Hlavní navigace

Jak se daří českým filmům, které do loňského roku držela Nova, na Primě a ČT 1?

27. 1. 2014
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

UVNITŘ TABULKA S PODROBNÝMI DATY – Srovnání výkonu známých českých snímků na kanálech skupiny Nova, ČT a Primě. Jak se vede koprodukčním filmům Novy na ČT 1?

ČT si rozdělila práva k filmům s Primou

Televizi Nova ke konci minulého roku vypršela smlouva na vysílací práva k mnoha atraktivním českým filmům, především komediím ze 70. a 80. let minulého století. Zároveň se s Českou televizí domluvila na výměnném obchodu, v němž Kavčí hory získaly práva na české koprodukční snímky Novy, z nichž už stačily odvysílat Menzelův film Obsluhoval jsem anglického krále a dokument Občan Havel. ČT a Prima rovněž nakoupily od Ateliérů Bonton Zlín práva k známým komediím, které do loňského roku pravidelně opakovala Nova a její filmový kanál Nova Cinema. Tyto snímky se prakticky od Nového roku objevují v prime time jak na Jedničce, tak na Primě.

Práva kupovala ČT s Primou ve společném balíku, ale jen pro rok 2014, protože Ateliéry Bonton Zlín měly koncesní smlouvu na zastupování státu při prodeji více než 1 500 čekých filmů z let 1965 až 1991 jen do konce roku 2013. Některé filmy získala na celý rok ČT, některé Prima a některé si obě televize rozdělily: půl roku je bude moci vysílat ČT a druhého půl roku Prima. Tak to platí v případě komedie Vesničko má, středisková, jejíž práva do konce června drží Kavčí hory a poté přejdou na Primu, zatímco Prima po první půlrok drží práva například pro komedii Marečku, podejte mi pero! nebo Jak utopit dr. Mráčka aneb konec vodníků v Čechách. Ty se v druhém pololetí objeví na ČT.


Foto pro DigiZone.cz: Ivana Dvorská

Programový ředitel České televize Milan Fridrich má k dispozici řadu atraktivních českých filmů, které do loňského roku vysílala Nova. Část těch nejatraktivnějších ale bude půl roku držet Prima.

Slunce, seno… Česká televize nechtěla

Celkem ČT s Primou nakoupily balík takřka 200 filmů, přičemž některé silně komerční (trilogie Slunce, seno… od Zdeňka Trošky) bude vysílat pouze Prima. Větší počet filmů koupila ČT, nechybí mezi nimi ani snímky, které televize dosud příliš nevysílaly a nejsou tedy tak známé a populární. Mezi nakoupenými snímky ale nechybí ani pohádky, například tradiční Tři oříšky pro Popelku, které už léta vysílala o Štědrém večeru na svém hlavním kanálu televize Nova. Česká televize odvysílá také původní trilogii komedií o básnících, či „českou komedii století“ S tebou mě baví svět. Vesměs jde o filmy, které Nova v uplynulých letech reprízovala několikrát do roka, a to nejen na svém hlavním kanálu, ale i na Nově Cinema.

ČT 1 letos vymezila populárním českým komediím sobotní večery po hlavním zábavném pořadu, tedy od čtvrt na devět večer, Prima je nasazuje v úterý večer po zpravodajské hodině od čtvrt na devět proti Ordinaci v růžové zahradě 2 na Nově. Česká televize také vybrané filmy, například Obsluhoval jsem anglického krále, vysílala mimo víkend, v tomto konkrétním případě v pátek večer ještě před nasazením nového seriálu První republika (a film Obecná škola se na Jedničce objevil krátce po Novém roce ve středu večer, kdy Jednička vysílá především výše zmíněné méně známé televizní filmy). Film Obsluhoval jsem anglického krále koprodukovala Nova ještě v době, kdy ji vedl Petr Dvořák, nynější generální ředitel ČT.


Zdroj: ATO – Mediaresearch

Sledovanost vybraných českých filmů na ČT 1 a Primě a srovnání jejich loňských výkonů na Nově a Nově Cinema (tabulku kliknutím zvětšíte)

Obsluhoval jsem anglického krále: Dvořákovo dědictví z Novy

Právě u Menzelova filmu ČT bodovala, při jeho premiéře na Jedničce oslovila v pátek 10. ledna večer od 20 hodin v průměru 831 tisíc dospělých diváků a 21,78 procenta publika. Nova, která tento film naposledy reprízovala loni v létě (5. července), dosáhla rovněž v pátek, ale později večer (od 22:00) výrazně horšího výsledku: 352 tisíc dospělých diváků a 18,62 procenta publika. V mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let se ale několikáté repríze filmu na Nově dařilo lépe než premiéře na ČT 1: Nova jím začátkem léta oslovila 22,70 procenta publika, zatímco Jednička začátkem letošního ledna 19,52 procenta (v absolutnm počtu diváků ale v této kategorii uspěla lépe ČT 1).

„Nasazení filmu do programu tak, aby přinesl požadovanou sledovanost, je skutečná alchymie,“ říká je srovnání výsledků mluvčí Novy Anna Suchá. „Na výsledné sledovanosti se podepisuje mnoho faktorů – záleží na ročním období, času nasazení v průběhu dne, dnu v týdnu, programu ostatních kanálů. V letních měsících je všeobecně sledovanost nižší než v zimě, v prime time vyšší než v jinou denní dobu a podobně. Roli hraje i to, kdy byl film naposledy promítán v českém televizním éteru. I když porovnávání čísel nepovažujeme v tomto případě za úplně průkazné, jsme rádi, že se nám dlouhodobě daří dosahovat výrazně lepšího podílu na sledovanosti v cílové skupině 15–54, než mají stejné filmy na konkurenčních kanálech.“

V prime time nefunguje každý film

Platí to i pro starší českou komedii Kulový blesk, již tuto sobotu večer vysílala ČT 1. Od čtvrt na deset přilákala k televizním obrazovkám 418 tisíc dospělých diváků a 11 procent publika, při loňské únorové repríze na hlavním kanále Novy, kde šla v neděli odpoledne od půl čtvrté, ji vidělo 338 tisíc dospělých diváků a 13 procent publika (17 procent v kategorii 15 až 54 let, zatímco na ČT 1 byl podíl u této cílové skupiny 11 procent). Nejzajímavější je srovnání výkonu komedie Vesničko má, středisková, již předminulou sobotu na ČT 1 vidělo od čtvrt na deset večer 977 tisíc dospělých diváků (podíl 26,41 procenta), a při posledním vysílání na Nově v úterý 20. srpna loňského roku od 20:20 jich bylo 1,086 milionu (29,08 procenta publika).

V mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let lednové vysílání Vesničky na Jedničce zaujalo 22,94 procenta publika (tedy menší podíl než u širší skupiny D15+), srpnová repríza na Nově dosáhla v této kategorii podílu 34,54 procenta (tedy vyššího než u všech dospělých nad 15 let). Prima dosud stačila z českých filmů, které do loňského roku dávala Nova, odvysílat dva tituly. Prvním byla v úterý 14. ledna komedie Copak je to za vojáka, již od čtvrt na devět večer vidělo 411 tisíc dospělých diváků a 9,89 procenta publika (10,87 procenta ve věku 15 až 54 let). Při posledním vysílání tohoto filmu na Nově jej loni v neděli 30. června vidělo od 20:20 hod. Průměrně 697 tisíc dospělých diváků a 19,22 procenta publika (22,68 procenta v kategorii 15 až 54 let).

BRAND24


Foto: Ondřej Hošt, DigiZone.cz

Programový ředitel Primy Roman Mrázek zřejmě očekával od českých filmů trochu víc

Prima zatím nenaplňuje očekávání

Očekávání Primy tak zatím české filmy příliš nenaplňují. Když totiž v úterním vysílacím slotu proti Ordinaci v minulosti vysílala soutěžní talk show Jiřího Krampola Nikdo není dokonalý, dosahovala podobných výsledků. Programový ředitel Primy Roman Mrázek v rozhovoru pro server DigiZone.cz ještě začátkem letošního roku říkal, že si od českých filmů slibuje stabilní výkon a sledovanost: „Tento typ filmů je už skoro ve stadiu lidového folkloru. Lidi se k nim vrací rádi, jsou to filmy typu Marečku, podejte mi pero a podobně. Máte je už najeté takřka po jednotlivých replikách, znáte to skoro jako básničku. (…) Je to úplně nepochopitelně stabilní věc. Někdy tomu sám nerozumím, ale je to tak. Lidi se k nim rádi vrací, protože je prostě znají.“

Český filmový evergreen Marečku, podejte mi pero! ale přitáhl k hlavnímu kanálu Primy minulé úterý od čtvrt na devět 469 tisíc dospělých diváků a 11,44 procenta publika (13,07 procenta ve věku 15 až 54 let), zatímco při poslední loňské repríze na hlavním kanálu Novy to bylo v neděli 6. ledna od 20:20 průměrně 1,334 milionu dospělých a 30,93 procenta publika (34,79 procenta ve věku 15 až 54 let). Marečka zopakovala ještě loni na podzim Nova Cinema, v pátek 4. října od osmé večer jím oslovila 303 tisíc dospělých diváků a osm procent publika (9,49 procenta ve věku 15 až 54 let). Do značné míry tak výkon českých filmů ovlivňuje nejen vysílací den, čas, roční období a program konkurenčních televizí, ale také velikost a průměrný podíl kanálu, na kterém je tento film vysílán.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).