Hlavní navigace

František Borovský se jako šéf programu Barrandovu vyplatil už po necelém půlroce

4. 9. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

UVNITŘ GRAFY – Akvizice bývalého šéfa slovenské televize Joj přinesla skupině Barrandov nejlepší výkony v historii. A to se dá očekávat další růst po startu kanálu Barrandov Muzika.

Čtvrt roku a byl tu nový rekord sledovanosti

Rekordní růst sledovanosti zaznamenává pod novým programovým ředitelem Františkem Borovským televize Barrandov i celá televizní skupina mediálního domu Empresa Media. V červnu, pouhé dva měsíce po nástupu Borovského do funkce, vyrovnal Barrandov svůj dosavadní rekord v průměrném měsíčním podílu na sledovanosti z ledna 2012, kdy tato televize ještě patřila ocelářskému magnátovi Tomáši Chrenkovi a šéfovala jí slovenská manažerka Janka Vozárová společně s programovým ředitelem Janisem Sidovským. Barrandov tehdy denně oslovil v průměru 5,63 procenta dospělého publika staršího 15 let. Letos v červnu dosáhl podílu 5,53 procenta, ale v tomto čísle jsou započítány i dva nové programy Kino Barrandov a Barrandov Plus, které odstartovaly o měsíc dříve.

Samotná TV Barrandov atakovala rekord měsíční sledovanosti v srpnu, kdy hlavní kanál této skupiny dosáhl průměrného podílu 5,95 procenta a celá skupina, tedy po započtení Kina Barrandov a Barrandova Plus, dokonce 6,99 procenta. Meziročně to znamená nárůst o celé dva procentní body, z toho jeden bod připadá na hlavní kanál Barrandova. Ten od května do července posiloval tempem jednoho procentního bodu navíc měsíčně. V dubnu, kdy se Borovský stal programovým ředitelem, hlavní program Barrandova nedosáhl ani na hranici čtyřprocentního podílu na trhu a neexistoval ani jeden z jeho současných dvou tematických kanálů. Nyní, na začátku září, skupinu čeká start již čtvrté televizní stanice Barrandov Muzika, která jí přinese další posílení pozice na trhu, a to přinejmenším o jeden procentní bod.

Výborné načasování do „hluchého“ léta

Tak strmý růst výkonu Barrandov nezažil v žádné etapě svého dosavadního vývoje. Pomohly mu nejenom programové změny a start dvou nových kanálů, ale i správné načasování těchto změn. Barrandovu se výjimečně daří v „hluchých“ měsících, kdy se diváci odklání od hlavních televizních kanálů a jejich reprízovacích schémat, aby hledali alternativu u menších stanic. Barrandovu se tedy i v minulosti nejlépe dařilo v letních měsících a také na přelomu roku. Důležitou roli hraje i cílová skupina této televize, kterou z valné většiny tvoří diváci starší 55 let. Ti patří mezi nejvěrnější fanoušky, kteří svou oblíbenou televizní stanici neopustí ani kvůli dobrému počasí nebo volným dnům o svátcích. František Borovský ale Barrandovu pomohl toto publikum omladit, když mu nabídl zcela nové pořady Soudkyně Barbara, Popelka, Tchyně či Exploziv (poslední jmenovaný vyrábí jeho vlastní firma FBC Media).

Zejména Soudkyně Barbara zajistila Barrandovu neskutečná čísla sledovanosti. Denní formát nasazovaný podvečer od 17:20 před konkurenčními evergreeny Prostřeno! (Prima) a Ulice (Nova) oslovuje v průměru až 300 tisíc dospělých diváků a v podílu na publiku vysoce přesahuje hranici 10 procent (nejúspěšnější vydání mělo 15procentní podíl na dospělém publiku). Podobně úspěšný je i v mladší cílové skupině diváků od 15 do 54 let, kterou upřednostňují reklamní agentury i inzerenti. Už krátce po nasazení Soudkyně Barbary do vysílání se projevil efekt „nabalování sněhové koule“, kdy se díky úspěšnému podvečernímu formátu zvýšila sledovanost hlavní zpravodajské relace Naše zprávy, která následuje hned po Soudkyni Barbaře. Nyní se Barrandov snaží úspěšný podvečer ještě rozšířit tím, že před Soudkyni Barbaru nasadil další denní formát Popelka s prvky reality show.

Barrandov potřebuje další „Soudkyni Barbaru“

Popelka odstartovala úspěšně, po nasazení podzimních schémat Novy a Primy ale její výkony klesly. Zajímavé je, že Soudkyni Barbaře návrat Prostřena na Primě a Ulice na Nově takřka neublížil, a naopak tyto dva zavedené pořady oproti dřívějším letům zaznamenávají horší návrat na televizní obrazovky. Padá však i sledovanost hlavní zpravodajské relace Barrandova, která na rozdíl od Soudkyně Barbary popularitě Prostřena a Ulice (nemluvě o soutěžních pořadech na ČT 1) čelit nedokáže, což je dobrá zpráva především pro skupinu Nova, která si už dříve prodloužila prime time na dobu od 18:00, aby prémiovými příplatky za reklamní časy vytěžila co nejvíc z dobré sledovanosti Ulice. Zdá se tak, že část diváků Soudkyně Barbary odchází po závěrečných titulcích tohoto pořadu na Novu sledovat Ulici, případně na Primu k Prostřenu, a jen část zůstává u barrandovských Našich zpráv. Nevalné výsledky má zatím i nový pořad Exploziv, který však čelí ostré konkurenci Událostí České televize a Zpráv FTV Prima (a rovněž Ulice).

Příjemným překvapením pro Empresu Media musejí být výsledky dvou nových televizních stanic Kino Barrandov a Barrandov Plus, které v podstatě jen recyklují to, co již odvysílala TV Barrandov. Krátce po svém startu začaly v součtu oslovovat jedno procento dospělého publika nad 15 let, což je hodnota, ke které se například Nova Cinema za mnohem menší (nebo téměř žádné) konkurence propracovávala několik let. Nemilosrdná reklamní matematika přitom říká, že jakmile televizní kanál nedosahuje podílu alespoň 0,2 procenta, nepokryje náklady na své vysílání. Z tohoto hlediska je tedy start Kina Barrandov i Barrandova Plus velmi úspěšný a nelze předpokládat, že by tak nebylo ani u připravované stanice Barrandov Muzika, která zaútočí na úspěšnou Šlágr TV. Té se daří průměrně oslovovat od jednoho do dvou procent dospělého publika.

Tipy C

Vydupe si Barrandov lepší podmínky u Media Clubu?

Hudební kanál by mohl skupině Barrandov kompenzovat poklesy výkonu, které jí způsobují premiérové podzimní novinky velkých televizních stanic. Už minulý týden bylo vidět, jak se návrat seriálů Ulice, Ordinace v růžové zahradě 2, ale i start premiérového Přístavu nebo Labyrintu podepsal na sledovanosti Barrandova. Poprvé od konce května skupina zaznamenala citelný pokles, a to zejména u své hlavní stanice. Ta se vrátila na úroveň červnových čísel, tedy před start programových novinek, které zavedl František Borovský. Jestliže v předposledním srpnovém týdnu hlavní kanál Barrandova vykázal průměrný celodenní podíl 6,46 procenta, o týden později, kdy už Nova vrátila do schématu Ulici, Ordinaci a Výměnu manželek a Prima rozjela svoji seriálovou „smršť“, to bylo už jen 5,02 procenta. Podíly Kina Barrandov a Barrandova Plus se prakticky nezměnily.

I přes tento pokles se celá skupina Barrandov o posledním srpnovém týdnu držela na hodnotách, které jsou z hlediska celého letošního roku nadprůměrné. To jí dává velkou naději pro vyjednávání s FTV Primou o podmínkách, za jakých bude pokračovat zastupování Barrandova mediazastupitelstvím Media Club (prodává reklamu na stanicích skupiny Prima, Barrandov a Óčko). Lepší výkony dávají Barrandovu právo žádat si větší podíl z nakoupených kampaní, ovšem situaci může zkomplikovat rozhodnutí Primy přejít od roku 2016 na novou prodejní cílovou skupinu diváků 15 až 69 let. Barrandov by díky ní mohl přijít o část svého výkonu, protože tvrdé jádro jeho diváků tvoří senioři. Týká se to především hlavní stanice, ale nejinak tomu bude patrně i u Barrandova Muzika, neboť velmi podobná Šlágr TV má většinu diváků z věkové kategorie nad 65 let.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).