Hlavní navigace

Nova s Primou vydělají na poplatcích od kabelovek a satelitářů stamiliony. Zaplatí to koncový zákazník

17. 3. 2015
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

UVNITŘ KALKULACE – Jak se k celé záležitosti staví Rada pro rozhlasové a televizní vysílání? Čtěte uvnitř článku.

Březen, ještě tam budem. Duben…

Vlnu zdražení kabelové, satelitní a IP televize mohou od dubna letošního roku očekávat zákazníci placených televizních služeb v České republice. Nejpozději do konce března totiž jejich poskytovatelé musí podepsat nové smlouvy s televizními skupinami Nova a Prima, které zahrnují poplatky za možnost převzatého vysílání těchto komerčních programů. Jak již DigiZone.cz informoval minulý týden, Prima si účtuje za možnost šíření svých čtyř lineárních kanálů, ať už ve standardním nebo vysokém rozlišení obrazu, 8,80 Kč měsíčně za každého zákazníka, přičemž všechny mají být dostupné v nejnižších programových nabídkách. Nova žádá platby pouze za HD verze svých volně šířených programů a určila je na 4,80 Kč měsíčně za každého zákazníka.

Nižší cena u Novy je ale vázaná na podmínku uzavření smlouvy na dva roky a odebírání placeného kanálu Nova Sport, který není v poplatku zahrnut (jeho cena se pohybuje v řádu jednotek korun měsíčně za každého zákazníka, který ji bude mít ve své předplacené programové nabídce). „Ne všichni operátoři s platbami nesouhlasí, někteří je přijali s povděkem, protože mají důvod zdražovat své služby a odůvodní to právě těmito poplatky,“ řekl serveru DigiZone.cz zástupce jedné z výše zmiňovaných komerčních televizních skupin. Kabelové nebo satelitní společnosti by podle stejného člověka zdražovat nemusely, protože jejich marže jsou právě u nejnižších programových nabídek dostatečně vysoké, aby snesly poplatky za programy Novy a Primy a operátoři nadále vydělávali.


Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Pro Primu by byly příjmy z poplatků od kabelovek a satelitářů vítanou injekcí

První vlaštovka: servisní poplatek Skylinku

Jako první už zdražení oznámil provozovatel největší satelitní služby u nás, lucemburská společnost M7 Group, pod níž spadají platformy Skylink a CS Link. Opatření se týká pouze zákazníků, kteří využívají „nezpoplatněnou“ nabídku, dříve označovanou Gratis, za niž si Skylink a CS Link od září 2012 účtují tzv. servisní poplatek. Nejprve šlo o 29 korun měsíčně, od prosince 2013 se částka zvýšila na 33 korun a nyní se zvedne skokově o dalších 22 korun na 55 Kč měsíčně. Poplatek se přitom týká drtivé většiny držitelů přístupových karet Skylinku a CS Linku, řádově statisíců domácností. Navýšení odpovídá součtu poplatků, které od operátorů převzatého vysílání vyžadují Nova s Primou (8,80 + 4,80 Kč), a jde ještě o něco výš, takže na něm vydělá i sama M7 Group.

Zajímavé je, že Skylink s CS Linkem zdražení oznámili ještě předtím, než s Novou a Primou podepsali nové smlouvy. Podle informací DigiZone.cz kontrakt dosud nebyl uzavřen, načasování platnosti nové výše servisního poplatku Skylinku a CS Linku ale odpovídá termínu, ke kterému chtějí Nova s Primou přerušit distribuci signálu svých programů těm kabelovým, satelitním a IPTV společnostem, které jim nezaplatí. „Programy skupin Nova a Prima jsou součástí všech našich balíčků. Náklady s nimi spojené nelze proto jednoznačně alokovat na určitý poplatek,“ brání se zástupce M7 Group Jaromír Glisník. Zároveň ale připouští, že skokové zvýšení servisního poplatku u „neplacených“ programových nabídek souvisí s růstem nákladů na jejich provoz.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Šéf Skylinku a CS Linku Jaromír Glisník je pro komerční televize klíčovým partnerem, zastupuje firmu s víc než milionem zákazníků

M7 Group rozhodně nebude na poplatcích tratit

„Výše našich poplatků je samozřejmě přímo nebo nepřímo ovlivněna rostoucími náklady. Nepobíráme žádné dotace, na své náklady si musíme vydělat,“ konstatuje Glisník. Prakticky totéž k nárůstu servisního poplatku Skylinku a CS Linku sdělil i Český telekomunikační úřad, který dříve proti zavedení tohoto poplatku brojil. Jaromír Glisník očekává, že zvýšení servisního poplatku odradí část zákazníků Skylinku a CS Linku, zásadní poklesy počtu klientů ale neočekává. „Po zvýšení servisního poplatku předpokládáme odliv zákazníků v řádu jednotek procent,“ odpověděl na dotaz serveru DigiZone.cz. Předplatitelů placených balíčků Skylinku se zdražení nedotkne, i když Nova s Primou požadují od M7 Group poplatky za všechny klienty, kteří mohou přes Skylink a CS Link přijímat jejich programy – tedy i za zákazníky placených nabídek.

Jinými slovy to tedy dopadne tak, že si Skylink bude muset u placených balíčků snížit marži, ale takto „ztracené“ peníze získá na vyšším servisním poplatku od zákazníků s neplacenou programovou nabídkou. A zdá se, že i po odečtení těchto nových nákladů bude Skylink s CS Linkem vydělávat víc než dosud. Nově s Primou by přitom podle ceníkových cen měly obě satelitní služby vlastněné společností M7 Group platit až 17 milionů korun měsíčně (při 1,25 milionu aktivních karet v České republice). Reálně však půjde o něco nižší cifru, protože Nova s Primou poskytnou velkým operátorům slevu. Navíc, jak bylo řečeno výše, Nova požaduje poplatky jen za HD verze svých kanálů.


Foto: Čestmír Polák

Co aktivní karta, to poplatek pro Novu a Primu

Prima by jen od UPC získala až 60 milionů ročně

M7 Group je z hlediska provozovatelů převzatého vysílání největším hráčem na našem trhu, v počtu domácností takřka dvojnásobně převyšuje počet klientů videoslužeb UPC. Ta kromě digitální a analogové kabelové televize v Česku provozuje i satelitní službu freeSAT. Ke konci loňského roku měla dohromady 571 100 klientů kabelové a satelitní televize. Pokud bychom tento počet vynásobili částkou 8,80 Kč, což je suma, kterou požaduje za každého zákazníka měsíčně skupina Prima, dojdeme k cifře pěti milionů korun měsíčně. Ročně jde o 60 milionů Kč, což rozhodně není zanedbatelná částka – ale opět jde o ceníkovou cenu. „Prima bude ráda, když vyjedná šest nebo sedm korun za zákazníka,“ říká člověk, který je dobře obeznámený s průběhem vyjednávání. I při šesti korunách za zákazníka nejde o malé peníze: jenom od UPC by Prima inkasovala 41 milionů korun ročně.

Skylink, CS Link, freeSAT a UPC jsou přitom jen čtyři služby zastupované dvěma provozovateli, kabelových, satelitních a IPTV společností jsou přitom v Česku desítky. Řada z nich počty svých zákazníků nezveřejňuje, přesto se dá jednoduše vypočítat, na kolik peněz by si mohly skupiny Nova a Prima ročně přijít, pokud by se všemi postupně uzavřely smlouvy. Jak? Pokud budeme vycházet z posledního sčítání lidu z roku 2011, v České republice je podle Českého statistického úřadu 4 375 122 domácností. Z kontinuálního výzkumu společnosti Mediaresearch pro Asociaci televizních organizací (ATO) vyplývá, že ke konci roku 2013 přijímalo 58 procent domácností televizi pozemní cestou, tedy zdarma přes DVB-T. Dalších 29 procent využívalo satelitní televizi, 19 procent kabelovou televizi a tři procenta IPTV (součet dává víc než 100 procent domácností, protože některé kombinují různé typy příjmu signálu).


Zdroj: UPC

Vývoj počtu zákazníků kabelové a satelitní služby UPC. Vynásobte 8,80 Kč měsíčně a vyjde vám suma, kterou po firmě požaduje skupina Prima

Celkový výnos pro Novu a Primu? Skoro půl miliardy

Součtem podílů domácností se satelitní, kabelovou a IP televizí dojdeme k číslu 51 procent. Tedy 2 231 312 českých domácností by mělo využívat lineární placené televizní služby. Toto číslo stačí vynásobit poplatky požadovanými Primou (8,80 Kč měsíčně za zákazníka – tedy domácnost) a Novou (4,80 Kč měsíčně za zákazníka – v tomto případě je to ale složitější, protože ne každý zákazník chce nebo může přijímat HD verze programů, za které chce Nova zaplatit). U Primy by tedy v případě ceníkových cen a podpisu smluv se všemi operátory mělo jít o 19,64 milionu korun měsíčně (235,68 milionu korun ročně), u Novy, pokud pomineme onu podmínku HD verzí kanálů, by šlo o 10,71 milionu korun měsíčně a 128,52 milionu korun ročně (v částce nejsou zahrnuty platby za Novu Sport, která je sama o sobě placeným programem).

„Nejsou to malé částky, proto je to pro televize tak důležité,“ komentuje vyjednávání komerčních televizních skupin člověk z oboru. Televize se přitom inspirují od svých zahraničních „sester“. Nejen z Rumunska, kde s požadavkem plateb od operátorů kabelových a satelitních služeb uspěl vlastník Novy, společnost CME, ale také z Pobaltí. Tam zase operátory úspěšně kasíruje poloviční vlastník Primy, švédská mediální skupina Modern Times Group (MTG). Umožnila mu to změna mediálních zákonů, která revidovala takzvanou podmínku must carry, tedy povinně zařazovaných programů. Těmi byly donedávna všechny televizní stanice, které byly v místě pokrytém kabelovými rozvody operátorů dostupné volně terestricky, jak to donedávna platilo i v České republice. Jenže novelami mediálních zákonů se tato podmínka začala vztahovat už jen na veřejnoprávní kanály.


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Prima se při stanovování poplatku za své programy inspirovala od svých sesterských stanic ve Švédsku a Pobaltí

Konec „must carry“ v Česku

Nejprve „must carry“ zmizelo v roce 2010 ve Švédsku, o rok později v Litvě, od roku 2012 must carry pro komerční televize neplatí v Estonsku a České republice, a od roku 2013 v Lotyšsku a na Slovensku. Výjimku tvoří Ukrajina, která v novém zákoně z roku 2012 označila za povinně šířené programy všechny televize, které jsou dostupné v DVB-T. Na kanály „must carry“ přitom mají kabelové, IPTV a satelitní společnosti právo bez jakýchkoli poplatků. Ale i tam, kde byla tato podmínka pro komerční televize zrušena, nebylo zavádění poplatků pro kabelové a satelitní společnosti jednoduché. Například v Estonsku novela mediálního zákona z listopadu 2012 praví, že „provozovatelé vysílání, kteří nabízejí možnost retranslace, mají právo žádat od provozovatelů kabelových společností přiměřený poplatek za retransmisi svých televizních programů.“

Problém je v tom, že novela neurčila pro tyto poplatky žádný strop, takže někteří operátoři poté nechtěli přistoupit na – z jejich pohledu – příliš vysoké požadavky komerčních televizí. Ani českým operátorům se nelíbí výše poplatků, které si ve srovnání s Novou účtuje skupina Prima. Ta však záměrně ceníkovou cenu nadhodnotila, aby měla kam ustupovat a zároveň byla spokojena, když jí operátoři nakonec zaplatí za každého klienta výše zmiňovaných šest nebo sedm korun měsíčně. Skupina Nova sice opticky žádá méně (4,80 Kč měsíčně za zákazníka), ale tuto cenu váže na dlouhodobější smlouvu a povinnost zařadit i placenou Novu Sport, za kterou požaduje dalších několik korun měsíčně za každého zákazníka, který ji bude moci přijímat.


Zdroj: Studio Najbrt

Jedinými televizními programy, na které se vztahuje podmínka must carry v České republice, jsou kanály veřejnoprávní ČT

Kabelovky se brání, RRTV je skeptická

Zejména menší kabeloví operátoři se proti požadavkům Novy a Primy postavili a zaslali prostřednictvím svých asociací oficiální dopis Radě pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV). „Rada obdržela podnět České asociace elektronických komunikací (ČAEK) ve smyslu § 5 písm. n) zákona č. 231/2001 Sb. k zahájení přezkumu potřeby uložení povinnosti „must carry“. ČAEK žádá Radu o stanovení programů a služeb přímo souvisejících s těmito programy, které mají být povinně šířeny ve veřejném zájmu prostřednictvím sítí elektronických komunikací pro rozhlasové a televizní vysílání, a předání závazného stanoviska Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ) pro účely uložení jejich povinného šíření,“ potvrdil serveru DigiZone.cz předseda „velké“ vysílací rady Ivan Krejčí.

BRAND24

„ČAEK se ve svém podání odvolává na „Společný postup RRTV a ČTÚ při výkonu sdílené působnosti", který přijaly Rada a ČTÚ dne 12. června 2012, který upravuje danou problematiku zejména s ohledem na fakt, že jakákoli podrobnější zákonná úprava chybí,“ dodává předseda RRTV. Podle jmenovaného dokumentu je možné povinnost šířit určitý program uložit jen v případě, kdy je nutné, aby byl dosažen jasně vymezený cíl obecného zájmu. „Uložení povinnosti musí splňovat principy přiměřenosti a transparentnosti a důvody vedoucí k jejímu uložení musí být podrobovány pravidelnému přezkumu ze strany Rady,“ upozorňuje Krejčí. Rada o podnětu ČAEK informovala telekomunikační úřad a následně si vyžádala vyjádření dotčených subjektů, mezi které patří i asociace zdravotně postižených občanů, provozovatelé vysílání a jejich profesní organizace.

„Úřad RRTV ke konci minulého týdne shromáždil vyjádření výše uvedených dotčených subjektů, se kterými se Rada seznámí na příštím zasedání a bude postupovat v intencích Společného postupu. Ale celkově lze říct, že pro povinnost must carry je klíčový formulovaný veřejný zájem, nikoliv komerční zájmy mezi jednotlivými subjekty, o čemž jsme je i vyrozuměli,“ upozorňuje Ivan Krejčí. Pravděpodobnější tedy je, že kabeloví, IPTV a satelitní operátoři neuspějí a budou muset komerčním televizím za jejich programy platit. Otázkou zůstává, zda zákonodárci nebo ministerstvo kultury později novelou nebo vyhláškou neurčí cenové mantinely, aby někteří menší poskytovatelé placených televizních služeb nebyli znevýhodněni. Jisté ale je, že na poplatky doplatí především koncoví zákazníci, jimž operátoři zvednou maloobchodní ceny za své služby.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).