Hlavní navigace

Kampaň k digitalizaci letos nebude. Ani v Domažlicích?

22. 9. 2006
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: 29
Ministerstvo informatiky ve čtvrtek zrušilo veřejnou obchodní soutěž na realizátora první etapy komunikační kampaně k přechodu na digitální vysílání v České republice. Osmdesát milionů korun určených na tuto kampaň, které resort obdržel ještě za minulé vlády ze státního rozpočtu na letošní rok, se vrátí do státní pokladny. Se zrušeným tendrem se ale nabízí otázka, jakým způsobem bude stát financovat kampaň určenou pro oblast Domažlicka, která jako vůbec první přijde příští rok na jaře o analogový příjem televize.

Důvod? Žaloby a zpožděná digitalizace.

Výběrové řízení na realizátora komunikační kampaně vypsalo ministerstvo letos v červenci. Do uzávěrky 23. srpna se přihlásilo šest zájemců, z nichž chtěli ministerští úředníci anonymně vybrat jediného vítěze. Anonymně proto, že jednotlivé nabídky byly označené pouze pořadovým číslem a ani výběrová komise netušila, kdo za nimi stojí. Důvodem bylo zkrácené řízení, protože vítěz měl spustit kampaň už koncem září a nebyl čas na klasické výběrové řízení. Termín spuštění kampaně se ale nakonec posunul na přelom září a října, protože komise o realizátorovi kampaně rozhodla teprve minulý týden. Název vítězné firmy slibovalo ministerstvo zveřejnit v těchto dnech. Místo toho celou soutěž zrušilo.

Zářijové rozsudky soudů, které zrušily rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) o udělení nových digitálních licencí pro televizní vysílání, jsou významným zásahem do procesu přechodu. Současně dosud nebyly dokončeny práce na definitivní podobě Technického plánu přechodu na digitální vysílání (TPP), který má být předložen vládě do konce tohoto roku, vysvětlilo ministerstvo důvody svého kroku. První fáze kampaně přitom s udělenými digitálními licencemi ani TPP přímo nesouvisela. Měla proběhnout ještě před zahájením přechodu na zemské digitální vysílání a jejím cílem bylo poskytnout divákům prostřednictvím celostátních médií základní informace o digitální televizi a způsobech jejího příjmu.

Peníze stáhlo ministerstvo vnitra

Zdeněk Duspiva

Kampaň přitom měla namále už před několika týdny, protože v připravovaných návrzích státního rozpočtu chybělo 100 milionů korun určených na její pokračování v příštím roce. Přesto se ministerstvo informatiky rozhodlo využít už jednou uvolněné peníze od minulé vlády a ve vypsané soutěži pokračovalo. Zastavil ji až nový ministr vnitra Ivan Langer (ODS), pod jehož kompetenci spadá i resort informatiky. O státní peníze tak přišla nejenom vítězná agentura nebo konsorcium, ale také celostátní deníky a časopisy, v nichž se měly objevit ve dvou vlnách – letos na podzim a příští rok na jaře – inzeráty nebo celé přílohy zaměřené na podporu a informování o digitální televizi. Jak se bude situace vyvíjet pro příští rok, se dozvíme do dvou až tří týdnů, kdy budeme znát vládní prohlášení a návrh státního rozpočtu, říká předseda Národní koordinační skupiny pro zavádění digitálního vysílání Zdeněk Duspiva.

Samo ministerstvo ubezpečuje, že informační kampaň k digitalizaci televizního vysílání proběhne, jenom ne v původním termínu. Ministerstvo informatiky chápe informační a komunikační kampaň jako nedílnou a nutnou součást procesu přechodu na digitální televizní vysílání a uvědomuje si její význam pro občany České republiky, kterým tato kampaň umožní získat všechny potřebné informace pro úspěšný a bezproblémový přechod k digitálnímu televiznímu vysílání. V dalším období se rozhodne, v návaznosti na řešení uvedených problémů, o konkrétní podobě informační a komunikační kampaně a souvisejících aktivit tak, aby se proces digitalizace v žádném případě nezastavil, píše ministerstvo na své internetové stránce. Faktické zrušení letošní části kampaně ale znamená velký problém pro oblast Domažlicka, kde se s digitálním vysíláním začne už 1. listopadu a analogovou televizi tu stát vypne příští rok na jaře.

Spadne kampaň na triko provozovatelům?

Podle Zdeňka Duspivy nelze očekávat, že by ministerstvo informatiky získalo alespoň část původní sumy určené pro první etapu informační kampaně a použilo ji právě pro informování občanů na Domažlicku. Patrně použijeme prostředky Národní koordinační skupiny, nebo provedeme kampaň z velké části zdarma. Budeme se snažit zapojit provozovatele digitálních programů i provozovatele multiplexu, řekl Duspiva serveru DigiZone.cz. Na Domažlicku bude vysílat pouze přechodná digitální síť A s programy České televize, Českého rozhlasu a televize Nova. Od těchto médií Duspiva očekává, že dají informacím o přechodu na digitální vysílání patřičný prostor ve svém vysílání. Radiokomunikace jako provozovatel vysílačů zase mohou nabídnout svoji bezplatnou informační linku věnovanou digitálnímu vysílání.

V nejbližší době se chystáme objet starosty všech obcí, kterých se to týká, případně je svolat na nějaké společné zasedání a vysvětlit jim, co je čeká, pokračuje Duspiva. Oficiální cestou se totiž zástupci místních samospráv o chystaném přechodu na zemské digitální vysílání zatím od nikoho nedozvěděli. V regionu také není dostatek digitálních přijímačů, protože prodejci elektrotechniky netuší, kdy dojde ke spuštěná digitální televize a kdy stát vypne analogové vysílače. Kampaň by měla probíhat také samospádem, jako to funguje už nyní v jiných oblastech, kde se už vysílá, říká Duspiva. Tedy prostřednictvím článků v místním tisku a zpráv v regionálních rádiích. Na letáky do schránek by ale komise musela sehnat státní dotaci. Duspiva nevylučuje, že se o její získání pokusí.

Tipy C

Velké částky se rozdělí na menší

Nemusíme požadovat hned osmdesát milionů korun najednou. Stačí, když vypíšeme menší soutěž na kreativní část kampaně, která vyjde na 17 milionů korun a je pro všechny oblasti v podstatě stejná. Na mediální část potom můžeme vypisovat další řízení, vysvětluje národní koordinátor digitalizace. V konečném důsledku ale záleží na vládě, zda bude ochotná na takovou kampaň uvolnit prostředky. Nejde přitom jen o Domažlice, ale také o oblast Ústí nad Labem, která přejde na digitální vysílání příští rok na jaře. V severních Čechách se tento proces dotkne mnohem většího počtu diváků než na Domažlicku, kde se okruh zasažených občanů odhaduje na necelých 300 tisíc. V příštím roce by ale mělo začít také řádné digitální vysílání podle TPP. Jeho definitivní verzi sice ještě Český telekomunikační úřad (ČTÚ) nevydal a není schválená, základní termíny se ale oproti poslednímu návrhu příliš lišit nebudou.

ČTÚ usiluje o to, aby první řádná oblast zahájila digitální vysílání 1. července 2007. Ke stejnému dni se váže účinnost letošní mezinárodní dohody o přerozdělení digitálních kmitočtů ze Ženevy. Pokud by tento termín zůstal v TPP zachován, musela by ještě před začátkem července proběhnout celostátní část informační kampaně k zavádění digitálního vysílání. Soutěž na jejího realizátora ale nemůže ministerstvo informatiky vypsat do doby, než bude jasné, zda na ni vláda uvolní peníze, a případně v jaké výši. V tomto jsme plně závislí na rozhodnutí vlády, ale předpokládané náklady se dají rozdělit a čerpat po částech, aby nebyly tak vysoké, upozorňuje Zdeněk Duspiva. Jisté je, že letos se už žádné kampaně nedočkáme, což je špatná zpráva nejen pro případného realizátora, ale taky pro prodejce set-top-boxů.

Kdo by měl financovat informační kampaň ke spouštění digitálního vysílání na Domažlicku?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).