Digitalizace a liberalizace televizního trhu v České republice bude nepříjemná pro současné televizní stanice, ale prospěje bohatšímu diváckému výběru. Myslí si to a na příkladu Německa to dokládá novinář a spisovatel Karel Hvížďala, který svůj názor zveřejnil v týdeníku MF Plus.
Jak se chovat v nové situaci?
pokládá si řečnickou otázku Hvížďala a připojuje: Bezradní jsou z toho všude, jak na to poukazují výsledky sledovanosti ze sousedního Německa.
V Německu podle Karla Hvížďaly nejprve vstup privátních subjektů zcela zamával sledovaností již začátkem 90. let
. V roce 1991 tam vysílalo 83 stanic, jejichž podíl na trhu nečinil ani 0,5 procenta. Druhým milníkem byl nástup digitalizace, díky kterému je letos stanic s nejvýše půlprocentní sledovaností 482.
Rozdrobenost televizního publika se samozřejmě projevila na „koláčích“ tradičních televizních stanic. Veřejnoprávním okruhům ARD a ZDF klesla sledovanost na 13,4, resp. 12,8 procenta (o rok dříve to bylo 14,2, resp. 13,6 procenta). U soukromých stanic byla letošní sledovanost také nižší: u RTL 12,5 procenta (dříve 12,8 procenta) a u Sat1 Prosieben 9,6 / 6,5 procenta (dříve 9,8 / 6,6 procenta). Při počtu 80 milionů obyvatel jsou docela vysoká čísla,
konstatuje Hvížďala.
Připočteme-li k této změně ještě tu skutečnost, že v blízké budoucnosti se u nás už nebude muset o licence žádat a bude stačit jen dohoda s provozovatelem multiplexů, televizím nastanou skutečně tvrdé časy. Divák by měl mít ale každopádně větší výběr,
zakončuje svůj názor novinář a spisovatel v MF Plus.