Hlavní navigace

Opravdu není Nova na prodej?

18. 5. 2014
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Není nic jednoduššího, než ovládnout, zkonsolidovat a se ziskem prodat televizní skupinu ještě předtím, než její výkony začnou nezadržitelně klesat. S Novou to už dříve provedla PPF.

Generální ředitelé skupiny CME Michael Del Nin a Christoph Mainusch tento týden prolomili hradbu mlčení a v exkluzivním rozhovoru pro Hospodářské noviny popřeli informace o tom, že by CME byla na prodej a zájem o ni projevili čeští miliardáři Petr Kellner a Pavel Tykač. O několik dní dříve zájem o koupi Novy popřel další český (či česko-slovenský) miliardář, vicepremiér a ministr financí Andrej Babiš. A konečně americký mediální koncern Time Warner oznámil, že navýší svůj podíl v CME z nynějších 49,9 na 75,1 procenta a zároveň získá možnost tento podíl dále zvýšit, takže majitele Novy zcela ovládne.

Připomeňme, že Nova i celá CME se potýkají s vysokým dluhy, jejichž splácení by bez vydatné finančn injekce nezvládli. Tuto injekci jim poskytl Time Warner a získal za to potřebný nadpoloviční podíl akcií CME. Time Warner už v Česku provozuje prémiové filmové kanály HBO a Cinemax, a také placenou videotéku HBO GO, která do určité míry konkuruje obdobné službě Voyo od Novy. Otázka zní: začlení se HBO a Cinemax do skupiny Nova, nebo se novácké kanály (alespoň ty placené, tedy Nova Sport) přidají k HBO a Cinemaxu? Dají se u těchto dvou televizních skupin očekávat nějaké viditelné synergie?

Zatím to tak nevypadá. Ačkoli má HBO přes svého majitele rozhodně blíž k Nově, jeho seriály na našem trhu nakupuje a vysílá především Česká televize. Nezdá se, že by se na tom mělo v dohledné době něco změnit. Time Warner si navýšením podílu v CME nad 50 procent ušil sám na sebe boudu, dluhy CME se promítnou do jeho celkového hospodaření, což není moc dobrá zpráva pro akcionáře – cena akcií Time Warner bude na tuto okolnost zcela jistě reagovat. A určitě ne pozitivně. Time Warner ale nemusí mít se CME dlouhodobé plány. Může ji vytáhnout z bryndy, zachránit před bankrotem a poté hned prodat.

Zájemců by jistě bylo několik, a nemusí být nutně z České republiky. I když Nova je silný magnet a jména Kellner, Tykač a Babiš nemusí být v souvislosti s prodejem CME zase tolik nereálná. Upřímně řečeno, pokud by Nova skutečně byla k mání, sáhli by po ní nejen tito tři pánové. Hospodářské výsledky CME či CET 21 by při tom nehrály až tak důležitou roli. Hodnota Novy se nedá počítat jen penězi, je to nejsilnější a nejvlivnější televize v zemi, jejíž večerní zprávy sleduje polovina televizní populace. V dnešní době segmentace publika, kdy se pozornost konzumentů médií tříští mezi víc a víc různých titulů, je Nova zkrátka fenoménem, který si drží silné postavení.

BRAND24

V reklamních výnosech to ale už tak slavné není, a tak má Nova velkou cenu především pro tuzemské podnikatele, kteří by dokázali plně využít její potenciál coby nejsledovanější televizní skupiny v zemi. Co to v reálu znamená, si už vyzkoušela investiční skupina PPF Petra Kellnera. Sice se říká, že dvakrát do téže řeky by se vstupovat nemělo, ale proč by PPF nezopakovala již jednou realizovaný úspěšný scénář záchrany Novy? Ze svého předchozího působení v Nově generovala přes deset miliard korun. To je velmi slušná částka, vezmeme-li v úvahu, že se reklamní trh od té doby pořádně propadl. Dnes by zřejmě Nova ani tolik peněz nestála.

Pokud by ovšem byla k mání jedině celá CME, v níž je Nova jen jednou z mnoha televizí, cena by se vyšplhala mohem výš než před lety a úspěšného kupce by čekalo strastiplné vyjednávání o rozprodeji aktiv mimo Českou republiku. Což o to, zájemců by zřejmě bylo dost, jen není jisté, zda by ceny na jednotlivých trzích byly tak vysoké jako před lety a zda by se tedy zrovna nyní vyplatilo prodávat. Rozhodně se ale nedá říct, že by prodej Novy nebyl jednou z možností – a to navzdory ujišťování současných šéfů CME, že se nic prodávat nebude. Vždy je to otázka momentální nabídky a ceny.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).