Hlavní navigace

Nova Cinema v multiplexu 4 a Déčko v multiplexu 3: souboj titánů

13. 10. 2013
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Radim Pařízek a České Radiokomunikace bojují o nejlukrativnější klienty pro svoje televizní multiplexy. Nova a Česká televize na tom mohou jedině vydělat.

Zůstanou České Radiokomunikace nadále dominantním provozovatelem pozemních televizních sítí v Česku? Nebo se jim postupně vyrovná Radim Pařízek se svým multiplexem 4 a Regionální sítí 7 (pokud tedy nestojí ještě za nějakými dalšími multiplexy, jejichž operátory Český telekomunikační úřad sveřepě odmítá zveřejnit)? O to se hraje právě v těchto dnech. Není náhodou, že televize Nova koncem září stáhla z Pařízkova multiplexu 4 svůj hlavní kanál v HD kvalitě a nahradila ho Novou Cinema ve standardním rozlišení. Filmovému kanálu Novy letos končí smlouva s Českými Radiokomukacemi o vysílání v multiplexu 2 a není jisté, zda bude v této síti pokračovat.

Když Nova Cinema před pěti lety do multiplexu 2 vstupovala, odpovídala cena za vysílání v této síti celkové ekonomické situaci (nikdo netušil, jak dalekosáhlá ekonomická krize je před námi) i neohroženému postavení Českých Radiokomunikací. Dnes je jisté, že pokud by Nova Cinema měla v multiplexu 2 zůstat i nadále, rozhodně za to nebude platit tolik, kolik platila posledních pět let. V tomhle ohledu udělal Radim Pařízek českému televiznímu trhu skvělou službu: svým multiplexem 4 a nyní i Regionální sítí 7 vytvořil konkurenční prostředí mezi operátory multiplexů, s nímž stát původně počítal už na začátku televizní digitalizace.

Vstup Novy Cinema do multiplexu 4 může naznačovat, že dohoda s Českými Radiokomunikacemi na pokračování tohoto programu v multiplexu 2 je nereálná. Jenže ani ČRa nechtějí přijít o dobrého klienta, navíc jednoho z mála, který si může dovolit platit pozici v komerčním multiplexu s nejrobustnějším pokrytím. Postupně tedy slevují ze svých představ o ceně. A Radim Pařízek zase urychleně dokrývá multiplex 4 tak, aby koncem tohoto roku nabídnul pokrytí 95 procent obyvatel České republiky (jenom za poslední dva týdny spustil pět nových vysílačů a na řadě dalších pracuje). Bude to tedy ještě zajímavé rozhodování, na které už ale není příliš mnoho času.

BRAND24

Pokrytí a horší technická kvalita vysílačů mohou Pařízkovi uškodit. Plně se to projevilo při nedávném startu dětského kanálu České televize. Pro ten si Kavčí hory zvolily jako hlavního distributora v DVB-T Pařízkovu Regionální síť 7, ale ta má mnohem horší pokrytí než celoplošné multiplexy Českých Radiokomunikací. Navíc její vysílače vysílají z jiných lokalit než veřejnoprávní multiplex 1 České televize. Generálnímu řediteli ČT Petru Dvořákovi po lavině stížností diváků a nátlaku Rady ČT nezbylo nic jiného, než se nakonec dohodnout s Českými Radiokomunikacemi o zařazení ČT :D/ČT art do jejich multiplexu 3, aby stěžovatele v nepříjemném období před parlamentními volbami umlčel.

Pro Radima Pařízka to ale neznamená žádnou škodu, protože ČT :D/ČT art nadále vysílají i v jeho Regionální síti 7, stejně jako ČT 1 HD, ČT 2 HD a ČT Sport HD. Česká televize utrácí za duální vysílání téhož, ale divák je spokojen a nikdo se příliš nepídí po tom, jak moc drahé to je. Z veřejných peněz se krvácí nejlépe. Každopádně už nejbližší týdny a měsíce ukáží, zda Radim Pařízek dokáže dokrýt republiku signálem svých sítí natolik, že se stane reálnou alternativou pro klienty Českých Radiokomunikací vysílající v celoplošných multiplexech 2 a 3. Pak teprve vypukne opravdová bitva o klienty, protože ceny, které si na začátku digitalizace začaly diktovat České Radiokomunikace, už nebudou chtít platit ani ty nejvýdělečnější české televize.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).