Hlavní navigace

Ředitel Skylinku: Do tří let u nás satelit porazí pozemní televizi

13. 1. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
13. 1. 2009

Satelitní vysílání se do tří let stane nejpoužívanějším způsobem příjmu televize v České republice. Tvrdí to Jaromír Glisník, výkonný ředitel společnosti TradeTec, která je provozovatelem satelitní služby Skylink. Podle propočtů této platformy by koncem června 2012, kdy v tuzemsku dojde k vypnutí posledních analogových televizních vysílačů, mělo satelitní cestou přijímat televizi 43 procent domácností, zatímco pozemně pouze 35 procent. Dalších 18 procent domácností se spolehne na kabelovou televizi a čtyři procenta na IPTV.

Setkal jsem se i s vyššími prognózami, které satelitu předpovídají přes 50 procent domácností. Satelit se každopádně stane nejsilnější vysílací platformou, řekl Glisník na dnešní konferenci Milníky digitální televize, kterou na Kavčích horách v Praze pořádalo vydavatelství Sdělovací technika. Ke konci roku 2007 přijímalo podle Glisníka satelitní televizi 15 procent českých domácností, ke konci loňského roku to už mělo být 24 procent. Koncem letošního roku má tento poměr podle šéfa Skylinku stoupnout na 34 procent.

V celkových číslech mělo ke konci loňského roku satelitní přijímač 1,075 milionu českých domácností. Skylink odhaduje, že v letošním roce jejich počet stoupne o dalších více než 400 tisíc na 1,48 milionu a v době úplného vypnutí zemského analogového televizního vysílání by jich mělo být už 1,9 milionu. Velká města budou mít větší podíl kabelu a IPTV, v menších městech bude mít satelit i 60 až 80 procent domácností, míní Glisník.

BRAND24

Letošní rok bude podle šéfa Skylinku převratný i v počtu satelitně přenášených českých televizí ve vysokém rozlišení obrazu (HDTV). Zatímco loni takto vysílaly pouze dva programy (Nova HD a Eurosport HD), letos by jich mělo být už osm. Ve standardním rozlišení přibude pět nových satelitně šířených českých televizí a jejich celkový počet se tak vyšplhá na číslo 40. Glisník si ale postěžoval, že státní informační kampaň k přechodu na digitální televizní vysílání zatím významně pomíjí právě satelitní platformu.

Digikampaň ignoruje satelitní vysílání, neříká například, že existují služby bez měsíčních poplatků. Výrobci integrovaných digitálních televizorů nenabízejí modely se satelitním tunerem, řekl Glisník. Lidem v oblastech s horším pokrytím DVB-T pak stát neříká, že by mohli televizní signál získat ze satelitu, aniž by museli platit pravidelné měsíční poplatky za placenou službu. Skylink a konkurenční Gital totiž podle Glisníka nabízejí příjem základních českých a slovenských programů za jednorázový aktivační poplatek.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).