Hlavní navigace

Petr Opletal: Kabelovka F.C.A. se časem přejmenuje na RIO

26. 8. 2008
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Druhá největší česká kabelová společnost F.C.A. má po změně majitele nakročeno k poměrně radikálním změnám. „Počet pokrytých domácností by se na padesáti tisících rozhodně neměl zastavit,“ plánuje Petr Opletal, generální ředitel a člen představenstva nového provozovatele kabelových sítí, společnosti RIO Media. Současných čtyřicet tisíc aktivních zákazníků z ní dělá největší kabelovou síť v Česku hned po dominantní UPC.

Kabelové společnosti F.C.A. a klatovská Antény 2H+B se letos staly další mediální investicí fondu soukromého kapitálu Argus Capital v oblasti médií. Prostřednictvím lucemburské European Media Ventures (EMV) tento fond stále usiluje v arbitráži s Českou republikou o údajně zmařenou investici do metropolitní televize TV3. Zároveň teď v Česku – stejně jako dřív v sousedním Polsku a v Maďarsku – vkládá své prostředky do koupě menších kabelových operátorů, přestavby jejich sítí a následné fúze. Investice jde opět přes lucemburskou prostřednickou společnost, střechou holdingu v Česku je akciová společnost RIO Media.

Petr Opletal 2

Jak v Maďarsku, tak v Polsku Argus malé operátory skoupil, sloučil a nakonec prodal. Jak informuje na svých stránkách, Argus v Maďarsku společně s místním partnerem v roce 1999 založil společnost FiberNet. Cílem bylo zkonsolidovat v té době velmi roztříštěný maďarský trh s kabelovou televizí. FiberNet postupně skoupil velký počet menších kabelových sítí a sloučil je do celku s více než sto dvaceti tisíci zákazníky. Většinového podílu se Argus zbavil v roce 2004. Už rok předtím zorganizoval konsorcium investorů, které společně s dluhovým financováním shromáždilo přes sto milionů amerických dolarů, aby koupilo polskou společnost Aster. Ta je předním provozovatelem kabelové televize a internetového připojení ve Varšavě. Argus svůj podíl prodal v roce 2005.

Po pěti letech působení na kabelovém trhu v Maďarsku a dvou letech v Polsku začal Argus skupovat a rekonstruovat malé kabelovky v Česku. Je to střednědobý projekt, dostane svůj čas, aby rostl, podotýká v rozhovoru pro DigiZone.cz Petr Opletal. Hlavní investice zejména kvůli zemním výkopům jsou plánovány na příští rok. Argus do ní hodlá vložit stovky milionů korun.

Kabelovou televizi F.C.A. jste na jaře koupili přes společnost Culio Consulting. Ta už ale v rejstříku není. Jak to?

Culio Consulting byla standardní ready-made společnost. K 31. červenci jsme ji proto přejmenovali, nový název, pod kterým budeme vystupovat, je RIO Media. To je mateřská firma koncernu, veškeré akvizice, které budou činěny, bude činit společnost RIO Media. Ta bude postupně i provozní firmou, do které by měly jednotlivé firmy fúzovat.

Letos na jaře jste koupili kabelovou společnost F.C.A., další akvizice údajně plánujete – na DigiZone.cz jsme zmiňovali, že máte zájem o Kabelovou televizi Kadaň a Kabelovou televizi Klášterec nad Ohří, které provozují tamní městské úřady.

V tuto chvíli RIO Media vlastní kabelovou společnost F.C.A., koupilo také společnost s ručením omezeným Antény 2H+B, což je kabelová televize v Klatovech. Co se týče Kadaně a Klášterce, také jsem to v médiích četl, ale tam žádná aktivní jednání neprobíhají, byla to spekulace. Společnost F.C.A. byla koupena se záměrem rozšiřovat její záběr jak v lokalitách, kde působí, tak v rozumných akvizicích, které budou investičně zajímavé. Ty jsme připraveni dělat, ale v tuto chvíli jsou ve skupině jen dvě zmíněné kabelové firmy.

Vedete jednání o koupi dalších provozovatelů kabelové televize?

Vedeme, ale zatím jsme nepokročili tak daleko, aby se o tom dalo mluvit.

S kolika firmami jednáte?

Je jich několik. Není to ani jedna, ani jich nejsou desítky. Subjektů, které ještě nejsou zkonsolidovány, už na trhu není mnoho a nejsou velké, nechceme proto kupovat všechno, co je k dispozici, řada sítí má značné technické limity či se blíží hranici své životnosti. Zvažujeme, jak nám zapadají do koncepce nebo kolik by stála jejich případná přestavba. Nechceme růst za cenu toho, že si vytvoříme problémy, které bychom museli těžce řešit. Naše nákupy jsou vždy pečlivě uvážené.

Jak si stojíte co do počtu zákazníků?

F.C.A. a Antény 2H+B mají dohromady přibližně padesát tisíc zásuvek, pokrytých domácností.

Aktivních je skutečně padesát tisíc?

Penetrace není stoprocentní, samozřejmě, aktivních platících zákazníků – lidí, kteří jsou pod smlouvou – je zhruba čtyřicet tisíc.

Petr Opletal 1

Jak velká část vašich sítí je digitalizována?

V tuto chvíli ani F.C.A, ani Antény 2H+B nenabízejí digitální televizi. Momentálně nabízíme analogovou televizi a datové služby, připojení k internetu. Digitalizaci, potažmo triple play, připravujeme. Sítě musí projít zásadní rekonstrukcí, která se teď chystá – rozvoj sítí v jejich současném pokrytí a přestavba tak, abychom i nadále poskytovali služby, které jsou konkurenceschopné.

Na kolika vašich zásuvkách bude možné triple play zavést?

Na naprosté většině. Jsou samozřejmě výjimky, lokality obtížně připojitelné nebo ekonomicky nepřipojitelné, kde triple play nebude. Celkově ale určitě přes osmdesát procent zákazníků bude moci mít triple play.

Jako jediný akcionář RIO Media je v internetovém obchodním rejstříku vedena společnost Severus Finance z Lucemburska. I vaši konkurenti mluví o tom, že jsou to peníze fondu Argus Capital. Je to tak?

Ano, Argus je investorem společnosti Severus Finance.

Je to jediný majitel, který prostřednictvím lucemburské Severus Finance vlastní F.C.A.?

To nemám mandát komentovat.

Můžete aspoň říci, zda má Argus v RIO Media majoritu?

Ano, má kontrolu.

Vy sám jste v dnes už neexistující kabelové společnosti Karneval Media, kterou předloni pohltilo dominantní UPC, byl provozním ředitelem, současný předseda představenstva RIO Media Robert H. Gardner byl generálním ředitelem Karnevalu a současně jeho akcionářem. Je to tak, že i on investoval do RIO Media peníze, které získal z prodeje Karnevalu, jak napsal DigiZone.cz? Je pan Gardner jedním z menšinových akcionářů RIO Media?

Dříve jsem působil v TES Media, později Karneval Media, jako finanční ředitel a po dokončení akvizice Intercable CZ pak jako provozní ředitel. Jádro provozního týmu RIO Media je tvořeno několika bývalými manažery Karnevalu, kteří mají s konsolidací a modernizací sítí rozsáhlé zkušenosti. Pan Robert Gardner působí v RIO Media jako předseda představenstva a neexekutivní ředitel. Jak jsem uvedl, nemohu komentovat strukturu akcionářů. Role pana Gardnera je tedy z hlediska provozu společnosti neexekutivní, ale jak provozní tým, tak akcionáři jsou rádi, že mohou využít jeho rozhledu a zkušeností z odvětví.

Proč jste se rozhodli skupovat malé sítě, rekonstruovat je? Jaký je cíl – zkonsolidovat a prodat?

Finanční investor má vždy zájem investovat do růstových firem, které mají potenciál dalšího rozvoje. My na českém trhu kabelových televizí ještě stále vidíme velký potenciál růstu, byť se tento trh zdá již být zkonsolidován. Pro firmy naší velikosti tu prostor nadále je. Ani datové, ale ani televizní služby dle našeho názoru nepřestávají růst. Argus není investor, který by byl dividendově orientován a jeho investice také nejsou krátkodobé. Naopak, záměrem Argusu je další růst naší společnosti, což stojí za naší akviziční aktivitou v poslední době.

Navíc technologický posun směrem k digitalizaci a dospívání digitální a optické technologie vedou k poklesu cen za tato zařízení. I například digitální přijímače jsou pro zákazníky výrazně dostupnější. Co jsme v posledních letech cítili a cítíme, je, že zákazníci jsou připraveni zaplatit za opravdu dobrou službu. Taková citlivost na korunu, co v případě kabelové televize bývala, už není. Lidé už si raději připlatí a mají kvalitní službu s kvalitním zákaznickým servisem. Také to je za tím, že penetrace rostou poměrně dobře, byť třeba analogová televize stagnuje. Ale televize digitální a hlavně datové služby, tam myslím, že rozkvět teprve přijde.

Petr Opletal 3

Kdy odhadujete, že by vaše síť mohla být považována za zkonsolidovanou a být prodána, pokud je to cíl?

Je to střednědobý projekt, dostane svůj čas, aby rostl. Sítě je potřeba výrazně modernizovat, bude tam i hodně kopání. To sice samo o sobě jde rychle, ale dostat na něj povolení může trvat i tři čtvrtě roku, pokud jsou třeba někde stavební uzávěry a musíte hledat alternativní trasy. Kde není nutné kopat, může přestavba trvat řádově měsíce, kde se bude muset do země sáhnout, to plánujeme spíše na příští rok. Také obchodní rozvoj není krátkodobá záležitost – zákazníci v našem oboru jsou poměrně konzervativní a musí dostat čas se rozhodnout.

Kolik jste do přestavby sítí investovali?

Zatím je to předčasné, protože přestavby plánujeme právě převážně na příští rok, je to celé ve fázi projektování a plánu. Větší investice půjdou do sítí napřesrok. Vzhledem k velikosti celé sítě a k tomu, že by se na padesáti tisících přípojek rozhodně neměla zastavit, budou to značné investice. V řádu stovek milionů určitě.

Má Severus Finance, respektive vlastnická struktura, která stojí za F.C.A., zájem expandovat i do okolních zemí?

Severus Finance vlastní společnost RIO Media, ale není to nadnárodní holding. Z hlediska provozního není ambicí poskytovat služby na širším teritoriu. Náš projekt zahrnuje přestavbu a konsolidaci systémů pevných sítí v rámci České republiky.

Z obchodního rejstříku také vyplývá, že v červenci RIO Media navýšila svůj základní kapitál ze dvou na 177 milionů korun, to předpokládám souvisí s přestavbou sítí.

Jistě, je to jenom důkaz toho, že jde o seriózního operátora, který chce provozovat seriózní služby.

Nedávno jste požádali patentový úřad o registraci loga RIO Media. Plánujete služby F.C.A., Kabelové televize Klatovy a případných dalších provozovatelů, které třeba ještě koupíte, nabízet pod jednotnou značkou RIO Media?

Ano, naším záměrem je postupně sjednotit služby a obchodní politiku ve všech sítích, které budou do koncernu začleněny. To si vyžádá určitý čas, protože přístupy jednotlivých provozovatelů a technické možnosti sítí, například i v rámci F.C.A., se nyní výrazně liší. Logickým krokem takového sjednocování je pak i jedna značka, pod kterou budou služby nabízeny – pro analogovou kabelovou televizi obchodní značka nebývala příliš důležitá, ale pro datové, hlasové a digitální video služby je to, vedle spolehlivého zákaznického servisu, významná součást vymezení se vůči konkurenci.

Název RIO může odkazovat na již neexistující Karneval, kde jste s panem Gardnerem působili. Je tato hříčka úmyslná? Pokud ano, proč tuto volnou kontinuitu naznačujete?

BRAND24

Není to úmyslná narážka přímo na bývalou společnost Karneval Media. Nový název jsme pečlivě zvažovali a z mnoha návrhů nám RIO vyšlo jako jednoznačný vítěz především proto, že našim zákazníkům, kolegům, obchodním partnerům a městům, kde působíme, posílá ten správný vzkaz a vzbuzuje správné asociace. Nechtěli jsme žádný technologický název, nám jde o důraz na služby – dobrou zábavu jak pro zákazníky, tak pro naše spolupracovníky a informace, zde se nám líbí asociace s řekou jako dříve základní komunikační tepnou. Je to hravé a my chceme, aby nás zákazníci postupně takto vnímali a aby naši spolupracovníci takovou firmu vytvářeli a práci v ní si užili.

Více o strategii datových služeb společnosti RIO Media hovoří Petr Opletal v rozhovoru pro server Lupa.cz

Fotografie: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Kolik zákazníků by mohla získat kabelová televize RIO do konce příštího roku?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).