Hlavní navigace

Multikanálové vs. jednokanálové televize: kdo s koho?

21. 8. 2011
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Televize Nova tento týden požádala Radu pro rozhlasové a televizní vysílání o udělení licence pro svůj pátý program. Televize Prima už licenci pro další, v pořadí čtvrtý program má, s jeho startem ale čeká na oficiální termín dokončení televizní digitalizace. Česká televize má místo původních dvou analogových už čtyři digitální kanály. A proti těmto třem televizním titánům stojí „malé“ jednokanálové televize, jimž vévodí plnoformátová TV Barrandov. Co má větší smysl: provozovat co nejvíc televizních programů, nebo jenom jeden pořádný?

V „době analogové“ si mohly televize nechat o nějaké multikanálové strategii jenom zdát. Existovaly tady čtyři celoplošné programy, z nichž ten čtvrtý (Prima) nemohli sledovat zdaleka všichni diváci. Satelitní nebo kabelové televizi se tolik nevěřilo, protože nebyla tak rozšířená a vytvářet jen těchto platformách nové tematické programy by bylo čiré bláznovství. Jenže přechodem na digitální vysílání původní trojice analogových titánů ztrácí původní publikum. Pozornost diváků se rozptyluje mezi čím dál větší počet televizí. A nejsou to jenom pozemně šířené, byť digitální, kanály. Výrazně posílil satelit, kde je nabídka oproti DVB-T deseti, stonásobná.

Pokud si chtějí Nova s Primou udržet alespoň větší část svého původního „analogového“ publika, tedy poměrně vysoký podíl na trhu, musí bojovat nejen svými hlavními programy, ale i tématickými kanály. Za analogové éry Nova oslovovala v průměru přes 40 procent dospělého publika, někdy i celou polovinu. Dnes je ráda za 30 procent, zatímco její druhý program, filmová Nova Cinema, se blíží šestiprocentnímu podílu na trhu. Bývalý šéf Novy Petr Dvořák před časem předvídal, že by Nova Cinema mohla z trhu ukousnout až deset procent. Vypadá to, že jeho prognóza se vyplní. Jenže za jakou cenu?

Pokud se podíváme na dřívější program Novy a dnešní nabídku hlavního programu Novy a Novy Cinema, nyní jde vlastně stále o tentýž jeden program rozředěný na dva kanály. Nova nechce a ani nemůže investovat značné prostředky na výrobu původních formátů pro oba programy, nakupovat a vysílat premiérové akviziční filmy a seriály na obou programech ve stejné míře. Výsledek? Nova se u obou kanálů soustředí jen na malou výseč dne, prime time, kde je největší počet diváků, ale zároveň se o ně bojuje mezi větším počtem televizních stanic.

Zbytek dne mimo prime time, který sice hlavní Nova rozšířila i na podvečer, kdy dává nekonečný seriál Ulice (kromě letní přestávky), je program jak Novy, tak Novy Cinema chabý. Televize v něm odehraje v dobrém slova smyslu „odpad“, protože ani nepočítá s tím, že by nalákala nějaký větší počet diváků. Obdobně se chová i Prima a její dva tematické kanály, Prima Cool a Prima love. Donekonečna opakují seriály, které už většina diváků viděla, a hlavní pozornost věnují jen několika málo hodinám večer, kdy se bojuje o diváka a reklamní rozpočty inzerentů.

Nova i Prima tak musí slevovat z kvality svých hlavních programů, aby měly „co hrát“ na tematických kanálech a v součtu sledovanosti všech svých programů dosahovaly jakž takž výsledků, na které byly zvyklé za analogového vysílání u jediného programu. Multikanálová strategie tak vlastně vede k zmnožení jedné značky televize, k rozšíření inzertního prostoru v onom velmi krátkém časovém úseku prime time, zatímco všechno ostatní znamená jen náklady navíc – několikanásobně víc peněz na šíření signálu, další peníze na pořady, kterými musí vyplnit nezajímavý vysílací čas mimo prime time a na lidi, kteří je řídí.

Česká televize se v tomhle poněkud vymyká. Má sice čtyři programy, pro všechny ale vytváří nebo nakupuje unikátní obsah. To ale dělají všechny kvalitní veřejnoprávní televize na světě a moje úvaha se jich tak úplně netýká. Spíš mě zajímá, jak si v porovnání s komerční multikanálovou strategií poradí jednokanálové privátní televize. Ukazuje se, že to zatím docela jde – plnoformátová televize Barrandov oslovuje v průměru přes pět procent dospělého publika a má potenciál dál růst. Navíc nemusí řešit, co vysílat na hlavním programu a co schovat pro další tematické stanice, jak programově „nakrmit“ hned několik hladových krků.

BRAND24

Barrandov má vlastně díky multikanálovým strategiím Novy a Primy šanci vyrovnat se v programování jejich hlavním programům, protože má sice méně peněz na výrobu a nákup pořadů, ale nemusí krmit ony „hladové krky“ – Novu Cinema, Primu Cool nebo Primu love. Může si ten svůj jediný program šperkovat. Ale taky může dělat programové chyby, které jí žádný další její program, jako v případě Novy a Primy, nezachrání sledovanost. Je to tedy dvousečná zbraň, nicméně zatím výhodná. Jen čas ukáže, na jak dlouho, protože plnoformátovým televizím všude na světě diváci ubývají.

Češi se teď možná těší na pátý program Novy, který bude zřejmě akční pro muže (Nova Action), a brzy by mohl přibýt šestý pro ženy (Nova Doma). Prima přidá rodinný kanál (Prima Family), v němž by se mohla víc soustředit na děti, čímž by mohla vzít tak trochu vítr z plachet Barrandovu a jeho Animáčku (který bude o září delší). Čekat ale od každého nového kanálu značky Nova nebo Prima přemíru kvalitních pořadů, a zvlášť původní tvorbu, by bylo bláznovství. Budou to jenom další pojistky na udržení sledovanosti s novým prostorem pro reklamní spoty. A ten zbytek mezi reklamou se vyplní nějakým jakž takž přijatelným programem.

Co se vám líbí víc?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).