Hlavní navigace

Na filmy na Slovensku mají přispívat televize, kina, půjčovny i operátoři

20. 3. 2008
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
20. 3. 2008

Slovensko chystá radikální změnu systému financování svojí filmové tvorby. V zemi má vzniknout fond na podporu kinematografie s pestrou škálou povinných přispěvatelů. Ze svých reklamních zisků sem mají dávat část pěněz veřejnoprávní i soukromé televize, platit se má ze vstupenek do kina i z půjčovného. Díl zisků mají do systému odevzdávat také operátoři šířící vysílání. Návrh je zatím v přípravě. Filmaře dosud na Slovensku financuje pouze státní grantový systém, který umožňuje natočit jen mininum celovečerních filmů ročně. Podrobnosti o financování uvedl server Mediálne.sk.

Slovenská televize: 15 procent z reklamy, Markíza a Joj: po třech procentech z reklamy, kina: 30 eurocentů z každé vstupenky, půjčovny: jedno procento z tržeb, kabeloví, IPTV a mobilní operátoři: jedno procento z výnosů za poskytování služeb – taková je struktura modelu naplnění slovenského kinematografického fondu. Převedeno na peníze, z veřejnoprávní televize by mělo ročně do „filmového měšce“ přijít 75 milionů Sk (necelých 60 milionů Kč), od Markízy zhruba 70 milionů Sk (55 milionů Kč) a od Joj přibližně polovina této částky.

Fond má být podle legislativního návrhu veřejnoprávní instituci, kterou bude řídit devítičlenná rada jmenovaná ministerstvem kultury na základě návrhu profesních sdružení. Čtyři členové mají být z oblasti filmové tvorby, pátý z branže produkce, šestý zástupcem distributorů a sedmý jako někdo z provozovatelů kin. Na Slovenskou televizi i na soukromé televize zbylo v návrhu jen po jednom místě, za nejvíce peněz dostanou jen minimální rozhodovací pravomoci. Operátoři mají pak jen platit a nerozhodovat o ničem.

BRAND24

Slovenské televizní stanice by mohli přitvrdit ve svých požadavcích v oblasti digitalizace televizního vysílání a žádat další odklad spuštění ostrého digitálního provozu. Pro ministra kultury Mareka Maďariča jako pro bývalého scénáristu je podpora filmů bližším tématem než digitální vysílání, spekuluje server Mediálne.sk.

České republice doplnila vstupenkové příjmy Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie částka z reklamy České televize. Měsíčně jde o 12,5 milionu korun, ročně o 150 milionů korun. Před novinkou, která se objevila v tzv. digitální novele a která má pouze dočasnou platnost (do konce analogového vysílání), byl ve hře ambicióznější návrh podobný tomu slovenskému. Také on počítal s povinnými odvody z reklamních výnosů komerčních televizí ve výši tří procent.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracoval do ledna 2011 ve zpravodajství TV Z1. V redakci DigiZone.cz působil od startu v říjnu 2005 do dubna 2008 jako redaktor, pak i zástupce šéfredaktora.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).