Slovensko chystá radikální změnu systému financování svojí filmové tvorby. V zemi má vzniknout fond na podporu kinematografie s pestrou škálou povinných přispěvatelů. Ze svých reklamních zisků sem mají dávat část pěněz veřejnoprávní i soukromé televize, platit se má ze vstupenek do kina i z půjčovného. Díl zisků mají do systému odevzdávat také operátoři šířící vysílání. Návrh je zatím v přípravě. Filmaře dosud na Slovensku financuje pouze státní grantový systém, který umožňuje natočit jen mininum celovečerních filmů ročně. Podrobnosti o financování uvedl server Mediálne.sk.
Slovenská televize: 15 procent z reklamy, Markíza a Joj: po třech procentech z reklamy, kina: 30 eurocentů z každé vstupenky, půjčovny: jedno procento z tržeb, kabeloví, IPTV a mobilní operátoři: jedno procento z výnosů za poskytování služeb – taková je struktura modelu naplnění slovenského kinematografického fondu. Převedeno na peníze, z veřejnoprávní televize by mělo ročně do „filmového měšce“ přijít 75 milionů Sk (necelých 60 milionů Kč), od Markízy zhruba 70 milionů Sk (55 milionů Kč) a od Joj přibližně polovina této částky.
Fond má být podle legislativního návrhu veřejnoprávní instituci, kterou bude řídit devítičlenná rada jmenovaná ministerstvem kultury na základě návrhu profesních sdružení. Čtyři členové mají být z oblasti filmové tvorby, pátý z branže produkce, šestý zástupcem distributorů a sedmý jako někdo z provozovatelů kin. Na Slovenskou televizi i na soukromé televize zbylo v návrhu jen po jednom místě, za nejvíce peněz dostanou jen minimální rozhodovací pravomoci. Operátoři mají pak jen platit a nerozhodovat o ničem.
Slovenské televizní stanice by mohli přitvrdit ve svých požadavcích v oblasti digitalizace televizního vysílání a žádat další odklad spuštění ostrého digitálního provozu. Pro ministra kultury Mareka Maďariča jako pro bývalého scénáristu je podpora filmů bližším tématem než digitální vysílání,
spekuluje server Mediálne.sk.
V České republice doplnila vstupenkové příjmy Státního fondu na podporu a rozvoj české kinematografie částka z reklamy České televize. Měsíčně jde o 12,5 milionu korun, ročně o 150 milionů korun. Před novinkou, která se objevila v tzv. digitální novele a která má pouze dočasnou platnost (do konce analogového vysílání), byl ve hře ambicióznější návrh podobný tomu slovenskému. Také on počítal s povinnými odvody z reklamních výnosů komerčních televizí ve výši tří procent.