Hlavní navigace

ATO považuje rozhodnutí Novy zavést vlastní měření sledovanosti za „krok zpět“

20. 6. 2012
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Zadavatel současného projektu peoplemetrového měření televizní sledovanosti považuje aktivitu Novy za snahu rozbít systém jednotné měny na televizním trhu

Téměř dva dny trvalo Asociaci televizních organizací (ATO), zadavateli elektronického měření sledovanosti českých televizí, než oficiálně zareagovala na rozhodnutí televize Nova zavést paralelní měření, které bude tomu od ATO konkurovat. Nova o svém záměru informovala prostřednictvím rozhovoru svého generálního ředitele Jana Andruška pro pondělní vydání časopis Týden a inzerátu v pondělním vydání deníku MF Dnes. Společně s největší českou mediální agenturou Médea založila Sdružení pro měření sledovanosti.

K TÉMATU: Nova chce vlastního poskytovatele peoplemetrových dat. Vypsala tendr

„ATO sleduje s obavami iniciativu jednoho ze svých členů, společnosti CET 21, směřující k rozbití jednotného systému měření televizní sledovanosti v České republice. Hrozba pokřivení mediálního trhu je hrozbou vážnou a ATO se s ní bude muset adekvátním způsobem vypořádat. O jednotlivých opatřeních budeme veřejnost včas informovat,“ uvedla asociace v prohlášení, které rozeslala médiím v úterý pozdě odpoledne. Nova totiž zatím nadále zůstává i členem ATO.

ČTĚTE TAKÉ: Nova neuznává podpis nové smlouvy o peoplemetrech, hrozí arbitráží

K rozkolu mezi Novou a ATO došlo poté, co asociace vybrala za staronového provozovatele peoplemetrů pro roky 2013 až 2017 společnost Mediaresearch. Tato firma přitom byla jediným účastníkem tendru, který splnil všechny podmínky. Nova proto požadovala, aby byl tendr zrušen a vypsán nový, v němž by výběrová komise ATO mohla rozhodovat o více nabídkách. Ostatní členové ATO – Česká televize, FTV Prima a Asociace komunikačních agentur – však opakování tendru odmítli. Využili proto oficiální hlasování, které iniciovala Nova a týkala se zrušení výsledku tendru.

NAPSALI JSME: Kauza „Peoplemetry“ nekončí. Řeší je Úřad pro ochranu hospodářské soutěže

Poté, co tři ze čtyř stálých členů ATO návrh Novy odmítli, jednatelka asociace Vlasta Roškotová vyhlásila firmu Mediaresearch za vítěze výběrového řízení a podepsala s ní smlouvu. Podle jejích slov to vyžadoval zákon o veřejných zakázkách, jímž se tendr musel řídit kvůli účasti veřejnoprávní ČT. Stanovy ATO sice vyžadují, aby veškeré rozhodování asociace bylo posvěceno všemi stálými členy jednomyslně, v tomto případě ale podle Roškotové stál zákon nad stanovami. Asociace se nyní obává, že vznikem druhého průzkumu sledovanosti dojde k poškození celého televizního trhu.

GLOSA: Spor o peoplemetry je sporem o zachování pozice televize Nova

„Dosavadní výzkum tzv. jedné měny poskytuje trhu jednotná data, která jsou oporou programovým pracovníkům a na jejichž základě jsou plánovány mediální kampaně. Realizátorem stávajícího peoplemetrového měření v České republice je společnost Mediaresearch, která zvítězila i v loňském výběrovém řízení ATO pro období 2013–2017. Tendr probíhal podle zákona o veřejných zakázkách pod dohledem specializované konzultační společnosti, která rovněž vzešla z výběrového řízení,“ konstatuje ATO.

Asociace připouští, že průběh tendru napadnul anonymní stěžovatel u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Naznačuje však, že se Nova s tímto stěžovatelem spojila, protože mu poskytla informace, k nimž se mohl dostat pouze řádný člen ATO: „Stěžovatel do stížnosti vložil i interní dokument ATO, k němuž měli přístup pouze řádní členové. Antimonopolní úřad zahájil na základě tohoto podání správní řízení z moci úřední, jehož výsledek zatím není znám,“ konstatuje asociace.

Mediální agentura Médea, která se při zakládání druhého měření televizní sledovanosti spojila s Novou, patří podnikateli Jaromíru Soukupovi, který v loňském roce začal budovat vlastní mediální dům a skoupil několik časopiseckých titulů. Mimo jiné i Týden, jehož prostřednictvím Nova vznik nového sdružení na měření televizní sledovanosti oznámila. Médea byla zároveň členem Asociace komunikačních agentur (AKA), jednoho ze čtyř stálých členů ATO, ale z té momentálně vystupuje a na protest proti kritice jiných členů AKA zakládá jinou asociaci (skoupením časopiseckých titulů totiž měl majitel Médey porušit stanovy AKA, které odmítají vlastnické propojování mediálních agentur a médií).

BRAND24

Majitel Médey Jaromír Soukup má mít také podíl v agentuře Media Master, která prodává reklamní časy na České televizi (smlouva s ní ale firmě končí), Českém rozhlase a televizi Barrandov. Právě o vlastnický vstup do Barrandova se měl Soukup zajímat, na dotaz serveru MediaGuru.cz to ale popřel. Jisté je, že Soukup společně se svojí agenturou Médea buduje mediální dům, v němž mu ale zatím chybí nějaká silnější značka. Spolupráce s Novou by mu tedy mohla výrazně pomoci.

„Založení paralelního výzkumu a existence dvojích dat neprospěje mediálnímu trhu. Je to zkušenost mnoha zemí včetně sousedního Polska, které dozrálo a na počátku letošního roku dvoukolejné měření opustilo. Jednotná měna je základním požadavkem na televizní výzkum ze strany Světové federace reklamních zadavatelů (WFA=World Federation of Advertisers) i Evropského sdružení komunikačních agentur (EACA=European Association of Communications Agencies),“ upozorňuje ATO.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).