Hlavní navigace

Průzkum: V Česku roste zájem i informovanost o digitálním vysílání

18. 6. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
18. 6. 2007

Češi mají větší zájem o digitální vysílání i nové vysílací technologie. Vyplývá to z kontinuálního výzkumu společností Mediaresearch, která pro Asociaci televizních organizací (ATO) zajišťuje elektronické měření sledovanosti televizí prostřednictvím peoplemetrů, a STEM/MARK.

Z aktuálních výsledků, které vznikly sběrem dat od vzorku 2 824 domácností (6 349 respondentů starších čtyř let) od ledna do března letošního roku mj. vyplývá, že narostl počet domácností s možností satelitního, kabelového a pozemního digitálního příjmu televize. Zvýšila se i vybavenost tuzemských domácností DVD přehrávači i informovanost veřejnosti o digitálním televizním vysílání, zejména pak DVB-T.

Mediaresearch však zároveň upozorňuje, že podle sdělení respondentů nabídka v oblasti příjmu televizního vysílání je natolik široká, že se v ní přestávají orientovat. DVD přehrávač vlastnilo v letošním prvním čtvrtletí 41 procent českých domácností, zatímco ve stejném období v loňském roce ho uvádělo pouze 27 procent domácností. Vybavenost je v těchto oblastech ovlivněna (v některých oblastech velice silně) přítomností dětí, konstatuje Mediaresearch.

Možnost příjmu digitálního vysílání deklarovala v prvním čtvrtletí letošního roku každá desátá česká domácnost. Nejde však jen o pozemní digitální televizi, ale i satelitní a kabelový digitální příjem. Předpokládáme však, že reálné číslo bude pravděpodobně o něco vyšší, protože nezanedbatelné množství dotazovaných respondentů není schopno na otázku specifikace jejich typu příjmu televizního vysílání hodnověrně odpovědět, vysvětluje realizátor průzkumu.

Možnost přijímat zemskou digitální televizi (DVB-T) deklaruje zhruba pět procent domácností. Jak ukazuje srovnání dat z minulých let, podíl českých domácností s možností DVB-T stále narůstá, tvrdí Mediaresearch. Z přijímačů, jejichž prostřednictvím sledují zemskou digitální televizi, dávají Češi přednost set-top-boxům. Je to dáno jednak tím, že set-top-boxy jsou zařízení, která umožňují příjem digitálního vysílání aniž by bylo nutné měnit televizi a jednak také tím, že trh s integrovanými digitálními televizními přijímači, které jsou většinou schopny přijímat jak analogové, tak digitální vysílání a stojí přijatelnou cenu, se u nás teprve nedávno začal rozbíhat, dodává Mediaresearch.

BRAND24

Zájem o pořízení přijímače DVB-T mezi českými domácnostmi roste. V současné době uvažuje o pořízení set-top-boxu v horizontu jednoho roku zhruba 18 procent domácností, třetina ještě není rozhodnuta, upozorňuje realizátor průzkumu. Významně vzrostlo povědomí o základních pojmech z oblasti digitálního vysílání. Téměř polovina respondentů (48 procent) starších patnácti let už má alespoň přibližnou představu o tom, co to digitální vysílání je. Úplnou neznalost deklarovalo pouze dvanáct procent dospělých respondentů.

Informovanější v této oblasti (a to zřejmě vypovídá i o míře informovanosti i v dalších technologicky zaměřených oblastech) jsou zejména muži, mladší věkové skupiny, lidé s vyšším vzděláním a z větších měst, upřesňuje Mediaresearch. Drtivá většina dotázaných od digitálního vysílání očekává lepší kvalitu obrazu a zvuku. Ve srovnání se situací před čtyřmi a pěti lety se však do popředí dostává také očekávání širší nabídky televizních programů a naopak klesající trend je například v očekávání přístupu k informačním službám či v možnosti přímého vyjádření k diskuzi právě probíhající na televizní obrazovce, vyplývá z průzkumu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).