Hlavní navigace

Česká televize v roce 2007: reklamy jen polovina, ale poplatek 120 korun

30. 11. 2006
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Od 1. ledna příštího roku se koncesionářský poplatek za televizor zvýší ze stokoruny na 120 korun. Ke stejnému datu se vysílací čas pro reklamu na České televizi redukuje na půl procenta, za jeden den se na ČT 1 a ČT 2 neobjeví dohromady víc než 15 minut reklamy. Kdo na změnách v inzerci a poplatcích vydělá? Kdo se plácne přes kapsu? A komu nepřinesou ani korunu?

Česká televize (ČT) může až do letošního Silvestra vysílat jedno procento reklamy na každém ze svých programů. Oproti 15 procentům na komerčních televizích vypadá díl jako nepatrný, ale veřejnoprávní vysilatel se ho naučil dovedně využívat. Většina spotů je soustředěná do hlavního vysílacího času mezi 19. a 22. hodinou, ČT navíc nic nebrání převádět reklamní čas z úzkoprofilového druhého programu na širokospolečensky orientovanou ČT 1. Propočty jsou jednoduché – jedno procento dne je přesně 14 minut a 24 sekund, vynásobeno dvěma tu máme téměř půlhodinu reklamy mířící každý den na diváky prvního programu.

Zájemci platí nejvíce reklamu ve hlavním vysílacím čase, protože ji může shlédnout nejširší publikum. Nebýt dalších omezení, vysílala by ČT svých 30 minut reklamy pravděpodobně mezi sedmou a desátou večerní. Jiná regulační úprava ale omezuje stopáž inzerce na veřejnoprávní televizi v hlavním vysílacím čase šesti minutami za hodinu. Nejdražší reklamy proto na ČT 1 nemůže být více než 18 minut.

Od Nového roku bude povolené procento reklamy na České televizi snížené na polovinu, tedy na 7 minut a 12 sekund pro každý program. V novele zákona o poplatcích 348/2005 Sb. [PDF, 781 kB] to v létě roku 2005 schválila Poslanecká sněmovna, která k 1. lednu 2007 také zvýšila koncesionářský poplatek na 120 korun. Možnost slučovat reklamní časy na ČT 1 a ČT 2 zůstala, stejně jako šestiminutové omezení pro hodinu prime timu, které za nové situace ztrácí smysl. Necelých patnáct minut se do povolené osmnáctiminutovky pohodlně vejde. Po Novém roce proto jen těžko uvidíte reklamu na České televizi mimo hlavní vysílací čas.

ČT získá navíc půlmiliardy korun

Příjmy České televize z vysílání reklamy by v příštím roce měly klesnout o zhruba 26 procent, sdělil v úterý ČTK mluvčí ČT Martin Krafl. Rozpočet veřejnoprávního vysilatele na letošní rok předpokládá příjem z inzerce 1,05 miliardy korun. Pokud uvážíme stejný základ a zmenšíme ho podle Kraflova návodu, dostaneme pokles reklamních výnosů ČT přibližně o 270 milionů. Na částku ale bude mít vliv i inflace a zdražení reklamního času na ČT, které by mělo podle dostupných informací v průměru dosáhnout 15 procent. Přesnou částku ČT na dotaz ČTK neuvedla.

V rámci reklamních bloků odvysílaných na ČT se loni objevilo celkem 189 inzerentů. Nejvýznamnějšími klienty v oblasti klasické reklamy se v roce 2005 staly společnosti Bongrain, Danone a ČSOB.

Nižší reklamní zisky zamrzí, ale kolik televizi veřejné služby přinese další dvacetikoruna měsíčně? Koncesionářů je zhruba 3,2 milionu a Česká televize díky nim v roce 2007 získá téměř 800 milionů korun navíc. Ke zvýšení poplatku chystáme kampaň s TV spoty, rozjedeme ji 4. prosince, uvedl Martin Krafl. Jednoduchými počty dojdeme k závěru, že rozpočet ČT se příští rok posílí minimálně o půl miliardy. Doufejme, že ji televizní manažeři na Kavčích horách investují uvážlivě. Nejlépe do podpory přechodu na digitální vysílání.

Více peněz i pro Novu a Primu

Když ubude reklamního prostoru na ČT, přesunou se inzerenti na komerční televize, řekl by si laik. Celoplošné pokrytí zemským vysíláním ale nabízejí jen Nova a Prima, které pro další reklamy nemají už v atraktivních hodinách místo. Když poptávka po službách převyšuje jejich nabídku, je logickým krokem zdražení. A to se skutečně chystá. Českou televizi už jsme zmínili, větší balík reklamy ale končí na komerčních stanicích.

Z porovnání cen roku 2006 a 2007 v cílové skupině dospělých starších 15 let jasně vyplývá, že meziroční navýšení by mělo dosáhnout v průměru 15 procent, uvedl už dříve generální ředitel Novy Petr Dvořák. To je možná lepší zpráva, než zadavatelé čekali. Podle jejich odhadů měla vzhledem k nastolené situaci zdražit reklama na komerční jedničce o 25 až 30 procent. Zatím není jasné, o kolik se zvýší ceny inzerce na Primě. Informace v médiích dříve uváděly 25 procent, ale otázkou zůstává, jak se projeví například nižší podíly na sledovanosti Primy v posledních týdnech.

Digitální nováčci se k příjmům z reklamy zatím nedostanou

Na televizní reklamní trh letos podle dřívějších odhadů mediální agentury ARBOmedia zamíří 8,75 miliardy korun, největší část na Novu, menší na Primu, přes miliardu pak na ČT. Uvolněné peníze z reklamy na veřejnoprávní televizi měly pomoci startu nových digitálních programů. Licenční průtahy ale prakticky znamenají jen více peněz pro stávající hráče a možná i dražší výrobky pro spotřebitele. Zvýšení ceny reklamy se totiž musí projevit také na druhé straně řetězce. Nakolik se ale pohyb na televizním inzertním trhu dotkne nakupujících, to je zatím otázkou. Složitá cesta od zadavatele přes reklamní do mediální agentury a nakonec do televize samotné má místa, kde je možné ušetřit.

BRAND24

Rok 2007 je pro inzerenty přechodným obdobím. Půlprocento reklamního času na ČT může stále působit jako pojistka před výrazným nárůstem ceny inzerce. Od 1. ledna 2008 se ale reklama na České televizi omezí pouze na sportovní utkání a kulturní akce, které mají její odvysílání součástí licenčních podmínek. Prakticky však inzerenti z ČT vymizí, a tak už dnes bijí na poplach. Volají směrem na Malou Stranu do Poslanecké sněmovny, aby ČT nepřišla o reklamu tak rychle. Správné by podle nich bylo počkat na rozjezd nových digitálních programů, které pro ně představují další prostor pro inzerci. Konkurenční prostředí by zadavatelům zajistilo střízlivější ceny reklamy, které po omezení trhu na Novu a Primu čekat nemůžou.

Kdo všechno musí platit koncesionářský poplatek a co čeká na nepoctivce? Čtěte v textu: Kladivo na neplatiče udeřilo: 400 exekucí

Souhlasíte s novoročními změnami na televizním reklamním trhu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracoval do ledna 2011 ve zpravodajství TV Z1. V redakci DigiZone.cz působil od startu v říjnu 2005 do dubna 2008 jako redaktor, pak i zástupce šéfredaktora.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).