Do studie „Češi a mobilní data 2016“, kterou vypracovala KPMG, se zapojilo přes 1800 aktivních uživatelů mobilního internetu. Ten dnes, obecně vzato, v Česku využívá pouze 55 % lidí ve věku 18 až 64 let a jako nástroj je nejčastěji – na rozdíl od evropského nebo světového průměru – použit webový prohlížeč, a nikoli nějaká aplikace.
Zatímco například ve Velké Británii využívá aplikace více než 80 % uživatelů a pouze necelá pětina preferuje prohlížeč, v Česku je to výrazně méně. Opět se tak ukazuje, že jsme více konzervativní.
ČTĚTE TAKÉ: Průzkum: dvě třetiny z nás si rády připlatí za „šetrný“ výrobek
Satelit kontra všichni ostatní aneb průzkumy jako na houpačce
V přístupu přes aplikace u nás dominují navigace, mapy a sociální sítě (54–65 %) a díky ceně dat preferuje mobilní streamování videa či sledování televize pouze 28 % respondentů, což je v porovnání se zahraničím méně než polovina. Překvapivé je také relativně nízké procento respondentů (36 %), kteří pro přístup do svého bankovnictví využívají aplikaci.
A závěry studie?
- Asi 60 % aktivních uživatelů spotřebuje měsíčně do 500 MB mobilních dat.
- Celkem 7 z 10 lidí uvedlo, že je spokojeno s mobilním datovým připojením, ale jen 6 z 10 je spokojeno s cenou datových služeb.
- Celkem 70 % dat je spotřebováno na komunikaci na sociálních sítích a přehrávání videa.
KPMG předpokládá, že se spotřeba mobilních dat nejpozději do tří let dostane na evropskou úroveň. Trhu by prý mělo prospět jak sdílení sítí 4G/LTE mezi operátory, tak zvýšení flexibility jednoho z nich po oddělení infrastrukturní části.
Průzkum využitý ve studii „Češi a mobilní data 2016“ provedla nezávislá výzkumná agentura Data Collect. Sběr dat probíhal on-line v březnu 2016 mezi 1850 respondenty v reprezentativním zastoupení podle věku a kraje. Průzkum oslovil pouze aktivní uživatele datových služeb v mobilním zařízení.