Hlavní navigace

Kolik filmových kanálů uživí český televizní trh?

1. 11. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Pohledem na současnou nabídku kabelových, satelitních a IPTV operátorů se dá konstatovat, že mnoho. Už dnes lze jejich prostřednictvím přijímat více než tucet filmových programů. Všechny jsou ale placené, a to buď tím způsobem, že jsou součástí rozšířených základních programových nabídek, speciálních filmových balíčků, nebo jde o prémiové, speciálně zpoplatněné kanály. Může vůbec v tak silně konkurenčním prostředí uspět nový filmový program Nova Cinema, a jaké nebezpečí bude představovat pro současné filmové kanály?

Vysílat v kabelech se vyplatí

Z dostupných informací víme, že Nova Cinema bude satelitní, kabelový a IPTV program a nebude zvlášť zpoplatněný. Nebude ale ani zadarmo, protože bez přístupu k některé z placených televizních služeb se k němu divák nedostane. Nova Cinema se tak bude moci porovnávat s programy, jako je Hallmark či Film+, které se objevují například v rozšířené programové nabídce analogové kabelové televize či ve filmových balíčcích IPTV a digitální kabelové televize. Hallmark a Film+ jsou ale nadnárodní kanály a používají několik zvukových stop včetně české, takže je jejich provoz efektivní i při relativně malém počtu předplatitelů programových balíčků, v nichž se nacházejí.

Za každý televizní program totiž operátoři platí jeho provozovateli určitou částku, která se násobí počtem zákazníků s možností přijímat nabídku, jejíž součástí je tento program. Pro televizní stanice, které vysílají jenom prostřednictvím kabelu, jsou tyto poplatky zásadním zdrojem příjmů a nemusí už ani vysílat reklamu. Nemusela by ji vysílat ani Nova Cinema, podle nedávných prohlášení generálního ředitele Novy Petra Dvořáka se ale reklamní bloky na jejich filmovém kanálu časem objeví a Nova Cinema bude zařazena do elektronického měření sledovanosti prostřednictvím peoplemetrů, stejně jako velká Nova, Prima nebo všechny čtyři programy České televize. Takové měření je ovšem velmi nákladné a Nova Cinema si na něj bude muset nějak vydělat.

Nova Cinema logo velké

Neplacená stanice zatím neexistuje

Kombinaci poplatků od operátorů a výnosů z vysílání reklamy využívají i některé nadnárodní filmové kanály, většina z nich se ale reklamě cíleně vyhýbá nebo ji zařazuje pouze mezi filmy. Zda se Nova Cinema rozhodne reklamou filmy přerušovat, jako se to děje u velké Novy, zatím není jasné, ale zařazení tohoto programu do peoplemetrového měření sledovanosti by tomu nasvědčovalo. Pak by ale bylo logické, kdyby se Nova Cinema časem objevila i v některé ze zemských digitálních sítí. Rapidně by tak vzrostl počet potenciálních diváků i zásah reklamních spotů (nemluvě o jejich ceně). Má to ale také svoji stinnou stránku: pokud projde současná verze diginovely s rozšířenou podmínkou must carry pro kabelové, IPTV a mobilní operátory, pozemně šířená Nova Cinema přijde o poplatky za zařazení tohoto programu do nabídek těchto operátorů.

Upravené must carry totiž počítá s tím, že všechny pozemně šířené televizní stanice musí být automaticky zařazené do základní omezené (nejlevnější) programové nabídky těchto operátorů, ale provozovatelé těchto stanic je zároveň mají operátorům poskytovat zcela zdarma. Na jedné straně je tedy výhoda poplatků od operátorů v případě, že Nova Cinema nebude vysílat pozemně, a na druhé vyšší sledovanost, ale žádné poplatky od operátorů, které nejsou závislé na sledovanosti a počtu diváků, kteří si Novu Cinema v dané programové nabídce opravdu pustí. Faktem je, že žádný filmový kanál v České republice zatím volně pozemní cestou nevysílá a Nova Cinema by tak měla výhodu. Nemluvě o tom, že Nova chce časem obsadit celý jeden zemský digitální multiplex a potřebuje pro něj další programy. Kromě Galaxie sport se jí zatím nabízí pouze Nova Cinema.

Česko má 16 filmových kanálů

Jak ovlivní nástup Novy Cinema existující filmové kanály? V České republice v současné době vysílá patnáct televizních programů zaměřených na film a seriály (počítáme-li pouze ty, které mají český dabing, titulky nebo jsou široce dostupné v kabelových rozvodech a zaměřují se pouze na film). Téměř polovinu tvoří prémiové stanice, které nevysílají žádnou reklamu a nejsou součástí rozšířených programových nabídek. Jde o prémiové kanály, za jejichž sledování divák platí extra. Dlouho bylo jediným takovým programem HBO, nyní se dá mluvit o HBO balíku, do kterého patří HBO, HBO 2, HBO Comedy a klubové kanály Cinemax a Cinemax 2. Home Box Office produkuje také akční programy AXN, AXN Crime a AXN Sci-Fi, které jsou součástí větších filmových balíčků digitálních kabelových a IPTV platforem.

Filmové kanály dostupné v České republice
TV HBO logo
TV HBO 2 logo
TV HBO Comedy logo
TV Cinemax logo
TV Cinemax 2 logo
TV2 AXN logo
TV2 AXN Crime logo
TV2 AXN Sci-Fi logo
TV2 Hallmark Channel logo
TV2 Film+ logo
TV2 FilmBox logo
TV2 Nonstop Kino logo
TV Nonstop Kino HD logo
TV CS Film logo zmenšené
TV2 MGM logo
TV2 TCM logo
TV Public TV logo zmenšené
TV Nova Cinema logo

Jedinou konkurencí HBO ve smyslu prémiového, tedy zvlášť zpoplatněného kanálu je Nonstop Kino od distribuční společnosti SPI International. Tato stanice nabízí od letošního léta také HD verzi a provozuje i další filmový kanál FilmBox. Oba kanály se ve standardním rozlišení objevují ve společných filmových balíčcích digitální kabelové televize UPC a také u IPTV operátorů či na satelitu. Do budoucna je chce SPI International nabízet společně jako vlastní balíček, což konkurenční HBO dělá v případě HBO, HBO 2 a HBO Comedy (všechny tři programy jsou za jednu cenu). Za částečně prémiový se dá považovat také česko-slovenský filmový kanál CS Film, který zpočátku vysílal jenom přes satelitní službu CS Link jako individuálně předplatitelná stanice, později se objevil v rozšířené nabídce kabelové společnosti Karneval a dnes ho nabízí digitální kabelová televize UPC.

Nonstop Kino

Komu bude konkurovat Nova Cinema?

Zbývají čtyři filmové kanály, s nimiž si bude Nova Cinema konkurovat nejvíce, protože alespoň zpočátku bude fungovat na stejném obchodním principu a bude dostupná podobným způsobem. Těmi programy jsou Hallmark, Film+, Metro Goldwyn-Mayer (MGM) a TCM. Poslední rovnou odepišme, protože jde o pamětnický kanál v angličtině s velmi specifickou diváckou skupinou. Hallmark zase nabízí převážně béčkové romantické filmy, kterými cílí hlavně na ženy. Určitým rizikem pro Novu může být MGM, tento program má ale nevýhodu v tom, že ho u nás exkluzivně šíří pouze kabelová a satelitní společnost UPC a je odkázaný výhradně na filmy z produkce Metro Goldwyn-Mayer. Zbývá Film+, kabelová stanice provozovaná z Maďarska s českým dabingem, a částečně bychom mohli za filmový kanál považovat i stanici Public TV, která ale přebírá filmy z placeného kanálu CS Film.

O reálné dostupnosti a sledovanosti všech těchto filmových kanálů víme jenom málo. Například HBO veškeré údaje o počtu předplatitelů v České republice tají, nepůjde ale jistě o statisíce zákazníků (reálně jde asi o třicet tisíc domácností). Stejné to je s údaji o sledovanosti těchto kanálů. Žádný z nich není v peoplemetrovém projektu, dva však měří sledovanost prostřednictvím Media Projektu: Hallmark a Film+. Ve třetím a čtvrtém čtvrtletí loňského roku tak mělo Hallmark sledovat 305 tisíc diváků týdně a Film+ v téže době 281 tisíc diváků týdně. Film+ přitom zaznamenal poměrně vysoký nárůst zájmu, spojený především s rozšířením některých IPTV operátorů a digitální kabelové televize. Pro Novu Cinema by ale byla taková čísla zcela jistě prohrou. Vždyť jen Galaxie sport má okolo půl milionu diváků týdně.

BRAND24

CS Film

Televize pro necelý milion domácností?

Pokud budeme vycházet z údajů Galaxie sport, která je dostupná u většiny kabelových, IPTV a satelitních operátorů, může se nový filmový kanál touto cestou dostat asi do 750 tisíců českých domácností. Pro stejný počet domácností vysílá i zmiňovaný Hallmark nebo Film+. Oba tyto kanály zařazují i reklamu, ale protože jsou odbavované z Budapešti, reklamní bloky tvoří spoty v různých jazycích z různých zemí, především v maďarštině. Pokud si budou tyto stanice s Novou Cinema konkurovat, rozhodně to nebude v počtu diváků (Nova Cinema už jenom díky silné značce Nova jistě osloví víc lidí než oba tyto kanály dohromady), ale v přetahování inzerentů. Nova Cinema bude mít opět výhodu ve své značce, v přesných číslech z peoplemetrů, ale také v balíčkování reklamy společně s Novou.

Nova svému filmovému kanálu pomůže i marketingově, navíc mu zajistí přísun filmových a seriálových titulů – ať už ve formě opakování toho, co už běželo na velké Nově, nebo vysílání snímků, které Nova nakoupí ve velkých balících, ale na hlavní program se jí nehodí. Využití existující knihovny je velmi efektivní a znamená jen minimální náklady na tvorbu programu. Sama Nova přiznala, že Nova Cinema bude velmi levným programem s drtivou převahou akvizice, a zpočátku má vysílat jen devět hodin denně. Dá se tedy předpokládat, že se filmový kanál Novy postupně probojuje na první příčku mezi filmovými kanály v České republice, existenční problémy ostatním stanicím to ale nezpůsobí: tedy pokud se je někteří operátoři nerozhodnou vyřadit ze své nabídky, a k tomu důvod rozhodně není.

Který filmový kanál sledujete nejčastěji?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).