Hlavní navigace

Televize úplně opomíjejí určité skupiny diváků i žánrů, říká šéf TV Harmonie

5. 7. 2011
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 322915
Televize Harmonie je nejmladším z hráčů na našem televizním trhu. Snaží se oslovit především starší diváky, a to konkrétně od věku 45 let. V případě, že bude mít projekt dobrou koncepci a podaří se mu oslovit diváka, rozhodně má naději na úspěch. „Snažíme se nabízet to, co jiné televize nenabízejí. Za prvé opomíjejí cílovou skupinu z hlediska věku, za druhé opomíjejí určité žánry, které by byly úspěšné, a za třetí nepřihlíží k potřebám určité formy,“ říká o současných televizích ředitel Harmonie Jiří Heger, který je také předsedou představenstva známé teleshoppingové firmy Tena.

Harmonie TV je úplně novým projektem, nebo jste se někde inspirovali, jako to udělala TV Metropol v případě městských stanic?

Pokud vím, tak nic, s čím přicházíme my, jsem nikde jako ekvivalent neviděl nebo nenašel, nicméně existují takové kanály, které jedou nonstop nějaký program. Mám na mysli teleshopping, hudbu nebo nějaké programové útvary, které na sebe nepřímo navazují v nepřetržitém sledu. Pokud tedy můžeme toto nazývat nějakou inspirací, pak ano. Ale to je tak obecné, že to není žádná inspirace pro koncepci, kterou jsme si nějakým způsobem vymysleli, s níž přicházíme. Ta stojí pochopitelně na něčem úplně jiném.

Jak jste tedy přišli na tento projekt? Sondovali jste si určitým způsobem trh a hledali jste případnou mezeru, kam byste mohli svůj projekt umístit?

Sám jste to řekl: monitorovali jsme trh. Monitorovali jsme nejen trh jako takový, ale i pocity a potřeby diváků, protože si myslím, že to je důležité. Nakonec diváci budou jednou tím naším rozhodujícím arbitrem, který řekne, ano, líbí se nám to, vyhovuje nám to. Pokud nás budou diváci vyhledávat, budeme úspěšní. Návaznost je jasná. Pro nás byly samozřejmě určité momenty, které považuji za důležité. V současné době jsou na tomto trhu určité kanály, které se spíš obracejí na mladší část populace. Například Nova sama sebe definuje jako televizi pro diváky od 15 do 54 let, my sebe definujeme jako stanici pro diváky starší 45 let. Konec cílové skupiny tedy nemáme. Jestli už si řekneme toto, musí z toho vycházet i program. Zcela otevřeně však říkám, že to bylo úplně naopak. My jsme si řekli, že jsou tu diváci, kteří prosazují, propagují nebo uctívají nebo mají ve svých životních postojích určitou filosofii a určitý názor na to, jak by se měly některé věci prezentovat a není to vždy to, co na mediálním trhu nachází, a to ať už především z hlediska formy, tak i obsahu.

Určitě se na nás nebude dívat divák, který preferuje mnoho specifických pořadů například na Nově, určitě se na nás nebude dívat divák Óčka a tak dále. Dříve se snažily všechny kanály víceméně o plnoformátovou koncepci. Dnes nastává doba, kdy se trh fragmentuje. Cestou určitého profilování jsme se vydali i my. Chtěli jsme uspokojit diváka, který bude hledat to, co budeme dělat. Snažíme se nabízet i to, co jiné televize pro mě z nepochopitelných důvodů nenabízejí. Za prvé opomíjejí cílovou skupinu z hlediska věku, za druhé opomíjejí určité žánry, které by byly úspěšné, a za třetí nepřihlíží k potřebám určité formy, kterou má určitá skupina lidí.

Jiří Heger 1

A tady se zastavme. Jedním z vašich formátů, který byl představen také mezi novinkami, je pěvecká soutěž Vocallido, jíž provází nebo bude provázet moderátor Pavel Trávníček. Ten shodou okolností moderoval před lety soutěže, jako bylo Do-re-mi. Neměli jste s tím u televizí, případně vlastníka licence pro tento pěvecký formát, nějaký problém?

Takových soutěží může být x. Sáhli jsme samozřejmě po osvědčených tvůrcích a interpretech. S panem Hádlem, který tuto soutěž vymyslel a vytvářel ji dlouhá léta, se osobně znám. V této oblasti jsme spolu dokonce i dlouhá léta spolupracovali. Nevím, zda si například vzpomenete na soutěž Mladá píseň Jihlava, která připravila řadu interpretů pro profesionální dráhu. Dnes to dělá mnohem akčněji například SuperStar.

Neutíkejme ale od tématu. Takových soutěží je zkrátka hodně…

Bylo zcela logické, že jsme sáhli po pěvecké soutěži. Na rozdíl od SuperStar nechceme vytvářet hvězdy. Je to lidová soutěž. Jde o to, že písničku přichází zazpívat v podstatě kdokoliv pro radost. Nehrajeme si na to, že vychováváme hvězdy. Nechceme něco kopírovat. To vám mohla připomenout osoba Pavla Trávníčka, ale proč bychom ho nevyužili, když svou práci dělá dobře? Pan Trávníček to dělal dobře, a proto jsme ho zcela logicky oslovili.

Uvažujete tedy například o některých dalších formátech, od kterých už klasické televize upustily?

Velmi vážně jsme uvažovali nad pořadem Šest ran do klobouku, ale bohužel to nevyšlo. Snažíme se vytvářet formáty sami, aby pak někdo nemohl říci, že vědomostní soutěž je například kopie. My jsme si vymysleli vědomostní soutěž Masáž, což je každodenní soutěž na promasírování mozkových buněk. Dali jsme tam dokonce příležitost mladé moderátorce Markétě Krohové.

Která, jak již naši čtenáři vědí, je dcerou jednoho z vašich moderátorů…

Ano.

Ptám se proto, jelikož bych chtěl tímto navázat na další otázku, která se týká možného ušetření nákladu. Na serveru Mediář.cz jsem si přečetl, že vaši společníci v současné době pracují zadarmo. Týká se to pouze vás nebo i zaměstnanců a na kolik provoz vaší stanice přijde?

Určitě vám neřeknu žádné konkrétní číslo. Je velký rozdíl, když přijde investor s tím, že tu má takový a takový balík peněz, obrátí se na lidi z oboru a řekne jim, udělejte mi televizi.

Předpokládám, že to váš případ nebyl.

To náš případ nebyl, takže jsme dali dohromady pár lidí z určité oblasti, kteří něco umí nebo mají nějaké know how. Z tohoto důvodu jsou částky, které potřebujeme pro provoz, naprosto nesrovnatelné s tím, když si to profesionálně určitým způsobem zadáte, jak to dělala kterákoliv jiná televize.

Prostory pana Upíra Krejčího v Řepích využíváte zdarma?

Ne, máme spolu vztah na komerční bázi.

Šlo mi o to, jestli nejde o nějaký určitý způsob výměnného obchodu, tedy, že by on vám propůjčil studio a za to měl na obrazovce svůj vlastní pořad.

Takhle to určitě není. Pan Upír Krejčí je také kamarád. Všechno je na bázi určitých vztahů. Velmi těžko oslovujete pro své projekty někoho, kdo je úplně mimo váš zorný úhel. Při práci se setkáváme s těmi, se kterými jsme dříve spolupracovali nebo se potkávali. To byl i případ Upíra. On má prostor, který je levný a pro začátek nám to vyhovuje. Viděl jsem prostory i některých jiných mladých televizí a myslím, že ty naše jsou dokonce i vhodnější. Nesnažíme se mít ve vlastnictví technologie. Vše je na bázi outsourcingu a myslím, že pro takovýto projekt je to dobrá cesta. Kalkulace tam pochopitelně musí být vždycky. Vždy to něco stojí. Říkáme o sobě, že jsme nízkorozpočtová televize.

Jiří Heger 2

Abychom tedy ještě blíže představili projekt vaší stanice, respektive jejího financování – máte smlouvu s panem Krejčím, musíte pochopitelně platit distribuci signálu… Jedním z vašich společníků je ale v podstatě člověk, který figuruje ve společnosti Planet A, v níž jste zatím prioritně šíření.

Není to tak úplně. I distribuci pochopitelně platíme. Mohou existovat i některé další příklady. Vím ale, co máte na mysli a na co narážíte. Jde ale pouze o určitou část a zlomek, kam bude program distribuován. To by nám tedy příliš nepomohlo. Smlouvy, které máme, jsou oboustranně výhodné a jsou koncipovány tak, aby nebyly zničující pro tuto televizi. To je i důvod, proč jsme nesáhli k tomu, aby tato stanice byla šířena terestricky.

Tak to by bylo určitě pro vaši stanici likvidační…

Ty částky jsou takové, že bychom na to nedosáhli.

Ceny nejsou žádným tajemstvím, i když je Radiokomunikace nezveřejňují. Jde o desítky milionů měsíčně v rámci celostátního DVB-T. Dalo by se ale uvažovat o satelitu? Pro Regionální televizní agenturu (RTA) jste v rozhovoru uvedl, že to není sice otázka aktuální, ale počítáte s ním. Stále však jde o milionové částky…

Určitě se na to dá vydělat, pokud bude mít televize slušný rozběh a zavede se, bude mít své diváky a tudíž i inzerenty. Pokud se komerční aktivita ustálí na určitých příjmech a nákladech, tak počítám, že bychom na to mohli mít například za dva roky. Řekněme si upřímně, že kabel je určitý limit. Do kabelu jsme šli i proto, že kabel má velkou budoucnost. Zejména proto, že v něm budou šířeny datové služby a televize, která vypadá, že je dominantní, bude do jisté míry vedlejším produktem.

Udělejme si tedy malou odbočku k novým technologiím. Počítáte v budoucnu s tím, že byste například využili hybridní televize? U programů takového typu, jako jste vy, je to obvyklé v Německu. Samozřejmě je předčasné o tom v současné době uvažovat, ale ke kanálu, jako jste vy, by to určitě bylo vhodné.

Nezaskočil jste mě. O tom už dávno uvažujeme. Některé fáze tohoto projektu už jsou připravovány nebo dokonce připraveny. S něčím takovým tedy zcela jistě počítáme. Vzhledem k tomu, že nechceme tyto aktivity tříštit. Spokojte se s tím, že takové projekty existují a určitě o tom uvažujeme. Je to budoucnost. Záleží pochopitelně také na tom, jak diváci budou dorůstat a budou na to stačit z pohledu uživatelského.

Vraťme se tedy ke klasickým kabelovkám. V současné době jste dostupní ve dvou stech tisíci přípojkách a v dohledné době chcete stoupnout na dvojnásobek. Kam tedy budete dále expandovat?

Těch možností je mnoho. I na základě toho, že jsme vysílání spustili, dostáváme sami nabídky.

Jde i o ty největší operátory, jako je Telefónica O2 nebo UPC?

Nejde ani o jednoho ani o druhého, přesto mohu říci, že probíhají jednání o skutečně zásadních přístupech z hlediska počtu zákazníků.

Jiří Heger 3

Prozatím nevysíláte celý den, ale netajíte se s tím, že počet vysílacích hodin chcete rozšířit. Bude to záležet i na tom, jak se budete dostávat do nabídek dalších operátorů?

Určitě i na tom. Více méně nezáleží na tom, zda-li vysíláte šestnáct nebo čtyřiadvacet hodin denně. Z hlediska nákladů je to úplně stejné. Je tu akorát o trochu více práce s programováním. V nočních hodinách se dá spousta věcí reprízovat. Jsou programy, které to ještě řeší tak, že sem dávají určitý obsah pro skupiny diváků, kteří se dívají v tuto denní, respektive spíše noční dobu.

Předpokládám, že tomu byste se vzhledem k vaší cílové skupině vyhnuli.

BRAND24

Samozřejmě, tomu se nebudeme věnovat. Nechci vyloučit to, že bychom se věnovali astrologii nebo něčemu podobnému. Uvažujeme i o některých jiných formátech, které navzdory tomu, že vysíláme na malých plochách, by bylo možné vysílat déle. Mohli bychom tam mít například záznamy delších programů nebo delších dokumentů. Šlo by o něco zajímavého, co by eventuelně mohlo i někoho oslovit. Samozřejmě bychom pořady nevysílali v takové podobě, v jaké se o to snažíme v efektivním čase. Vysílání bychom možná brzy rozšířili, maximálně ale zatím pouze do půlnoci. Udělali jsme si malý průzkum, ve kterém jsme zjistili, že naše cílová skupina už má od jedenácti hodin večer velký útlum. Určitě budeme rozšiřovat, ale budeme se rozmýšlet nad tím, který typ pořadů by sem byl vhodný. Případně je do těchto časů možné dát také smyčku. To se mi ale příliš nelíbí. Pro nás je a bude důležitá odezva od diváků. Pokud divák řekne, že chce tohle, budeme se mu snažit přizpůsobit. Věřím, že na základě toho můžeme postavit pořady tak, aby většinoví diváci našli to, co od nás čekají, a to, co by nenašli jinde. Dublovat to, co dělá někdo jiný, už nemá smysl. Chceme jít cestou určité originality a specifičnosti.

Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Pustíte si občas televizi Harmonie?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).