Hlavní navigace

Proč Barrandov tolik kopíruje slovenské televize? A vyplácí se mu to?

13. 10. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Možná jste si toho nevšimli, ale digitální televize Barrandov se inspiruje více než kterákoliv jiná stanice tvorbou našich východních sousedů. Jedním z hlavních podzimních taháků tohoto programu je show Splněné sny, která jako by z oka vypadla Modrému z nebe slovenské Markízy. Zdaleka však nejde o jediný, původem slovenský formát, který se ve vysílání Barrandova objevil. Už v minulosti nabídla tato televize několik slovenských seriálů a jeden z nich dokonce přenesla do českého prostředí. DOPLNĚNO O VYJÁDŘENÍ TV BARRANDOV

Slovenské seriály z minulosti: Odsouzené a Nikdy neříkej nikdy

Připadá vám článek na téma Barrandov a inspirace ze Slovenska nepřiměřený? Hned na začátek vás vyvedeme z omylu. Za téměř tříletou historii, kterou stanice oslaví 11. ledna příštího roku, si vypůjčila od našich východních sousedů několik formátů, na kterých chtěla odstartovat svoji popularitu. Šlo mimo jiné o seriály. Z těch nejznámějších je možné jmenovat především Odsouzené (v originále Odsúdené). Nejprve je úspěšně před dvěma lety nasadila slovenská JOJ, poté se jich chopil i Barrandov. Formát zaujal především zajímavým tématem. Diváky zavedl do prostor ženské věznice, kde se v hlavní roli představila Zuzana Mauréry. V menších rolích se tu objevili i Pavel Kříž a Hana Vágnerová. Barrandov odvysílal stejně jako JOJ všechny tři série. Dalším takovým příkladem je pak Keby bolo keby. V době svého uvedení na české obrazovky ho naše stanice chytře prezentovala pod názvem Nikdy neříkej nikdy a způsobem PR komunikace mohla jednoduše navodit dojem, že jde o původní seriál. Byla to ale chyba. Opět vznikal v produkci slovenské JOJ, i když se tu mimo jiné objevila i česká herečka Aňa Geislerová.

Keby bolo keby označila slovenská JOJ za moderní romantický seriál, ve kterém se vzájemně proplétají osudy šesti hlavních postav. Tři ženy a tři muži spolu vytvořili tři páry, které jsou provázány rodinnými, pracovními, mileneckými a dalšími jinými vazbami. Seriál sázel především na odlišný charakter postav a různé sociální postavení. Zatímco JOJka odvysílala obě dvě série, Barrandovu neudělal tento kousek pravděpodobně taková čísla, jak se čekalo. Druhá už se na jeho obrazovce neobjevila a místopředseda představenstva, ředitel vlastní tvorby a marketingové komunikace této stanice Janis Sidovský už letos v březnu serveru DigiZone.cz řekl, že se jí diváci nedočkají. Paradoxně ji mohli ale shlédnout na webu www.joj.sk v sekci Archiv.

Keby bolo keby - seriál TV JOJ

Seriál Keby bolo keby uváděný v České republice pod názvem Nikdy neříkej nikdy se na Barrandově dočkal pouze první série. Druhou už jeho diváci neviděli. (Foto: archiv TV JOJ)

Profesionálové na vlastní triko

Zatímco dva výše uvedené seriály – Odsúdené a Keby bolo keby – byly pouze ze Slovenska přebrané a nebyly v podstatě pro českého diváka žádným způsobem upraveny (grafika, dabing a podobně), u dalšího formátu už tomu bylo jinak. Řeč je o Profesionálech. Seriálu, ve kterém se v hlavní roli objevil mimo jiné Petr Čtvrtníček. Kromě něho tu mohli diváci vidět například Pavla Lišku, Matěje Hádka nebo Josefa Poláška. Původní seriál TV Barrandov byl inspirovaný slovenskou verzí, kterou TV JOJ poprvé uvedla v září 2008. Stanice odvysílala celkem šestnáct epizod, každá měla stopáž čtyřicet minut. Hlavní postavy seriálu tvoří kapitán Petržalka a jeho mladí policisté Franta Popelka, Libor Buček a Saška Višný – Riefenstal spolu s tiskovou mluvčí Skarlet Kosinovou a mafiánem Pepe Gregorem. Nasazení Profesionálů znamenalo pro Petra Čtvrtníčka zároveň návrat na televizní obrazovku. Barrandov je vysílal loni na podzim každou středu od 21:05, a to počínaje 1. zářím. Umístěn byl mezi dokument a Hlavní zprávy. Kritika k němu ale příliš vlídná nebyla. Známá recenzentka MF DNES Mirka Spáčilová seriál před více než dvěma lety označila dvojí recyklací: slovenské předlohy z televize Joj a Policajtů z předměstí, které kdysi natočila Nova. Momentálně rozpracováváme 3 formáty, zábavu i dramatickou tvorbu, které připadají v úvahu se slovenským partnerem, sdělil DigiZone.cz Sidovský.

Profesionálové - sitcom TV Barrandov

Profesionálové měli na Barrandově štěstí největší. Místo slovenské verze se dočkali rovnou té původní. (Foto: TV Barrandov)

Trvalkou na Barrandově je Bubílková, „Slovena“ ze Zlína

Přesto, že již zmiňovaná Mirka Spáčilová označila Zuzanu Bubílkovou, která se sice narodila ve Zlíně, ale je v podstatě dalším slovenským prvkem ve vysílání televize Barrandov, za dávno vystřílenou, stanice ji dává ve vysílání stále prostor. Není se čemu divit. K obrazovkám diváky se svou Politickou střelnicí láká. Tento tip satiry na jiných kanálech zkrátka nenajdete. Bubílková figuruje ve vysílání Barrandova již od počátku. Kromě Politické střelnice tu moderovala i některé společenské večery. Můžeme připomenout hned dva příklady, kdy Bubu uváděla takovouto akcí. Měla tu čest, že vedle Miloše Knora provedla 11. ledna 2009 show při příležitosti startu této stanice. Objevily se v ní mimo jiné i Karel Gott, Lucie Bílá nebo Helena Vondráčková, stříbrní slavíci Ilona Csáková, Petr Muk a Petr Kolář nebo finalisté soutěže Česko hledá Superstar Martina Balogová, Petr Bende, Šárka Vaňková a Sámer Issa. Další jednorázovou akcí, ve které zazářila Bubílková (a opět i Knor), byl padesátiminutový společenský večer Vítězné hašteření. Barrandov ho odvysílal loni počátkem roku. A do třetice slovenská moderátorka – pořad Bubu hledá chlapa. Šlo v podstatě o pokračovatele Politické střelnice, v němž Bubílková pokračovala v satirickém pohledu na politické dění. V tomto formátu se k sobě pokoušela najít partnera do svého pořadu, a to z řad amatérských bavičů.

TV Barrandov - Bubílková

Zuzana Bubílková je sice původem ze Zlína, ovšem desítky let pobývala na Slovensku, což se podepsalo i na jejím výrazném přízvuku. (Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz)

I letošní podzim ukazuje chuť Barrandova inspirovat se Slovenskem

Mezi nejočekávanější taháky tohoto podzimu patří bezpochyby pořad Splněné sny. Novou rodinnou soutěž začne vysílat TV Barrandov ještě v průběhu tohoto měsíce. Vyplývá to z nabídky product placementu pro tento pořad, kterou na svých internetových stránkách zveřejnila agentura Media Master, která na Barrandovu prodává reklamní časy. V době, kdy televizní diváci začínají být přesyceni nejrůznějšími typy reality show, přichází TV Barrandov s pořadem, jehož scénář napsal „Život“. A ten se, jak je známo, s lidmi nemazlí. (…) Zbývá čekání na zázrak, nebo alespoň snění. Zázraky, pochopitelně, neumí žádná televize, ale TV Barrandov bude televizí, která splní Sen, láká v anotaci stanice. Splněné sny by měly podle informací serveru DigiZone.cz vznikat podle slovenského pořadu Modré z neba, jež divákům servírovala pravidelně Markíza. Pořad přináší divákům televize Markíza už více než tři roky silné příběhy, dramatické osudy lidí, častokrát až srdcervoucí momenty, přičemž nezapomíná na akcentování sociálního rozměru a pomoc těm, kteří to v naší společnosti nejvíc potřebují, uvádí se v anotaci na webu nejúspěšnější slovenské televize. A rovněž zábavná show To byl náš hit evokuje obdobnou show Slovenský hit, který s úspěchem odvysílala Slovenská televize za ředitelování Radima Hrehy (tehdy ho pro ni vyráběla společnost Maya, producent Partičky na Primě).

BRAND24

Modré z neba

Modré z neba je původem ze Slovenska. U nás bylo inspirací pro vznik pořadu Splněné sny.

Do konce roku sedm až osm procent? Byl by to zázrak…

Letošní plán digitální plnoformátové televize Barrandov byl poměrně smělý. Stanice chtěla oslovovat na jeho konci pravidelně sedm až osm procent dospělého publika. Už teď je ale jasné, že tohoto cíle pravděpodobně nedosáhne. Zatímco na počátku roku se křivka sledovanosti vyvíjela pro tento kanál poměrně pozitivně, stanice atakovala v prvních týdnech dokonce šestiprocentní podíl na trhu, poté nastal pokles a více méně jízda na vlnách, což si můžete krásně prostudovat v této tabulce, kterou každý týden aktualizujeme. Barrandov se dokonce v 18. týdnu dostal na svou nejhorší hodnotu 3,62 % (podíl ve skupině diváků starších 15 let). Za poslední týdny je jeho podíl na publiku (share) někde okolo 5 až 5,5 %. Velký podzimní tahák To byl náš hit navíc zatím nezaujal tak, jak se očekávalo, vedení Barrandova je však opačného názoru. První dva díly show To byl náš hit vykázaly nadprůměrnou sledovanost, ve skupině 15 – 54 pořad dosáhl podílu 6,2%, což je na start v poměrně silném konkurenčním pondělí velmi slušný výsledek. Pořad navíc zvedl podíl TV Barrandov v exponovaném začátku týdne a pokud bude sledovanost stoupat, což se u soutěží tohoto typu dá očekávat, budeme spokojeni, zdůvodňuje důvod k radosti místopředseda představenstva a ředitel vlastní tvorby a marketingové komunikace televize Janis Sidovský. Jak chce Barrandov dosáhnout oněch sedmi až osmi procent? Generální ředitelka Janka Vozárová, která je mimochodem také ze Slovenska, nedávno pro týdeník Profit uvedla, že by se měl podíl zvýšit po úplném ukončení analogového televizního vysílání v Česku. To nastane koncem listopadu. Na otázku ohledně dosažení stanovené mety bohužel Sidovský DigiZone.cz neodpovědel.

Vítáte inspiraci Barrandova Slovenskem?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).