Hlavní navigace

Odchod Óčka z DVB-T se dal očekávat

16. 8. 2009
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Hudební televize Óčko se rozhodla od 1. srpna opustit zemskou digitální síť 3 a nadále vysílat jen prostřednictvím kabelových rozvodů a satelitu. Je to tak překvapivé rozhodnutí? Nikoli. Pokud si spočítáme, jak nákladné by bylo pro Óčko zemské digitální vysílání po spuštění všech plánovaných vysílačů multiplexu 3, byl jeho odchod z DVB-T pouze otázkou času.

Óčko sice tvrdí, že by „utáhlo“ financování zemského digitálního vysílání s pokrytím 70 procent populace, ani to však není příliš reálné. Jestliže Óčko předloni vykázalo čistý roční zisk 12 milionů korun a celoplošné pozemní vysílání přijde bratru na 40 až 80 milionů korun ročně (podle úrovně pokrytí), lehce si lze spočítat, že Óčko bylo v takovém případě ztrátové.

Pro odchod Óčka z DVB-T hraje i několik dalších argumentů. Téměř žádný hudební kanál na světě nevysílá pozemní cestou, která je vůbec nejdražší. Jedním z příjmů těchto televizí jsou poplatky od kabelových společností, které jim platí za každého zákazníka, jenž má hudební kanál ve své programové nabídce. O tyto poplatky by Óčko logicky přišlo, protože by se stalo povinně zařazovaným programem, šířeným v kabelech zdarma.

Óčko si vlastně dosud ani nepožádalo o kompenzační licenci pro celoplošné zemské digitální vysílání, na kterou má ze zákona právo. Vedení této televize ví moc dobře, proč tak neučinilo. Mít takovou licenci, muselo by dál vysílat pozemně a postupně zvýšit pokrytí alespoň na 70 procent populace, což je minimální hranice pro celoplošnost definovaná v zákoně. Jenže Óčko vysílalo v multiplexu 3 na základě kabelové a satelitní licence jako „převzatý program“, na který se žádná klauzule o minimálním dosaženém pokrytí nevztahuje.

Pozemní digitální vysílání bylo pro Óčko velmi dobrým marketingovým tahem, kterým propagovalo svoji značku. Ve chvíli, kdy se pro něj DVB-T stalo spíše přítěží než výhodou (přes pozemní vysílače ho podle jeho vlastního průzkumu sledovalo jen 14 % diváků), tuto platformu bez okolků opustilo. Oněch 14 % diváků se mu velice brzy vrátí prostřednictvím rychle se rozvíjejících satelitních platforem Skylink a CS Link, které začaly chytře nabízet bezplatnou základní programovou nabídku za jednorázový poplatek za dekódovací kartu a její aktivaci.

BRAND24

Óčko se zkrátka chová tržně a jedině tak může přežít. Ostatně, ani silná Nova si nemůže dovolit svůj hudební kanál MTV pustit do pozemních digitálních sítí a bude ho provozovat v kabelech a na satelitu. Je to čistě ekonomická úvaha a jako taková je správná.

Text byl napsán pro týdeník Strategie, v němž vyšel 10. srpna 2009

Chybí vám Óčko v nabídce zemské digitální televize?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).