Hlavní navigace

Erika Luzsicza: Přechod na DVB-T2 by mohl způsobit posílení placených platforem

24. 7. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Přechod na nový standard pozemního vysílání bude pro české diváky znamenat koupi nové televize nebo set-top boxu. Podle Eriky Luzsiczi ze společnosti Axocom ale bude pro některé diváky lákavější přejít na kabelové nebo satelitní vysílání.

Českou republiku čeká další velká změna v televizním vysílání. Do 1. února 2021 bude současný formát vysílání DVB-T plně nahrazen novým standardem DVB-T2. Naposledy takovou změnu diváci zažili před čtyřmi lety, kdy došlo k vypnutí analogového vysílání. I v tomto případě bude nutné pořídit si do roku 2021 nový set-top box nebo rovnou novou televizi.

Přechod na vysílání v DVB-T2 čeká celou Evropu. Německo ho dokončí už v roce 2018 a Rakousko o rok později. ČR ho tedy nemůže příliš odsouvat, jinak by mohlo docházet k přeshraničnímu rušení. Standard DVB-T2 divákům nepřináší žádné velké změny, pouze kvalitnější obraz. Ne všichni diváci ale budou jen pár let po přechodu na standard DVB-T ochotni investovat do nových zařízení.

Češi si začínají zvykat, že kvalitní obsah není zadarmo

Při přechodu na digitální vysílání DVB-T poklesl počet diváků pozemního vysílání ze zhruba osmdesáti procent na nějakých padesát procent, diváci nejčastěji přecházeli na satelitní, kabelové anebo na IPTV vysílání. V posledních měsících před vypnutím vysílání ve formátu DVB-T lze očekávat pozitivní změny v počtech zákazníků pro poskytovatele ostatních neterestrických způsobů příjmu televizního vysílání, tedy především satelitní, kabelové a IPTV společnosti. Ty totiž nabízejí služby nezávislé na tom, jakou mají diváci televizi. U těchto služeb však závisí na zařízení, na technologii a také na tom, zda je předplatitel v dosahu dané sítě, kromě satelitu, kde je signál dostupný v celé republice stejně.

V České republice je ve středoevropském kontextu neobvykle vysoký podíl domácností, které za TV vysílání neplatí. Ochota Čechů platit za kvalitní obsah ale roste, proto se dá předpokládat, že až 10–15 % z dnešních terestrických diváků zvolí v budoucnu raději placenou platformu TV s větší nabídkou kanálů a možností zhlédnutí oblíbených pořadů i díky službám OTT jednotlivých operátorů často kdykoliv, kdekoliv a na jakémkoliv zařízení.

Operátoři, kteří v tomto přechodném období do úplného vypnutí DVB-T a přechodu na DVB-T2 přijdou se správným zacílením a divácky nebo předplatitelsky výhodným a zajímavým produktem pro tuto novou cílovou skupinu, by pak mohli zaznamenat zajímavý nárůst svého tržního podílu.

BRAND24

Klíčová bude reakce komerčních televizí

Reakce diváků na nový formát vysílání závisí také na tom, jak se zachovají velcí hráči, jako je TV Nova a TV Prima, kteří naznačují, že současný obchodní model pozemního vysílání je pro ně dlouhodobě neudržitelný. V neplacené nabídce českých operátorů by tedy teoreticky mohly zůstat jen kanály České televize a TV kanály skupiny Nova a Prima by se mohly z primárního distribučního hlediska také přesunout mezi ostatní kanály v rámci placených platforem.

Podle nedávného průzkumu společnosti NMS Market Research je více než třetina Čechů (konkrétně 36 procent) nespokojena s programovou a obsahovou nabídkou neplaceného televizního vysílání. Více než polovina respondentů (54 procent) by ale byla ochotna za kvalitnější televizní vysílání platit maximálně sto korun, třetina by zaplatila mezi jednou a třemi stovkami korun, což potvrzuje předpoklad, že na trhu existuje prostor pro akvizici nových diváků pro placené služby.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autorka je ředitelkou společnosti Axocom, která zastupuje zhruba padesát stanic v regionu střední a východní Evropy.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).