Hlavní navigace

Další spor o digitální licence: z koho má rada vybírat?

17. 4. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Nejprve to vypadalo, že spor o platnost digitálních licencí míří ke zdárnému konci, pravda bude ale asi někde úplně jinde. Jestliže totiž Rada pro rozhlasové a televizní vysílání tvrdí, že vyřízením žalob neúspěšných žadatelů konečně získá okruh účastníků řízení, z nichž by mohla opakovaně vybrat šestici vítězů, několik společností je jiného názoru. Například rozhlasový dům Lagardere, do něhož patří Frekvence 1 a Evropa 2, trvá na tom, aby rada při opakované volbě vybírala ze všech přihlášených projektů a nikoli jen z těch, které uspěly u soudu.

Kolotoč se roztáčí nanovo

Lagardere vychází z rozsudku Městského soudu v Praze z loňského září, který dal za pravdu žalobě televize Prima proti výsledku licenčního řízení. V něm se výslovně říká, že se zrušuje celé rozhodnutí o licencích, všechny výroky ohledně všech žadatelů. Podle našeho právního názoru tak Rada bude muset vybírat ze všech účastníků licenčního řízení, mezi nimiž byly i dvě firmy z naší skupiny se svými televizními projekty TF1 a TE2, sdělil serveru DigiZone.cz prezident mediální skupiny Lagardere CZ Michel Fleischmann. O licenci pro ženskou digitální stanici TF1 žádala společnost Europe Développement Czech Republic, a.s. (EDCR), o licenci pro lifestylovou stanici TE2 firma Evropa 2 Severní Čechy, s.r.o. Ačkoli ani jedna neuspěla, proti výsledku řízení se neodvolaly.

To však podle mluvčího Lagardere CZ Richarda Klatovského neznamená, že by ztratily nárok na účast na opakovaném výběru vítězných projektů. V rozsudku pražského městského soudu čj. 7 Ca 165/2006 se totiž píše, že soud zrušil celé napadené správní rozhodnutí, tedy všechny jeho výroky, ač žalobou byly napadeny pouze výroky, v nichž byly příslušné licence uděleny (…) V tomto svém rozhodnutí se soud opírá o skutečnost, že „pokud byla porušena podstatným způsobem ustanovení o řízení, takové porušení se dotýká všech účastníků licenčního řízení“. Jednotlivé výroky (…) tak neobstojí, neboť se opírají o shora uvedené vadné správní řízení, přičemž tato vada se dotýká účastníků všech.

Problém pro přechodné licence

Lagardere logo

Lagardere rovněž odmítá konstrukci, podle které by připravovaná novela vysílacího zákona přímo udělila přechodné digitální licence těm provozovatelům, kteří je loni obdrželi od RRTV, a mohli by tak začít vysílat, aniž by byl právní spor o platnosti těchto licencí definitivně vyřešen. Skutečnost, že by novela obsahovala ustanovení o přechodných licencích pro členy Asociace digitálních televizí (ADT), potvrdil týdeníku Strategie předseda Národní koordinační skupiny pro zavádění zemského digitálního vysílání v České republice Zdeněk Duspiva. Přechodné licence jsou určeny pouze pro ADT. Bývalí držitelé těchto licencí je získají za stejných licenčních podmínek jako ty digitální, citovala Duspivu Strategie.

Toto prohlášení zásadně rozporujeme, právě na základě soudního rozhodnutí z loňského září, říká Klatovský. Na znovuudělení digitálních licencí původním šesti vítězným projektům to zřejmě nic nezmění. Pokud by ale rada skutečně musela vybírat ze všech zúčastněných, rozšířil by se okruh společností, které by se mohly proti opakované volbě opět odvolat k Městskému soudu v Praze. Tím by znovuudělené licence znovu na dlouhou dobu zablokovaly. Zrušení celého licenčního řízení, tedy nejen jeho výsledku, požaduje v jedné ze svých dvou žalob také společnost Minority, jejíž stížnost zatím soud neprojednal. Jde o posledního neúspěšného žadatele o digitální licence, jehož žaloby dosud čekají na vyřízení.

Minority: ať licence dostanou všichni

Jiří Chvojka

Minority podle místopředsedy představenstva Jiřího Chvojky netrvá na opakování licenčního řízení, pokud RRTV udělí licence pro digitální vysílání všem původním držitelům a těm společnostem, které při loňském hlasování rady neuspěly, ale podaly proti němu v zákonné lhůtě stížnost k Městskému soudu v Praze a ten jim dal za pravdu. Podmínkou by byl ústupek všech stran, ale protože existuje prostor pro to, aby mohli vysílat všichni, bylo by to asi nejlepší možné řešení, řekl Chvojka minulý týden serveru DigiZone.cz. To by ale znamenalo, že by RRTV musela udělit místo šesti rovnou patnáct digitálních licencí, včetně čtyř pro televizi Nova (a ta by tak zaplnila novými programy celý jeden multiplex, a dále by měla nárok na pozici pro současnou stanici a možná na bonusový program).

Technologické možnosti jsou dnes už takové, že by nebyl problém všem těmto společnostem vyhovět, míní Chvojka. V takovém případě by ale operátoři multiplexů museli použít místo nynějšího kompresního standardu MPEG-2 novější, ale pro koncového uživatele problematičtější MPEG-4. Což by znamenalo, že by si většina diváků, kteří si už nakoupili digitální set-top-boxy, museli pořídit nový digitální přijímač vhodný pro příjem programů v MPEG-4. Takové ale na trhu volně nejsou, jednotliví operátoři je dodávají pouze svým klientům, jako např. Telefónica O2 u své služby O2 TV, kdy je přijímač s MPEG-4 schopen příjmu IPTV i DVB-T. Vyšší je i jejich cena, nehledě na to, že Český telekomunikační úřad (ČTÚ) doporučil pro definitivní digitální sítě použít kompresní standard MPEG-2 a zaplnit je maximálně čtyřmi televizními programy.

Lagardere už digitálně vysílá

Europa 2 TV channel

Snaha mediálního domu Lagardere obnovit rozhodování o digitálních licencích ze všech přihlášených projektů, tedy i z jeho dvou vlastních, je logická: na mateřském trhu ve Francii skupina provozuje jedenáct tematických televizních stanic, z nichž minimálně dvě, hudební stanice MCM a Mezzo, znají i diváci kabelové a satelitní televize v České republice. Speciální kanál Europe 2 TV, inspirovaný původní francouzskou rozhlasovou stanicí Europe 2, spustila firma v říjnu 2005 jako plně digitální a je součástí bezplatné pozemní digitální platformy TNT. O měsíc později ji následovaly další digitální programy: Canal J, TiJi a Filles TV and Gulli. Není divu, že se Lagardere pokouší rozšířit televizní aktivity všude tam, kde už úspěšně působí v jiných segmentech mediálního trhu.

V České republice koncernu patří kromě rádií Evropa 2 a Frekvence 1 také rozhlasové stanice Rádio Bonton, Inforádio, ale také vydavatelství Hachette Filipacchi 2000 (časopisy Apetit, Elle, Maxim, Marianne, Marianne Bydleni, Premiere) a síť exkluzivních novinových stánků Relay. Je jen logické, že se firma snaží využít všechny synergie a k tomu jí chybí televizní stanice. Mimochodem podle serveru BroadbandTVnew­s.com se Lagardere v zájmu další expanze na televizní trh dohodla na spolupráci s britskou mediální skupinou Virgine. Ta se má podílet na rebrandingu digitálního kanálu Europa 2 TV i rozhlasové stanice Europa 2, jenž se přejmenuje na Europe 2 Virgin Radio. Změnu má schválit ještě francouzský regulátor CSA.

Přijdou kvůli novele další žaloby?

Zdeněk Duspiva

Není proto divu, že se Lagardere, ačkoli původně proti neúspěchu v českém licenčním řízení nepodal odvolání, náhle chytá všech možností, jak se znovu dostat do hry. Pomůže mu k tomu evidentně diskriminační návrh novely vysílacího zákona, který počítá s tím, že přechodné digitální licence dostanou od RRTV pouze ty společnosti, které už loni uspěly ve výběrovém řízení na pozice v multiplexech B a C? Určité obavy neskrývá ani předseda vysílací rady Václav Žák. Trochu se toho bojím. Ve hře je několik institutů, diskutuje se o jejich aplikovatelnosti, protože je třeba vážit víc věcí než jenom obnovení platnosti stávajících licencí. Provozovatel sítě by měl mít možnost poměrně rychle nějakým tržním způsobem zaplňovat volná místa, která má v síti, což v současné době nemůže, řekl Žák v nedělních Otázkách Václava Moravce na ČT 24.

Zaplňování sítí by měly umožnit právě prozatímní digitální licence. Tento institut by ale podle Žáka mohl narazit na nepochopení u Ústavního soudu: Podobné věci se jim nemusí líbit. Já netvrdím, že se jim líbit nebudou, ale prostě nemusí. Žák proto navrhuje, aby novela zákona zahrnovala zjednodušený soudní přezkum rozhodování rady, který by v praxi umožnil soudům vynést rozsudek o zpochybněných licencí v nějaké předem stanovené krátké lhůtě, třeba devadesáti dnů. Kdyby se to povedlo, byl by to naprosto nejlepší způsob, jak tu situaci vyřešit, míní Žák. Zda se tato formulace do návrhu novely mediálního zákona skutečně dostane, se dozvíme nejpozději za týden. Poslední konzultace k textu novely mají podle národního koordinátora digitalizace Zdeňka Duspivy proběhnout tento čtvrtek a pátek na Českokrumlovské mediální konferenci (DigiZone.cz z ní přinese on line zpravodajství).

BRAND24

Balvín: můžeme vysílat v multiplexu C

Jiří Balvín

Původní šestice digitálních stanic sdružená v ADT je podle předsedy této asociace Jiřího Balvína připravena slíbit, že pokud jim poslanci a následně vysílací rada licence obnoví ještě letos na podzim nebo do konce roku, nevyužijí jednotliví provozovatelé celou 360denní lhůtu pro zahájení vysílání. Všichni zatím ubezpečují, že začnou vysílat dříve než za těch 360 dnů, protože je to v jejich zájmu, prohlásil Balvín rovněž v nedělních Otázkách Václava Moravce. Kde by ale tyto programy vysílaly, když původní verze Technického plánu přechodu na digitální vysílání (TPP) počítala s tím, že multiplexy, v nichž by se měly tyto stanice objevit, vzniknou na kmitočtech současných analogových televizí, a ty se svých kmitočtů nechtějí vzdát?

I na to má ale Balvín připravené řešení: Třeba nynější multiplex C ve vlastnictví Telefóniky O2 není závislý na vypínání analogových frekvencí, musí se celá nově vystavět, takže jsme na to prostě připraveni a začneme vysílat co nejdříve. Předseda ADT a generální ředitel Óčka ale už nedodal, že k takovému vysílání je nutná ještě jedna věc: dohoda s operátorem na ceně za přenos signálu. Právě vysoké ceny za distribuci signálu Óčko minulý rok odradily od rychlého spuštění digitálního vysílání v Brně. Jiří Balvín krátce po udělení digitálních licencí sliboval, že Óčko v Brně zahájí řádné digitální vysílání už 6. května 2006. Termín se poté několikrát změnil, až se nakonec zcela rozplynul v marných slibech.

Měla by RRTV opakovaně vybírat provozovatele digitálních programů ze všech projektů přihlášených do licenčního řízení?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).