Hlavní navigace

Óčko mohutně expanduje. Je to příprava na jeho brzký prodej?

3. 6. 2013
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

V sobotu začal vysílat druhý kanál Óčka, retro stanice Óčko Gold. Na 1. července je ohlášen start třetí “óčkové” televize Óčko Expres. A mezitím hlavní Óčko přidává původní pořady.

Dva nové televizní kanály za jediný měsíc

Nebývalou expanzi prožívá hudební kanál Óčko. Televize, o které se ještě před půldruhým rokem vážně psalo, že ji kupuje rozhlasový dům Lagardere Active ČR, majitel Evropy 2, náhle spouští v krátkém sledu po sobě dva další tematické kanály a posiluje původní tvorbu na hlavním programu. To vše v době, kdy počet hudebních kanálů na českém televizním trhu nebývale stoupá a ve volně šířených, pozemně vysílajích hudebních kanálech v DVB-T se stáváme evropskou, a v porovnání se stejně velkými zeměmi snad i světovou jedničkou. Mezi hudebními televizemi tu tedy vzniká velmi silné konkurenční prostředí.

Když loni na podzim majitel Óčka, mediální skupina Mafra, finišovala jednání s Lagardere Active ČR o prodeji Óčka, dával takový obchod velký smysl: Mafra se svými novinovými tituly (MF Dnes, Lidové noviny, Metro) a zpravodajským serverem iDnes.cz neměla k hudbě příliš blízko (pokud nebudeme počítat její pražské Expresradio a Classic FM), takže synergie s existujícími tituly nebyly velké. Naopak Lagardere už před lety na začátku televizní digitalizace neúspěšně žádala o vysílací licence pro hudební a lifestylové televize TF1 a TE2, jakési klony jejích rádií Frekvence 1 a Evropa 2. Jenže oba mediální domy se neshodly v otázce ceny Óčka a z obchodu sešlo.


Zdroj: Frame100R/Óčko

Óčko prošlo poměrně nedávno dost zásadní vizuální proměnou

Nový šéf, konsolidace a potom prodej?

Na čem ona přeloňská jednání zkrachovala? Nebyla to jen otázka ceny, ale i model dalšího fungování Óčka v případě, že by si v něm Mafra ponechala podíl. Na stole totiž byla varianta, že by televizi nadále z poloviny vlastnil původní majitel a z poloviny Lagardere. Podobně to funguje u Primy, kterou z 50 procent ovládá skupina GES českého podnikatele Ivana Zacha a z poloviny švédský mediální koncern Modern Times Group (MTG). Jenže Lagardere o takovém řešení nechtělo slyšet, protože představy obou mediálních skupin na další směřování Óčka byly výrazně odlišné a žádná by za situace vlastnických poměrů 50 na 50 neměla hlavní slovo.

Po krachu těchto jednání Mafra velmi rychle vyměnila dlouholetého generálního ředitele Óčka Jiřího Balvína za Štěpána Woldeho, který má blíž k plánování a prodeji reklamy v televizích a zejména pak na úzce zaměřených tematických kanálech. Wolde dostal za úkol Óčko zmodernizovat (což se projevilo nedávnou kompletní změnou vizuálu a loga) a posílit jeho pozici mezi hudebními médii na českém trhu. Jak řekl v nedávném rozhovoru pro DigiZone.cz, pro Mafru už nebylo důležité poměřovat Óčko s dalšími hudebními kanály, nýbrž i s rádii, mezi nimiž hraje prim Evropa 2. Z původně plánované synergie Óčka a Evropy 2, která by nastala po prodeji televize skupině Lagardere, se tak nyní obě média začínají stavět proti sobě.


Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Štěpán Wolde stihnul za půldruhého roku ve funkci generálního ředitele Óčka upravit program, změnit viuzál a logo, připravit dva nové tematické kanály a zapracovat na marketingu.

Stigma z úspěchu Evropy 2

„Za konkurenci Óčka považuji spíše YouTube, Primu Cool, Evropu 2 a některá hitová rádia,“ prohlásil Wolde před měsícem pro DigiZone.cz. Na Evropu 2 přitom kladl důraz, protože její značka je v hudební branži opravdu silná. Objevuje se na všech důležitých koncertech a festivalech, lidé si ji s těmito akcemi už ztotožňují, což se o Óčku i po víc než desetileté historii zatím říct nedá. Soutěžení s Evropou 2 může Óčko vybičovat k lepší práci s obsahem i marketingem, na druhou stranu je to stále televize, která má oproti rádiu určité nevýhody: nedá se sledovat v autě (pokud řídíte), ani v práci (pokud vám tedy šéf nepovolí mít v kanceláři puštěnou televizi).

Na současné expanzi Óčka, které po sobotním startu druhého kanálu Óčko Gold připravuje na 1. července už třetí kanál Óčko Expres, je zajímavá rychlost. Podobně rychle zaváděla Nova od loňského léta do letošního jara poslední tři tematické kanály (Fandu, Smíchov a Telku), ovšem v jejím případě si lze představit, že to nebyl tak náročný proces jako pro Mafru. Spustit v rozmezí jednoho měsíce dvě nové televize je poměrně nákladné. Nikoli tedy na zajištění obsahu, protože jak Óčko Gold, tak Óčko Expres jsou v podstatě video juke boxy, ale na poplatcích za šíření signálu. Z dlouhodobého hlediska je Mafra určitě nemůže udržet při životě tak, jak s nimi teď přichází.


Screenshot: Jan Potůček, DigiZone.cz

Óčko Expres sice startuje až 1. července, ale už nyní má svůj web s videostreamem

Krátkodobá sázka na pilotní vysílání v DVB-T

Už teď vysílá hlavní kanál Óčka v celoplošném multiplexu 3 za klasických komerčních podmínek a patrně s jistou sledovou. Óčko Gold získalo od Českých Radiokomunikací půlroční slevu v podobě pilotního vysílání. To znamená, že vysílá celoplošně skoro nebo úplně zadarmo. Po půl roce by ovšem mělo najet na normální komerční režim a pak dojde na lámání chleba, kdy si Mafra bude muset říci, zda si Óčko Gold na takové vysílání vydělá. Óčko Expres už dopředu nepočítá s šířením v DVB-T, a pokud ano, pak opět v rámci pilotního vysílání v některých velkých městech. Znovu by tedy šlo o velmi krátkodobou záležitost. Na satelit, kde by si muselo platit kapacitu, se Óčko Gold ani Óčko Expres nechystá.

Pokud si tyto informace shrneme, vidíme snahu Mafry o krátkodobý silný efekt expanze, která zasáhne většinu českých domácností, ale už ke konci letošního roku by tomu mohlo být jinak. Onen půlrok mezi startem Óčka Gold a ukončením jeho pilotního vysílání v multiplexu 3 může být rozhodujícím obdobím, po které se bude Mafra snažit intenzivně dohodnout na prodeji své televizně-hudební divize. Krátkodobě totiž nažene zásah skupiny Óčka v atraktivních cílových skupinách do zajímavých čísel. Kdo by ale mohl být kupcem? Pokud by se znovu nejednalo o Lagadere, což se logicky nabízí, připadá v úvahu momentálně velmi bohatý snoubenec FTV Prima.

BRAND24


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Podle generálního ředitele FTV Primy Martina Konráda má současné Óčko příliš malý zásah diváků v produktivním věku. Spuštěním nových dvou kanálů se to ale změní.

Skončí Óčko pod Primou?

Prima nyní vykazuje díky obchodní politice Novy přesycenost reklamou a vydělává tolik peněz, jako nikdy ve své historii. Zároveň se ale meziročně snižuje její podíl na publiku, čemuž lze zabránit dvěma kroky: investicemi do existujících programů a porážením konkurence, nebo spuštěním nových kanálů. Případně akvizicí již existujících televizí. Óčko a jeho klony přesně spadají do ranku tematických kanálů Prima Cool či Prima love. Prima navíc neustále hledá na trhu televize, s nimiž by mohla spolupracovat na prodeji reklamy, jako to činí od začátku letošního roku s TV Barrandov. S Óčkem o mediálním zastupování už vyjednávala, nezdál se jí ale jeho zásah a především cílové skupiny, protože jen jedno ze dvou hlavních publik tohoto hudebního kanálu tvoří koupěschopní lidé v produktivním věku.

Spouštění nových kanálů Óčka tak může lehce souviset právě se snahou o zásnuby nebo alespoň komerční spolupráci s Primou, která má přetlak požadavků na reklamní časy, ale těch se jí už nedostává. Óčko Gold i Óčko Expres mají cílit na starší publikum než hlavní Óčko, zároveň ve skupině tří kanálů obsáhnou daleko větší počet diváků než jen jedna televize. Posílením původních pořadů na hlavním kanálu (jako je třeba nedávná akvizice talk show V luftě po zaniklé televizi Pětka) se Óčko také posunuje víc do lifestylu, kde je přeci jenom větší šance udržet diváky u obrazovky déle než jen u proudu hudebních klipů. Vše to tedy hezky zapadá do sebe a rozhodně bychom se neměli divit tomu, kdyby Óčko letos na podzim změnilo majitele.

Naladili jste si už Óčko Gold?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).