Hlavní navigace

Peoplemetry od Nového roku změří i pořady ze záznamu, včetně webových archivů

2. 11. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Televize se dozví, jak je mezi diváky rozšířené nahrávání pořadů a jejich sledování v jinou dobu, než jsou vysílány. Data ale patrně nebudou součástí oficiálních čísel z peoplemetrů.

Nejen počet diváků živě sledovaných pořadů, ale i těch, co si pořad na televizoru zastaví pomocí funkce Pause, případně využijí TimeShift a zhlédnou ho jindy, změří od Nového roku peoplemetry. Služba bude součástí nové vlny elektronického měření televizní sledovanosti v Česku, kterou bude v letech 2013 až 2017 pro Asociaci televizních organizací (ATO) zajišťovat společnost Mediaresearch. Ta měří sledovanost českých televizí již deset let.

K TÉMATU: Standa Peoplemetrák vysvětluje na webu Peoplemetry.cz, jak se měří sledovanost

Firma ve čtvrtek prezentovala novinky, které čekají peoplemetrové měření od ledna příštího roku, na workshopu pro novináře, zástupce mediálních agentur a televizí. Podle Davida Satranského, ředitele sekce elektronických měření, už z dřívějšího pilotního projektu vyplynulo, že opožděná sledovanost u jednotlivých pořadů dosahuje necelého jednoho procenta živé sledovanosti televizí. Mediaresearch bude opožděnou sledovanost započítávat jednotlivým pořadům maximálně do sedmi dní od jejich odvysílání.

ROZHOVOR: Nové peoplemetry změří sledovanost do devíti minut, slibuje šéfka Mediaresearch

V praxi to vypadat tak, že následující den Mediaresearch dodá ATO data z živé sledovanosti televize a data za opožděnou sledovanost během dne, kdy byly pořady živě odvysílány (divák je tedy zhlédnul jen o několik minut nebo hodin později, než byly odvysílány v televizi). Týden po odvysílání daného pořadu pak firma dopočítá jeho opožděnou sledovanost za další dny. Přehrávání pořadů po osmi a více dnech od jejich odvysílání v televizi Mediaresearch už nebude zaznamenávat.

NAPSALI JSME: Mediaresearch: tendr Novy na peoplemetry je nedůvěryhodný, nepůjdeme do něj

Podobným způsobem firma od ledna změří i sledovanost televizních pořadů v internetových archivech, ale pouze u počítačů s operačním systémem Windows. V obou případech přitom využije porovnávání zvukové stopy nahraného vysílání měřených televizních stanic s tím, co si člověk, který bude součástí panelu elektronického měření sledovanosti, přehrávat. Podle Satranského se tak může stát, že se některé televizi započte opožděná sledovanost i u diváka, který si pustí nějaký film z DVD, přičemž tento film za poslední týdne odvysílala i některá z měřených televizí.

BRAND24

Výstupy z měření opožděné sledovanosti by měly být doplňkem klasického měření živé sledovanosti a podle Mediaresearch bude záležet čistě na jednotlivých televizích, jak s nimi budou nakládat. Předsedkyně představenstva společnosti Tereza Šimečková předpokládá, že první rok se budou televize s těmito daty teprve seznamovat a nebudou je započítávat do klasické sledovanosti. „Televize se musí s těmito daty nejprve naučit pracovat. Je na nich, jak je budou využívat,“ dodal Santranský.

Peoplemetrové měření se od ledna příštího roku může rozrůst z dosavadních 23 televizních stanic až na 50 kanálů. ATO si ve smlouvě s Mediaresearch ponechala možnost spuštění měření i v tzv. druhých domácnostech (chaty a chalupy) a mimo domov, bude však záležet na členech ATO, zda ho budou požadovat. Rozšíření služby o tento typ měření by totiž celý projekt prodražil a cena za dodávaná data by podle smlouvy stoupla.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).