Hlavní navigace

2014: dvoje peoplemetry, dvě cílové skupiny a dvě nejsledovanější televize

18. 11. 2012
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

 Autor: 115393
Už je to tak, my mediální novináři bychom se měli pomalu připravovat na situaci, že za dva roky touhle dobou budou na televizním trhu dva lídři: Nova a Prima family.

Poctivě se přiznám, že jsem tento týden nevysedával dva dny na konferenci Forum Media, označované za mediální událost roku. Zato jsem bedlivě sledoval, zda toho budu litovat. Z celé akce mi ale v hlavě utkvěla jediná informace: generální ředitel Novy Jan Andruško prohlásil, že druhé měření televizní sledovanosti, které připravuje jejich Sdružení pro měření sledovanosti, odstartuje koncem příštího roku a Nova podle něj začne prodávat reklamní časy od roku 2014. To je opravdu důležitá informace.

Když si k tomu přidáme konstatování obchodního ředitele Novy Jana Vlčka pro server MediaGuru.cz, že Nova se od ledna vrátí k prodeji reklamy na cílovou skupinu diváků od 15 do 54 let, kterou opustila na přelomu loňského a letošního roku (ale nadále na ni cílila při skladbě programu a zmiňovala ji při prezentaci výsledků své sledovanosti), nevyhnutelně nás čeká život s dvěma nejsledovanějšími českými televizemi, u kterých nebude možné určit, která z nich to o sobě tvrdí právem.

Pokud totiž Nova s agenturou Médea skutečně zprovozní svoje peoplemetry a začne podle jejich dat prodávat reklamu, a zároveň opustí Asociaci televizních organizací (ATO) a nebude už součástí nynějšího měření od společnosti Mediaresearch, nastane prekérní situace: Nova bude zcela jistě veškerá data prezentovat pro cílovou skupinu diváků od 15 do 54 let a nikdo se nedostane k číslům nového měření za všechny dospělé diváky starší 15 let (tedy i nad 55 let). Prima a Česká televize jako dvě další velké televizní skupiny setrvají u nynějšího měření a budou nadále prezentovat výsledky pro cílovou skupinu všech diváků starších 15 let.

V tu chvíli bude Nova jasným lídrem u “svého” měření a Prima family bude patrně nejsledovanější televizí pro cílovou skupinu D15+, protože data za tyto diváky u Novy nebudou dostupná. Navíc, i kdyby se obě televize shodly na totožné cílové skupině, stejně by se nedaly poměřovat výsledky dvou různých peoplemetrových průzkumů. Spíš to ale vypadá, že nejen že nepůjde porovnávat dvoje různá data, ale pro jistotu půjde o dvě rozdílné cílové skupiny, čímž média včetně serveru DigiZone.cz ztratí jakoukoli možnost stavět výsledky Novy vedle sledovanosti jakékoli další české televize.

BRAND24

A protože Nova si přes všechny dramatické poklesy sledovanosti za poslední měsíce a léta nadále drží neotřesitelnou pozici lídra u publika od 15 do 54 let, zajistí si touhle rošádou svoje prvenství i nadále. Osobně se netěším na situaci, kdy se jako novinář budu každé ráno hrabat hned ve dvou výstupech z peoplemetrů a vymýšlet titulky, v nichž nebude moci zaznít zkratkovitá informace o tom, kdo předchozí den vyhrál. Čekají nás těžké bitvy s PR manažery, marketingovými odděleními a možná i právníky. Ostatně, těmi už jedna televize vyhrožuje v daleko méně vypjatých situacích.

Ještě že Česká televize má svoje měření spokojenosti, do kterého se nikdo jiný nehrne…

Je pro vás důležité vědět, která televize je nejsledovanější?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je šéfredaktorem serveru o digitálním vysílání DigiZone.cz a redaktorem týdeníku Reflex.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).