší otázku, zda s Topfunem vstoupíme i do dalších zemí. A v ten moment se na nás dívají úplně jiným způsobem, řeší to jiní lidé a podle mého názoru je to zbytečně složité.

Samsung, který nabídl aplikaci Topfun jako první loni v červnu a do tohoto týdne na ni měl exkluzivitu, si nadále ponechává oproti jiným výrobcům televizorů výhodu. Pouze přes jeho Smart TV budou moci uživatelé Topfunu sledovat 3D filmy a pokud si koupí novou televizi, získají k ní půlroční přístup k Topfunu zdarma. Budete v tomto exkluzivním přístupu k Samsungu pokračovat i nadále?

Exkluzivitu v rámci 3D obsahu od nás mají do konce roku 2013. Oproti dosavadní exkluzivitě jde tedy o trošku delší kontrakt, na půldruhého roku. Vnímáme to jako velmi důležitý krok, protože Samsung je se svým podílem 3D televizorů na českém trhu významný a my potřebujeme, aby se 3D obsah zobchodoval. Určitě budeme vždycky hledat něco, co bychom mohli této firmě nabídnout jako benefit oproti jiným výrobcům televizorů. Je dáno naším vzájemným partnerstvím, protože Samsung tuto službu neuvěřitelně silně marketingově podporuje. Topfun je v jejich materiálech hodně vidět.

Takže protislužbou Samsungu za onu exkluzivitu je propagace Topfunu v jejich propagačních materiálech a reklamě?

Ano, v tom máme velkou výhodu.

Mezi značkami televizorů, které nově zařazují aplikaci Topfun, chybí jeden světový hráč – Sony. Kdy se objevíte v jeho chytrých televizích?

Má to trochu návaznost na samotný vývoj aplikací. Do jednání jsme vstoupili se všemi výrobci najednou, všichni dokázali reagovat rychle na to, abychom sladili obchodní podmínky a možnost implementace naší aplikace. Se Sony ale komunikace nebyla nejrychlejší, máme však jejich televize, SDK, vývojáři si „osahávají“ technické řešení. Vzájemně jsme se dohodli, že Sony naši aplikaci chce. Dolaďujeme ještě otázky marketingu, čím by se měla odlišit od ostatních televizí. Takže oboustranný zájem tu je a už máme se Sony podepsanou smlouvu.

Kdy předpokládáte, že se objeví v televizorech Sony?

Odhaduji, že někdy začátkem září by mohla jít aplikace ven.

Divák, který chce využívat Topfun na chytrém televizoru, musí televizi připojit k internetu. Jak rychlé připojení musí mít, aby vůbec mohl sledovat filmy, které nabízíte?

Většinu filmů ve standardním rozlišení obrazu enkódujeme do 2 Mbit/s datového toku a společně se zvukovou stopou mohou mít 2,2 Mbit/s. Standardně máme vyzkoušeno, že zhruba třímegové linky už nemají problém s tím, že by se u nich sekal obraz, televize je schopna Topfun bez problémů zvládnout. HD obsah enkódujeme do datového toku 3,5 Mbit/s a s 3D obsahem jsme si doslova hráli, protože máme obsah, který je v datovém toku 5 Mbit/s, a nově některé filmy v 3,6 Mbit/s. Zdá se mi ale, že jsou kvalitativně absolutně stejné jako ty pětimegové. Umíme si s tím tedy skutečně „pohrát“. Náš partner, On Demand Digital (ODG) nám bude dodávat 3D obsah asi v tom nižším datovém toku.

U HD obsahu máte jaké rozlišení obrazu? 1080 řádků?

Ano, Full HD.

A nemáte problémy s kvalitou obrazu na televizorech s velkými úhlopříčkami, tedy u standardního rozlišení?

Osobně testuji naši službu na televizoru s úhlopříčkou 55 palců a musím říci, že samotného mě překvapuje vyšší kvalita naší služby oproti samotnému televiznímu vysílání. Ale samozřejmě hodně záleží na samotném zdroji, který dostáváme ke zpracování. Když dostaneme DVD, je to něco jiného, než když zpracováváme obsah z HD souboru a převádíme ho do SD kvality.

Na vašem webu jsem si přečetl, že kromě televizorů je možné Topfun sledovat i prostřednictvím set-top-boxů značky Humax. Proč pouze u ní?

Spolupráce s Humaxem začala ještě v době, kdy jsme zahájili větší komunikaci se Skylinkem, protože naše firmy byly spřízněné. Společně jsme zvolili Humax, měl totiž tuto technologii vyzkoušenou v jiných státech, především v Německu. Spustili jsme aplikaci, která není totožná s aplikacemi v chytrých televizorech, protože u Humaxu se její vývoj zastavil, kdežto u Smart TV jsme ve stadiu, kdy téměř každý měsíc legalizujeme novou verzi. Teď například přibude vyhledávání a další funkce. S Humaxem je to tedy na bodu mrazu, ale komunikujeme s dalšími třemi výrobci set-top-boxů, které mají v České republice a na Slovensku větší zastoupení a především prodeje. Myslím si, že do dvou měsíců bychom měli představit aplikaci pro další minimálně dvě značky.

Na tiskovce jste zmínili, že pokud divák nemá chytrou televizi, může aplikaci Topfunu sledovat přes Blu-ray, který mu dokáže z „hloupé“ televize udělat Smart TV. Týká se to všech značek Blu-rayů?

Ano, funguje to tak pro Blu-raye všech značek, které mají funkci Smart TV nebo obdobnou, jako je Viera Connect či Net TV. Čili za investici dva a půl nebo tři tisíce korun může mít zákazník chytrou televizi z té, co má doma.

Hodně se taky mluví o tom, že Apple chce nabídnout svoji Apple TV. V té bude Topfun taky?

Zaznamenal jsem asi přede dvěma týdny zprávu, že chtějí uvolnit SDK a dokonce ho zpřístupnit pro kohokoli. Nás to samozřejmě zajímá, bude to pro nás zajímavá cílová skupina. Sice se těch zařízení nebude prodávat tolik jako samotných televizí, ale je to určitá cesta, jak se dostat k zákazníkům. Mimo to jednáme s ještě jedním výrobcem, který má podobnou krabičku. Testujeme ji, má obdobné funkce jako Smart TV, webový prohlížeč, velmi chytrý dálkový ovladač s klávesnicí… Máme u ní aplikaci Topfunu, celé to běží na Androidu, a nyní naši aplikaci upravujeme speciálně pro tento box, protože naše dosavadní aplikace pro Android byly v nižším rozlišení. Chceme ji zlepšit.

O jakého výrobce jde?

Etarget.

Kromě transakčních filmů, kdy se platí za každý titul zvlášť, jste začátkem roku zavedli i měsíční paušál za přístup k téměř veškerému obsahu (s výjimkou prémiových filmů). Je to náhoda, že je váš měsíční paušál stejně vysoký jako u konkurenčního Voya, které provozuje Nova, a obě služby ho zavedly takřka současně?

Myslím si, že to spolu nijak nesouvisí. Neopisovali jsme od Novy a ona od nás taky ne. Vycházelo to z celkové studie, že zákazník je bez problémů ochoten utratit částku do 200 korun měsíčně, aniž by se musel nějak zvlášť rozhodovat a musel kvůli tomu svolávat rodinu. 199 korun nám přišlo jako moc velká „baťovka“, tak jsme šli o něco níž (Topfun Nonstop stojí 189 korun měsíčně, pozn. red.). Měli jsme ji stejnou jako naše konkurence, ale myslím, že ta ji už stáhla dolů. My ne.

Jaké jsou vlastně vaše vzájemné vztahy s Voyem? Topfun je vlastněná skupinou J&T, která na Slovensku provozuje televizi Joj, a ta hodně konkuruje Markíze, vlastněné mediální skupinou CME, do které patří i Nova, provozovatel Voya. Čekal bych tedy, že vztahy mezi vámi budou tvrdě konkurenční.

Naše vztahy jsou zcela formálně v pořádku. Občas zaznamenávám takové to popichování, kdy Voyo prostřednictvím některých médií slavnostně oznamuje, že přichází s 3D obsahem a je to vůbec poprvé v České republice. My jsme přitom s 3D obsahem vystartovali o rok dříve. Ale myslím, že to je naprosto nepodstatné a zákazníka to nezajímá. Jenom ti zasvěcení si říkají, že se ti dva trochu hašteří. Myslím si, že trh je zralý na to, aby tady existovaly dvě podobné služby. Vytváří to konkurenční prostředí a vždycky to toho jednoho žene k větší snaze a výkonům.

V určité oblasti bychom ale spolu měli spolupracovat, a už jsme podnikli první kroky k tomu, aby to tak bylo. Máme jednoho společného nepřítele, a tím je pirátství, o které se stát se všemi svými zákonnými nástroji neumí postarat. Dostal jsem nedávno otázku, co si myslím o platbách audiovizuálních mediálních služeb do fondu kinematografie. Odpovídal jsem jednoznačně, že je podle mne naprostý nesmysl sbírat nějaké tantiémy z VOD (Video On Demand). Jednodušší je najít správný nástroj, který by zakázal nebo zrušil pirátství.

Všichni jednoznačně víme, kterých serverů se to týká. Jakmile se je podaří pirátství vymýtit, budou služby jako Topfun nebo Voyo generovat daleko větší výnosy a na daních musí státu odvést daleko více peněz než korunu z každé transakce do fondu kinematografie. Dnes filmaři naříkají, že nemají od státu peníze na filmy. Proč se ale nikdo nezeptá zástupců státu, každého poslance jmenovitě, proč tito poslanci podporují nelegální obchod. Vždyť je to jednoduchá otázka. Je třeba, abychom společně začali nejen teoreticky, ale především prakticky bojovat proti nelegálnímu způsobu distribuce obsahu. Já vím, že to není zrovna populistické, ale kdyby komukoliv, komu se názor, že pirátství je třeba zrušit, nelíbí, dnes v noci někdo vykrádal třeba auto či jeho dům, tak zítra ráno bude mít naprosto jiný názor.

Jak hodně sledujete Voyo jako nejbližšího konkurenta z hlediska jeho obsahu a programové nabídky? Uzpůsobovali jste se jim nějak, nebo oni vám?

Přiznám se, že nemáme moc času sledovat, co má či nemá naše konkurence. Naším cílem je, abychom měli co možná nejširší obsah. Skládá se ze dvou skupin: transakčního VOD (filmy, u kterých se platí zvlášť za každý titul) a S-VOD (balík filmů za měsíční předplatné). V transakčním VOD je obsah zaměřen především na profesionální snímky a největší obchody dělá produkce majors – největších světových filmových studií. Topfun jako jediná služba na českém internetu má dnes smlouvy se čtyřmi majors: Time Warner, Universal a teď čerstvě Sony Entertainment a 20th Century Fox. Samozřejmě chceme uzavřít smlouvy i s Paramountem a Walt Disney Studio, a dokonce jsme je plánovali uzavřít už nyní, ale nakonec jsme je posunuli na později.

Z pohledu obsahu tedy máme všechno, co chceme mít. Z lokálních poskytovatelů, kteří jsou vlastně distributory a filmy vydávají především na DVD, spolupracujeme s většinou. To samé dělá Voyo, pouze s tím rozdílem, že Topfun je o krok napřed se smlouvami s majors studii. Voyo má zase benefit v tom, že mají seriály z vlastní produkce, případně ty, které vysharovali od jiných televizí. My ve spolupráci s ODG, která se nám stala velmi silným partnerem, budeme tyto seriály přidávat také. Půjde o opravdu populární formáty, ať už Californication, Tráva nebo Kriminálka Miami a Kriminálka New York. Už je máme přímo v produkčním rozpisu s termínem, kdy je nasadíme.

Budou v původní verzi s titulky, nebo s českým dabingem?

Česky dabované.

A ten dabing bude od televizí, které je u nás vysílaly, nebo si ho uděláte znovu sami?

To všechno necháváme na ODG, která nám je dodá. Smlouva s ní jasně hovoří, že seriály mají mít české znění.

Takže buď se ODG dohodne s českými televizemi či dabingovými studii, která ty seriály už dabovala, nebo je nechá nadabovat znovu sama.

Ano, to je jejich věc.

Voyo má obrovskou výhodu, že za ním stojí nejsledovanější česká televize. Zatím jsem si nevšiml, že by Topfun nějak využíval toho, že patří do skupiny, jejíž součástí je televize Joj. Změní se to?

Je to citlivá otázka, protože zasahuje hluboko do našich vzájemných propojení. Byl by to ale logický krok, protože mít podporu média je velmi významné. Zákazník potřebuje vědět, že tato služba existuje, potřebuje o ní mít obecné povědomí. Máte-li v chytrém televizoru ikonu vaší služby a diváka to v rámci televizního vysílání desetkrát denně nepraští do očí, citelně vám taková podpora chybí. Užší spolupráce s televizí Joj je tedy náš cíl, jednáme o ní, ale musíme sladit naše a jejich zájmy. Když od toho trošku odskočím, na jedné konferenci v zahraničí jsem slyšel názor, že spojení televize a VOD služby není dobré řešení. Že si tím televize v důsledku sama kanibalizuje svoje vysílání. Já si to nemyslím, podle mě to je správná cesta a záleží na vzájemné dohodě, jakým způsobem bude televize informaci o VOD službě zveřejňovat. Právě tohle by ale mohl být ten kámen úrazu, proč má Jojka určité obavy.

Takže ani na Slovensku zatím Joj a Topfun nijak nespolupracují?

V tuto chvíli zatím ne, ale připravujeme se k tomu. Chceme, aby mezi námi fungovalo silné propojení.

J&T má pořád zájem vstoupit na český televizní trh. Měla tady zpravodajskou televizi Z1 a opakovaně prohlašuje, že by chtěla vstoupit do Primy.

Pro Topfun by to bylo perfektní, i když Prima má svoji vlastní VOD službu Prima Play. Zvolila pro ni ale jiný obchodní model. My nabízíme profesionální obsah, který je placený a chceme, aby byl placený i do budoucna. Kdybychom měli na Slovensku zázemí Jojky a v Česku Primy, bylo by to výtečné. Ale bylo by to logické i dobré i pro tyto televize.

Co vás vedlo k tomu, že jste začali na Topfunu nabízet vedle filmů a seriálů i streamované placené televizní kanály, jako je Filmbox Live?

Chtěli jsme si vyzkoušet, zda to umíme a na druhou stranu jsme si řekli, proč tuto službu neposkytnout zákazníkovi, aby se mohl k tomuto obsahu dostat, aniž by byl vázaný na satelit a nebo nějakého kabelového a IPTV operátora. Když bude bydlet někde „na konci světa“, a bude tam mít internetové připojení, a nechce platit žádný paušální poplatek za velký balíček programů, zvolí si jednu nebo dvě stanice, nebo malý mix programů, na které se chce skutečně dívat. Myslíme si, že to je dobrá cesta. Lidé si na tuto nabídku začínají zvykat, předplácejí si ji. Je to ale otázka marketingu, musíme dokázat zákazníkům říct, že nabízíme i tuto možnost. Očekávám, že tyto kanály si mohou předplácet řádově desetitisíce lidí, protože ji mohou využívat bez ohledu na to, kde se zrovna nacházejí.

A teď si je reálně předplácí kolik lidí?

Jsou to spíše stovky uživatelů.

Není lineární vysílání náročnější na datový tok a tudíž kvalitu připojení internetu?

Ne, máme ho enkódováno ve stejné kvalitě jako samotné filmy. Nejvyšší kvalita je plný PAL. I když jde o HD kanály, převádíme je do plného PALu. Naše síť není tak zatížená, nemáme ještě tak obrovské množství klientů.

Tímhle krokem se de facto stáváte kabelovým operátorem bez vlastní kabelové sítě. Nerozhněvali jste si jím poskytovatele klasické kabelové televize?

Měli jsme určité obavy, protože Topfun dnes spolupracuje už s devíti operátory, kteří poskytují pay tv. Nechceme na jedné straně nabízet VOD obsah a na straně druhé jim konkurovat. Jeden z našich hlavních obchodních modelů operuje s tím, že prostřednictvím Topfunu mohou tito operátoři nabídnout svým zákazníkům jejich oblíbené televizní programy i mimo hlavní televizor, třeba v druhé televizi, v počítači, na telefonu, tabletu – prostě jako takovou službu navíc. Nemusíme být tedy ze strany operátorů vnímáni jako konkurence, ale doplněk jejich služby pro chytrá zařízení. Tento model se teď snažíme předkládat operátorům, ale někteří z nich jsou ještě trochu zkostnatělí. Bojí se a nevědí, co jim to přinese. Podle nich jsme o krok dopředu před tím, co zákazník vyžaduje.

Chystáte se počet streamovaných kanálů rozšiřovat?

Určitě ano. Nebudu konkrétní, ale budou to jak sportovní, dokumentární a dětské kanály, tak i filmové a hudební. Celkově by tato nabídka mohla čítat okolo 30 až 40 kanálů, protože pokud SPI International se svým Filmboxem Live naplní to, co deklaruje, jen oni budou tímto způsobem nabízet 20 televizních kanálů. Mimo samotný Filmbox bychom tedy měli okolo 20 kanálů.

A bude nadále platit, že tyto kanály budou prodávané zvlášť, ceník si budou určovat jejich provozovatelé a nestanou se součástí měsíčního paušálu za službu Topfun Nonstop?

Promýšlíme několik modelů. Jedna varianta je ta, kterou jste zmínil, další připouští mixování těchto kanálů do různých programových balíčků, přičemž se nevylučuje ani použití obou modelů najednou. Třetí možnost je, že některé z těchto kanálů se můžou stát i součástí nabídky Topfun Nonstop. Uživatel by se tak dostal k balíku 1300 filmů a k jednomu, dvěma, třem nebo pěti lineárním televizním kanálům.

Filmbox by mohl takhle uvolnit jednu ze svých stanic, která by propagovala celý jeho balík Filmbox Live.

Ano, například.

V tu chvíli byste ale už opravdu byli regulérním konkurentem kabelovek.

A proč ne? Pořád platí, co jsem řekl před chvílí: bez problému za námi mohou přijít a říct, ať si nekonkurujeme. Pro nás není lineární vysílání zásadní, náš hlavní byznys je VOD. Když se to otočí, že kabeloví operátoři budou moci přes nás nabízet svoje služby, což znamená velmi jednoduchý technický krok mezi námi a nimi, a budeme partneři. Zákazník takového operátora neuteče, ale bude jeho služby využívat dál, naším prostřednictvím i na mobilních zařízeních.

Kromě klasického měsíčního paušálu nově nabízíte promo balíček Topfun Start, 50 filmů měsíčně za 49 korun. Bude ta nabídka nějak omezená? Spousta lidí stihne za měsíc shlédnout leda těch 50 filmů, takže by si pak nemuseli předplácet Topfun Nonstop za 189 korun měsíčně.

Topfun Start jsme začali nabízet přede dvěma týdny, odstartoval na naší tiskové konferenci, kde jsme oznamovali vstup do dalších značek chytrých televizorů. V ten den jsme ho začali prodávat a je velice úspěšný. Je pravda, že se prodává víc než Topfun Nonstop, protože 49 korun je skutečně tak zanedbatelná částka, za kterou si koupíte třeba džus, že je spíš symbolická. Nás programming je ale nastavený tak, aby v tomto balíčku byla skutečně jen ochutnávka obsahu Topfunu Nonstop. Divák se jejím prostřednictvím může seznámit s tím, jak Topfun funguje, že je technologicky kvalitní, že obraz nekostičkuje, že se mu neseká. Je to takový ten oslí můstek k tomu, aby mohl začít využívat plnohodnotnou nabídku Topfun Nonstop, kde už není 50, ale přes tisíc filmů. Časem tam bude i hudba, pořady pro děti, seriály včetně prémiových.

Budete nějak omezovat možnost využití nabídky Topfun Start?

Ne. Zůstane v ní 50 filmů měsíčně, z nichž se 15 každý měsíc aktualizuje. Zákazník se na ně může podívat, kolikrát bude chtít.

Na vašem webu jsem narazil i na tematické balíčky, zatím nabízíte jen dva erotické – Erotic Maxi Paket a Erotic Mini Paket – ale avizujete i chystané balíčky Movie Paket a Topfun. O co půjde?

Možná, že ani nebudou. Myslím, že není dobře zákazníkovi plést hlavu složitou nabídkou. Erotiku jsme záměrně dali bokem. Byly to první balíčky předplatného, s nimiž jsme začínali už na podzim minulého roku. Chystali jsme filmové balíčky, chtěli jsme s několika distributory vytvořit balíček toho daného konkrétního distributora, ale nakonec jsme si řekli, že to asi není správná cesta. Ještě jsme ji úplně nezavrhli, ale myslím si, že pro jednoduchost služby ponecháme pouze služby transakčního VOD, S-VOD a u něj balíčky Nonstop, Start a zvlášť Erotiku, protože to vyžadují určité kodexy.

Na konferenci Digimedia 2012 začátkem června jste prohlásil, že koncem letošního roku chcete získat stejný počet zákazníků jako Voyo, tedy 100 tisíc. Není to příliš nadsazený cíl?

Voyo to má jednodušší v marketingu, protože pokud jsou dva miliony lidí naučeny pravidelně dvakrát týdně usedat k obrazovce, aby sledovali nekonečné příběhy z nějakého prostředí, a pokud jim je najednou seberete, je to droga, za kterou – ačkoli budou nadávat – budou ochotni platit. I když dříve, když byly archivní díly těchto seriálů na Voyo zdarma, sledovalo je třeba půl milionu lidí a dnes mají jen 30 tisíc předplatitelů. Čili ani ne deset procent původních uživatelů je ochotno zaplatit za to, co dříve měli zdarma.

Plánovaný počet předplatitelů Topfunu je vysoký, ale určitě k němu dojdeme. Chci, aby to bylo do konce roku, ale docílíme toho jedině ve spolupráci s našimi partnery. Už jste zmínil, že Samsung bude k novým televizorům nabízet Topfun na půl roku zdarma. Každý nový majitel Smart TV od Samsungu si ji bude moci vyzkoušet, aniž by za ni platil. Je to taky ta stejná droga, jako u Novy, kdy zákazníkovi v určitou chvíli řekneme, že si za tu službu už musí platit. Samozřejmě nejlépe za Topfun Nonstop, nikoli Topfun Start. Věřím tomu, že se to podaří a zda budeme mít 90 nebo 105 tisíc zákazníků, už není tak úplně důležité. Jde o to lidi naučit, že tato služba existuje a mohou ji využívat kdekoli.

Několikrát jste zmínil možnou expanzi Topfunu do zahraničí. Chystáte už něco konkrétního?

Docela intenzivně jednáme a máme už i nějaké termíny. Nejde jen o okolní země, které jsou nám nejbližší, jako je Polsko a Maďarsko, ale jednáme i ve Slovinsku, Bulharsku, Rumunsku, Řecku, Chorvatsku. Hodně na Balkánu.

To jsou moc hezké země, kde všude – kromě Řecka – působí i Voyo.

Ano, ale my tam na to jdeme z trochu jiné strany. Ve spolupráci s ODG jsme získali filmová práva pro tyto státy, takže jsme schopni tam okamžitě překlopit obsah majors studií. „Lusknutím prstu“ tam můžeme spustit i aplikace pro chytré televizory, čili jde o velmi jednoduchou cestu. Ale nejprve je důležité stabilizovat tyto věci doma v Česku a na Slovensku. Expanzi do zahraničí plánujeme od září.

Kde začnete?

Možná, že v Řecku.

Aby tam měli diváci čím platit…

To jsme si říkali také, zda to není příliš velké riziko. Ale o to je to zajímavější. Vždycky je jednodušší jít někam, kde jsou peníze, ale tenhle boj s větrnými mlýny je na druhou stranu krásný. Doufejme, že to vyjde. Ono to tam není zase tak hrozné. Nejsem schopen zhodnotit politickou a ekonomickou situaci, ale vím, v jakých objemech se tam nyní prodávají počítače a chytré televize, a v tom je řecký trh velmi podobný České republice. Až jsem si říkal, jaká je to krize? Státní pokladna asi nemá peníze, ale lidé investují a utrácejí.

Počítáte s tím, že časem budete muset přeceňovat řecké ceníky Topfunu z eur na drachmy?

BRAND24

To už je maličkost. Když budou mít Řekové peníze, je jedno, jakou měnou nám budou platit. Hlavně aby platili.

Foto:Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).