Hlavní navigace

Špatný rok pro Novu: olympiáda, hokejový a fotbalový šampionát, volby…

30. 5. 2010
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Televize Nova nemá dobrý rok. Ne že by se nesnažila, ale všechno se proti ní spiklo. Kdy se naposledy v jeden jediný rok sešly olympijské hry, mistrovství světa v hokeji, v němž český tým zvítězil, mistrovství světa ve fotbale (na kterém z pohledu Novy naštěstí Češi nehrají) a dlouho očekávané volby do Poslanecké sněmovny? Proti takovým událostem se programuje těžce i lídrovi trhu.

Ještě na začátku letošního roku si generální ředitel Novy Petr Dvořák pochvaloval, že by to byla právě tato televize, komu za loňský rok z největších hráčů na trhu neklesl podíl na sledovanosti. Dokonce mu meziročně oproti roku 2008 stoupl. To samé ale nebude moci Dvořák říkat po uzávěrce letošního roku. Tak velký propad ve sledovanosti Nova dosud nezaznamenala. I když jsou za ním objektivní příčiny, Nově se proti nim nedaří bojovat tradičními zbraněmi.

Ono je ale těžké v době zimních olympijských her, kdy několik Čechů bojuje o medaile, zaujmout nějakým filmem nebo komedií. Stejně tak těžké je během hokejového šampionátu, na němž Češi nečekaně postoupili do finále a ještě nečekaněji ho vyhráli, odpoutat pozornost diváků od České televize k mimořádně nasazeným českým komediím. Jednotlivé diváky to možná osloví, tradiční nováckou masu nikoli. A do toho teď přišly parlamentní volby.

Televize Nova si ale za pokles může částečně sama. Třeba volbám v minulosti věnovala mnohem větší prostor, nebála se nabízet speciální povolební debatu ve své, dnes už zrušené, Sedmičce. Předvolebním tématům se věnovaly i publicistické pořady, které z Novy postupně, ale jistě mizí, protože jsou „příliš nákladné“. Z Novy se stává televize, která především nakupuje a vysílá levné seriály a filmy. Původní tvorbu omezuje a než by měla koupit licenci na talentovou show, jejíž produkci by musela svěřit majiteli tohoto formátu, raději si vymyslí show vlastní, podobnou té licencované.

BRAND24

Nova je stále silná značka, oslovuje v průměru skoro 40 procent publika, ale její podíl na sledovanosti neustále klesá. Osekávání nákladů a šetření na programu ale nejsou tou správnou cestou, jak tento pokles zastavit. Ukazuje se, že model pouhého vysílatele pořadů je pro diváky čím dál tím víc nepřijatelný. Mnoho diváků utíká k internetu, nechtějí sledovat oblíbené seriály a filmy v čase, který jim nadiktuje televizní dramaturg.

Jediné, co poslední dobou spolehlivě přikovává diváky k televizním obrazovkám, jsou přímé přenosy aktuálních událostí. Jenže ty Nova prakticky nenabízí. Možná by se měla zamyslet nad koncepcí vlastního vysílání a také nabídnout něco exkluzivního.

Jakého průměrného celodenného podílu na sledovanosti u divákl starších 15 let podle vás dosáhne Nova za letošní rok?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).