Hlavní navigace

Atentát – jasnovidný seriál

18. 10. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Je pozoruhodné, jak často se v některých seriálech z české produkce objevují postavy se schopnostmi mimo lidské chápání.

Jiří Chlumský režíruje seriál Atentát s neobyčejnou rutinou a jistotou. Herci hrají přirozeně, ani jeden z nich nepřehrává. Lze jim jejich postavy věřit.

Kamera Pavla Berkoviče, stejně jako střih Michala Hýky, připomínají svým pojetím normální kvalitní americkou nebo německou tvorbu tohoto typu a žánru.

Hudba Elii Cmírala podtrhuje napětí.

Takže všechno by se zdálo v pořádku a nutno poznamenat, že v obalu, v němž nám Chlumský seriál předkládá, se na něj dá dívat.

Jedinou vadou na kráse je scénář Josefa Klímy a Janka Kroupy. Je tedy nutné konstatovat, to je zřejmě pod vlivem Kroupy, že nás pan Klíma nepoučuje podobným eticko-staromilským způsobem jako ve svém česko-televizním dílku Reportérka, o němž jsem zde již psal. V onom článku jsem na úvod tvrdil: V posledních dosti letech v Čechách prakticky neexistuje funkce dramaturga. A když už se tak někdo podepíše, dělá to často jako přidruženou činnost k něčemu jinému, např. k tomu, že je kreativním producentem. Je to veliká škoda. Česká televize ale přítomnost dramaturgů alespoň předstírá. Nova už ne. Totiž, kdyby měl seriál Atentát dramaturga, musel by takový člověk autorům vysvětlit některé základní věci.

V první řadě má divák pocit, že se ocitl na Divokém Západě. Že se u nás střílí po prezidentech, že prezidenti jsou arogantní, nadutí idioti, kteří mají za manželky opilé exherečky, že si prezidenti hledají milenky mezi letuškami a hlavně je nikdo nesmí porazit v tenise. Tento prvoplánově parodický pohled v sobě evidentně spojuje postavy obou našich prezidentů polistopadové éry, předcházejících Miloši Zemanovi. Je to vnímání papírem doslova šustící, z něhož je patrná pouze snaha vlichotit se divákům, obdivujícím prezidentské období stávající hlavy státu. Tedy divákům milujícím hulvátství a buranství.

Za druhé, představitel hlavní role Robert Jašków je co a kdo? On se zabývá vyšetřováním na vlastní pěst. Není patrné, že by pro někoho pracoval. Není tedy ani jasné, čím se živí. Ne většina, ale všichni detektivové a vyšetřovatelé všech národností jsou buď policisté, soukromá očka, případně novináři, spisovatelé nebo lordi či staré dámy, kteří a které se touhle činností baví. Nevím, co ještě za profese bych uvedl. Ale něčím jsou. Jašków není nic, nebo to alespoň není patrné. Třeba nám to autoři odhalí v dalších dílech. Ale je zásadní chyba, že to není jasné od prvního dílu. V detektivce není, nemá být prostor na tajemství, pokud jde o profesi detektiva.

Za třetí půjdu k té jasnovidnosti. Jašków přijede do lomu, kde kdosi střílel na pytlíky s…červenou barvou a z toho odvodí, že se střelec chystá k atentátu na prezidenta. Mimo to nemáme ponětí, jak se Jašków do lomu dostal, jak ví, že tam někdo střílel na pytlíky. Protože neví, kdo na pytlíky střílel. To by věděl, kdyby ho sledoval, ale on tam prostě přijede čert ví proč. Všechno jde vysvětlit snadno – tato postava má jasnovidecké schopnosti. Ještě markantnější chyba scénáristů je, když se jakýsi zlodějíček pokusí dostat do auta na ulici a napadne ho muž, který atentát připravuje. Ale proč ho napadne, to je těžko říct. Totiž, nejedná se evidentně o jeho vůz, což vyplývá z toho, že v závěru scény, přestože pospíchá (jak sdělí do telefonu), neodjede autem, ale odejde pěšky. Že by atentátník chránil zájmy občanů před zloději aut, je nepravděpodobné. Proč by to dělal a zbytečně tak na sebe upozorňoval? Je to profesionál, jak se v seriálu řekne. Autoři prostě chtěli nastolit dramatickou situaci, při níž dojde k důležitému telefonátu. Jenže taková situace nesmí být samoúčelná a naprosto nesmyslná, jako je zde. Podstatou této scény je telefonát, ve kterém zločinec s kýmsi hovoří. Z hovoru vyplyne, že se chystá někoho zabít (už to je nesmysl, že by profesionál před kýmkoliv hovořil o takových záležitostech), ale naprosto není jasné, koho chce zabít. Není tu o tom zmínka. Pravda, řekne, že ten, s kým mluví, má zjistit jeho program mimo Hrad a Lány. Inteligentní zloděj pochopitelně dojde k tomu, že chce zabít prezidenta, a informuje o tom známého policistu. Rozhodně nechce zabít kancléře, ředitele SPH, ředitele protokolu, zahradníka nebo kohokoliv jiného z Hradu.

BRAND24

Abych se opakoval: všechno jde vysvětlit snadno – tato postava má jasnovidecké schopnosti.

Znovu se vracím k otázce – proč je český film (v tomto případě seriál) tak špatný? A znovu si odpovídám stejně. Protože jsou špatné scénáře. Teď už to není tím, že si ty špatné scénáře vybírají špatní dramaturgové, ale tím, že žádní dramaturgové neexistují a scénáře si vybírají kreativní producenti bez toho, aby měli člověka, který bude hledat a odstraňovat chyby v textech a pomůže připravit kvalitní látku pro režiséra. Je to prostě škudlíkovstvím televizí.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je televizní scénárista

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).