Hlavní navigace

Martin Mrnka: Z 1 nebude jenom zpravodajská televize

6. 4. 2006
Doba čtení: 11 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Bývalý investigativní reportér televize Nova a někdejší šéf redakce aktuální publicistiky v České televizi Martin Mrnka šéfuje společnosti První zpravodajská, která je čerstvou držitelkou vysílací licence pro zpravodajský digitální kanál Z 1. Majitelem firmy je slovenská finanční skupina J a T, která už provozuje slovenskou zpravodajskou televizi TA 3. Martina Mrnky jsme se zeptali, jak probíhají přípravy na zahájení vysílání Z 1 a čím se tato televize odliší od zpravodajského kanálu ČT 24.

Za jak dlouho bude Z 1 připravena zahájit vysílání?

Myslíme si, že zhruba tak do čtyř měsíců. Skutečný termín ale ovlivní dva faktory. Jedním z nich je jednání o sídle naší televize. Máme rozjednanou jednu lokalitu…

Budete stavět úplně novou budovu?

Ne, máme nabídku na dům, kde bychom provedli dostavbu studia a pak ještě na jeden dům. Jeden je na Žižkově a druhý v Holešovicích. Termín zahájení vysílání také záleží na tom, jaká bude dohoda s provozovateli digitálních sítí, protože cena, kterou bychom měli platit jako příspěvek na šíření celé sítě, bude složená z plateb všech subjektů, které v ní budou vysílat. Jestliže další subjekty, v našem případě TV Pohoda a RTA, řeknou, že chtějí začít vysílat až za rok, tak asi sami její provoz neutáhneme.

Martin Mrnka

V multiplexu B, na který jste získali licenci, teď zkušebně vysílá slovenská zpravodajská televize TA 3, která má stejného majitele jako Z 1. Vedli jste už předběžná jednání s provozovatelem této sítě, společností Czech Digital Group (CDG), o podmínkách vysílání v jejich multiplexu?

Leošem Pohlem z CDG i se zástupci Českého Telecomu jsme jednali několikrát, takže nějaké představy máme. Pochopitelně se budeme snažit využít vysílání TA3, takže jedna z úvah, které jsme měli, byla o tom, že bychom v první fázi vysílání přebírali část programu TA 3 a sami bychom vyráběli zbytek. Ale to je věc, kterou ještě musíme rozhodnout.

Do jaké míry je už Z 1 připravena na vysílání? Kolik máte v tuto chvíli zaměstnanců?

Zaměstnance máme jednoho. Udělali jsme všechno, co bylo možné učinit do okamžiku získání licence. Například jsme si zjistili ceny techniky, abychom měli jasnou představu, odkud tuto technologii vzít. Máme jasno, co se týče budovy, máme jasno, co se týče aut, která budeme používat. Problém s lidmi je logický. Jestliže jsme si s nimi plácli přede dvěma lety, tak ten člověk samozřejmě nečekal celou tu dobu, jestli rada rozhodne a parlament schválí zákon. Takže většina těchto lidí někde pracuje a je otázka, za jak dlouho se uvolní. Někteří z nich třeba dostanou nabídku od některé jiné nové televize. Klíčové lidi, jako je finanční ředitel, šéfredaktor zpravodajství a klíčoví moderátoři, máme domluvené.

Můžete je jmenovat?

Devadesát procent těch lidí je někde zaměstnáno, takže zatím nemohu.

V minulosti jste ale mluvil třeba o Haně Vítkové, Anetě Procházkové, Petře Procházkové…

Ano, to jsou lidé, kteří jsou volní a k dispozici. Petra Procházková nebo Hana Vítková. Aneta Procházková je na mateřské dovolené. Na DigiZone.cz jste už uvedl, že chystáme spolupráci s Markem Vítkem. To jsou lidé, o kterých mohu mluvit.

Jak intenzivně budete spolupracovat třeba s Petrou Procházkovou? Nastoupí k vám nastálo?

Byl bych rád, kdyby k nám nastoupila nastálo, nicméně ji znám a vím, že to asi nebude možné. Ale budeme mít snahu ji maximálně zapojit, až po tu hranici, po jakou bude chtít. Jenže jsme se domlouvali před (třemi) dvěma lety a nevím, jestli se něco nezměnilo. Den po udělení licence jsem jí posílal e-mail, tak uvidíme.

Kolik novinářů bude celkově pracovat v Z 1?

Celkově budeme mít 120 interních a externích zaměstnanců, z toho bude asi 30 novinářů.

Jak se bude Z 1 lišit od již existující zpravodajské digitální stanice ČT 24?

ČT 24 vlastně není tak úplně klasická zpravodajská televize. Systém ČT 24 je nastavený tak, že udělají jednou denně velké zprávy pro ČT 1, a to, co nabírají během dne, pouští na zpravodajském kanálu. Pro ně vlastně ČT 24 není prioritou, pro ně je důležité naplnit zprávy na ČT 1. Reflektují den prizmatem hlavní zpravodajské relace. My budeme fungovat jako klasická zpravodajská televize, která nemá žádnou hlavní zpravodajskou relaci. Když se něco stane, budeme mít snahu přinášet kvantum informací, nebudeme si je schovávat na později. Na prvotní informace budeme nabalovat další a další zprávy, které nabereme během dne. Budeme jakoby surfovat na vlně informací. Další rozdíl je v tom, že ČT 24 dnes hodně přebírá pořady z prvního a druhého programu ČT a vlastních pořadů má pomálu. U nás budou všechny pořady vyráběné jen pro tuto televizi.

Na čem postavíte programové schéma? Bude stejné jako u TA 3, která má pravidelné půlhodinové zpravodajské bloky?

Chceme dodržet to, že v celou hodinu a v půl bude vždycky zpravodajství. Výjimkou budou situace, kdy poběží nějaký živý vstup.

TA 3 nedávno rozšířila programové schéma o téměř dvacítku specializovaných magazínů. Chystáte něco podobného?

Když jsme připravovali náš program, modelovali jsme situaci, do které se TA 3 teprve dostává. Ona si původně požádala o čistě zpravodajskou licenci a pak v průběhu čtyř pěti let zjistila, že to v podmínkách relativně malého trhu, jakým je Slovensko, není možné. Že to má negativní dopady na ekonomické výsledky televize. Proto přidala do programu magazíny a dokumenty. My od začátku říkáme, že nejsme jenom zpravodajská, ale zpravodajsko-publicistická televize, a proto bude těch magazínů, dokumentů a pořadů jako reality show, které ale nebudou typu VyVolení nebo Big Brother, více. Jedním z takových pořadů typu reality show, který by se podle nás vešel do našeho formátu, je Náš tým, který existuje ve Velké Británii. Vezmete venkovský fotbalový tým a nějakého super trenéra, který je během půl roku naučí hrát fotbal na úrovni první ligy. Celé to pak skončí utkáním se skutečným prvoligovým týmem. U nás by to mohlo být se Spartou, protože ta patří našemu majiteli.

To určitě. Můžete dopředu vyloučit, že investor nebude zasahovat do vysílání Z 1? Přeci jenom má v České republice i jiné podnikatelské aktivity a záměry.

Pokud by investor zasahoval do televize, bude to na ní vidět. A ta televize pak nebude vydělávat to, co vydělávat má. Celé by to pak ztrácelo smysl. Kdyby investor ty peníze, které investoval do této televize, utratil za obyčejné PR, objeví se všude a nepotřebuje na to mít vlastní televizi. Myslím, že byste obtížně hledal příklady investorů v České republice, kteří zároveň vlastní média, a ovlivňují jejich obsah. To se stává tak jednou za pět let a všichni o tom vědí, takže výsledek je stejně kontraproduktivní.

Co dalšího chystáte v programu Z 1?

Máme poměrně jasno v tom, co bychom chtěli vysílat. Nechceme o tom ale zatím moc mluvit, protože cokoli řekneme, mohou naši potenciální konkurenti použít. Po tiskovce, kterou jsme udělali přede dvěma lety, se několik našich nápadů objevilo jinde. Fero Fenič mi říkal, že měli v projektu bezvadný nápad a najednou ho udělal někdo jiný. Jistě, je možné, že to napadne více lidí najednou, ale taky je možné, že to někdo sebral. Proto nechceme o programu zatím moc mluvit.

Přesto: zmínil jste publicistiku. Co třeba investigativní reportáže? TA 3 nedávno představila vlastní investigativní pořad Čierný Peter, který moderuje Petr Bohuš.

Já jsem se léta živil investigativní publicistikou. Myslím si, že ne úplně špatně. Dostali jsme spolu s Petrou Procházkovou nebo Markem Vítkem různé mezinárodní ceny. Problém je trošku v tom, že pokud se to má dělat dobře, je to nesmírně drahá a komplikovaná věc. Obávám se, že dnes v České republice není opravdu kvalitní investigativní pořad. Při vší úctě ke kolegům, kteří investigativní televizní žurnalistiku dělají. Problém spočívá v tom, že na ni nemají dost času, v České republice máte na přípravu kauzy čtrnáct dní. Na Západě, ale třeba i v Rusku, má novinář na takovou práci několik měsíců, klidně i půl roku. Takže v prvním období se do investigativní publicistiky nepustíme. Nemáme na to peníze a nechceme dělat nějaký paskvil. Až začneme vydělávat a budeme vydělávat dobře, a budeme to moci udělat na vyšší úrovni než dnešní televize, určitě se do toho pustíme.

Kdy by měla Z 1 začít vydělávat?

To je samozřejmě otázka, na kterou vám nikdo v téhle branži neodpoví, protože tam je obrovské množství neznámých.

Ale určitě máte nějaký obchodní plán.

Ano. Ale nevíme, jak rychle se budou prodávat set-top-boxy, jak budou pracovat reklamní agentury a podobně. Nicméně vycházíme z toho, že TA 3 na Slovensku je dnes schopná vydělat zhruba tolik, kolik má náklady. Vycházíme-li z toho, že Slovensko je trh poloviční a z reklamního hlediska dokonce méně než poloviční, a vycházíme-li z toho, že náklady na vysílání v České republice jsou možná jen o něco vyšší než na Slovensku, tak logicky docházíme k závěru, že bychom měli začít vydělávat relativně brzo. Nicméně nedokážu říct, jestli to bude za tři nebo čtyři roky. S investorem máme dohodu, že k návratnosti investice by mělo dojít do osmi let.

Jak velká je ta investice?

Řádově stovky milionů korun.

Jak to bude s reklamou na Z 1? Budete si ji prodávat sami, nebo využijete mediální agentury?

Určitě budeme pracovat s mediálními agenturami. Uvažovali jsme o nějakých dohodách, že bychom nabízeli inzerci ve skupině s dalšími digitálními televizemi, třeba s Óčkem a dalšími médii ze skupiny Mafra.

Uvažujete i o dalších způsobech distribuce signálu, kabelových rozvodech a satelitu?

Rozhodně. Chceme se šířit všemi dostupnými technologickými způsoby. To znamená cokoli, co bude k dispozici. Určitě i po internetu a přes mobilní telefony. A jestli někdo vymyslí něco nového, budeme se šířit i tak.

Počítáte také s interaktivními službami?

Ano, ale set-top-boxy na českém trhu zatím využívání těchto služeb moc neumožňují, takže nejdřív začneme s takovými těmi primitivnějšími interaktivními službami typu sms chatů a podobně. Jakmile to ale bude možné, půjdeme do interaktivity, protože v ní vidíme velkou budoucnost. Zároveň máme připraveny pořady, které budou přímo postavené na interaktivitě.

Co například video na vyžádání? TA 3 takto nabízí na internetu veškerý archiv svého vysílání, podobně i Česká televize, Nova a Prima.

Je otázka, jestli to bude zdarma, nebo jestli to bude placená služba. Uvažujeme o tom, že od určitého data on line archiv zpoplatníme podobně jako deníky zpoplatňují svůj archiv na internetu. U České televize chápu, že je to zdarma, protože jí za to platí koncesionáři. Obchodní politiku Novy a Primy můžu těžko komentovat, protože do ní nevidím.

Už jste s RRTV projednávali, v jaké digitální síti budete vysílat, až příští rok v květnu skončí platnost přechodného multiplexu B, na který jste dostali licenci?

Záleží na tom, jak dopadne zákon, protože jestli se nepletu, ten nám potom umožní si síť vybrat. To bude věc dalších jednání. Myslím si, že po dalším kolu udělování licencí, před spuštěním definitivních digitálních sítí, kdy Česká televize odejde z mutliplexu A do své vlastní veřejnoprávní digitální sítě, už se nebude licencovat. Technologie bude tak daleko, že programových pozic bude tak velké množství, že naopak bude problém sítě naplnit obsahem. Dnes je převis poptávky na straně provozovatelů programů, ale do budoucna bude přebytek programových pozic v multiplexech.

Je otázka, jestli se pak všechny programy na tak malém trhu uživí.

To je, ale třeba v Británii se počet televizí během poměrně krátké doby zdvojnásobil. Televize si budou muset odvyknout žít – v případě Novy – ze čtyř miliard korun ročně před zdaněním, a budou žít – v případě Novy – třeba ze dvou miliard ročně. My potřebujeme mnohem méně. Je to také o tom, že výrazně klesly ceny technologií. Před lety jsme na začátku Novy kupovali střižnu, která se velikostí podobala jednomu pokoji a stála tři miliony. Dnes je ta samá technologie na notebooku, který stojí padesát tisíc. To všechno nahrává tomu, aby tady vznikl velký počet malých vysílatelů.

Jak je na tom vlastně Z 1 s nákupem těchto technologií? Máte už předjednané dodávky?

Ne, těžko jsme mohli něco kupovat, když jsme neměli licenci. Máme zmapovanou situaci na trhu. Čtyři firmy nám předložily nabídku na systémovou integraci a teď si budeme vybírat. Jednoznačně budeme tím nejmodernějším, co je k dispozici, tedy bezpáskovou televizí.

Nakoupíte přenosové vozy? Případně kolik?

Ano. Jeden takový vůz přijde asi na tři miliony korun. V první fázi koupíme dva, další budeme pronajímat a pak bude záležet na naší ekonomické situaci. S tím souvisí třeba i to, že u nás skoro neexistuje povolání, které je všude v zahraničí běžné: videožurnalista. Tedy člověk, který si všechno obstará sám, obsluhuje kameru a zároveň je reportérem.

Tak funguje třeba zpravodaj Slovenské televize v Praze.

Ano, několik takových lidí tady je. Třeba právě Marek Vítek to tak dělával v ČT. Tenkrát mu to otloukali o hlavu, ale v zahraničí to je trend.

Tak samozřejmě to je efektivnější…

Je to o tom, aby se to lidi nejdřív naučili. Tím pádem ale tomu člověku můžete zaplatit víc peněz a ušetříte na dalších dvou zaměstnancích: kameramanovi a technikovi, případě řidiči.

Počítá Z 1 se stálými zahraničními zpravodaji nebo stálými spolupracovníky v zahraničí?

Určitě. Dokonce jsme v projektu, který jsme předložili radě, poměrně ambiciózní. Ale závisí to zase na financích. Nicméně se domníváme, že od začátku budeme mít pokrytý Brusel, v nějaké další fázi bychom chtěli Spojené státy, Rusko a Dálný východ. Ale neumím říct, kdy tyto další posty obsadíme. Chceme poměrně hodně spolupracovat s televizemi z okolních zemí, takže budeme hodně spoléhat na výměny. Je naší ambicí, a prezentovali jsme to i na radě, dělat hodně středoevropskou problematiku. V tuto chvíli je český divák mnohem lépe informován o tom, co se děje v New Yorku a Iráku, než co se děje v Polsku nebo Maďarsku.

Budete vysílat vlastní zpravodaje do míst válečných konfliktů, nebo spíš využijete agenturních příspěvků?

Případ od případu. Určitě chceme využít Petru Procházkovou, ale závisí to na našich finančních možnostech.

BRAND24

S jakými velkými světovými zpravodajskými televizemi bude Z 1 spolupracovat a vyměňovat si servis?

To záleží na dohodách. V současné době jsme předběžně dohodnuti pouze s Reuters. Ale pochopitelně do budoucna budeme mít snahu spolupracovat i s dalšími stanicemi.

Bude Z 1 lepší než ČT 24?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).